2017-03-21, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
Det är inte allmänt känt. Kanske i hörnan där silverhantlarna och du finns. Ska du visa snygga och fula bröstmuskler någon gång? Så vi kan få se skillnaden mellan vanlig bänk och incline kombinerat med hantlar har.

Kolla på vilken känd bodybuilder som helst och jämför sedan med dina bröst så har du en bra jämförelse
Citera
2017-03-21, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gainsallday
Kolla på vilken känd bodybuilder som helst och jämför sedan med dina bröst så har du en bra jämförelse
Du tror inte skillnaden är att alla kända bodybuilders tar sjuka mängder anabola snarare än att de kör med hantlar?
Citera
2017-03-21, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
Du får gärna länka till vad du menar.

Här är en studie som jämför aktivering av vastus medialis och vastus lateralis med EMG.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7644571

Värt att notera är att vastus medialis och vastus lateralis är två olika muskler, men samma muskelgrupp. Finns andra studier som noterar olika aktivering av dessa i olika range-of-motion.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11805450

Att samma muskel skulle ha olika stimulering i olika delar av muskeln är långt från verkligheten.

Ingen av de artiklarna nämnde inget om det vi pratade om? De talade ju bara om att vi aktiverar olika muskler olika mycket beroende på hur rörelsen är. Ingenting om olika aktivering inom samma muskel.
Citera
2017-03-21, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
Du tror inte skillnaden är att alla kända bodybuilders tar sjuka mängder anabola snarare än att de kör med hantlar?

Självklart tar majoriteten anabola. Men det ändrar inte skillnaden att du får snyggare bröst av att köra incline /lutande bänk jämfört med liggande.

Hantlar kompletterar du med i olika former. Testa ett år och återkom så kommer du skillnaden. Men tekniken är oerhört viktig när du gör dessa övningar.

Senaste halvåret när jag insåg att det är lutande som gäller så har jag personligen fått betydligt större "snyggare" bröst än innan när jag kört vanlig bänk varje bröst pass.
Citera
2017-03-21, 17:20
Medlem
https://www.researchgate.net/profile...679f000000.pdf
Här har vi det jag pratar om.
Citera
2017-03-21, 18:48
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beefcake93
https://www.researchgate.net/profile...679f000000.pdf
Här har vi det jag pratar om.

Den där studien riktar sig väl mer till att muskeln arbetar olika mycket i olika delar (vilket borde vara logiskt, då diametern inte är samma), och att man letar efter bästa positionen att mäta med EMG. Man jämför inte med andra övningar.
Citera
2017-03-21, 19:12
Medlem
Citat:
Den där studien riktar sig väl mer till att muskeln arbetar olika mycket i olika delar (vilket borde vara logiskt, då diametern inte är samma), och att man letar efter bästa positionen att mäta med EMG. Man jämför inte med andra övningar.

Så med andra ord är det enbart fördelaktigt med många övningar så att man vet att rätt muskel träffats? ( Om man bortser från skaderisken).
Citera
2017-03-21, 20:19
Medlem
BetoBeto-Sans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lushie
Naturligtvis men det innebär inte att muskeln får ett annat utseende, det innebär bara en minskad/ökad belastning på muskeln i sin helhet.

Jag har inte sagt att man formar muskeln, jag sa att olika muskelfibrer rekryteras efter olika vinklar.
Citera
2017-03-21, 20:53
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theken1891
Så med andra ord är det enbart fördelaktigt med många övningar så att man vet att rätt muskel träffats? ( Om man bortser från skaderisken).

Nja, bröstmuskeln aktiveras i alla bröstövningar. Men låt oss säga att tekniken börjar tryna om man enbart kör bänkpress då axeln kan bli lite trött också, så kan man med fördel byta övning till någon där axeln inte är antagonist.
Citera
2017-03-21, 20:56
Medlem
Citat:

https://www.strengthandconditioningr...bench-press/#2

Bättre? under "electromyography" står det då ordagrant det vi pratar om.
Citera
2017-03-21, 21:21
Medlem
Citat:
Nja, bröstmuskeln aktiveras i alla bröstövningar. Men låt oss säga att tekniken börjar tryna om man enbart kör bänkpress då axeln kan bli lite trött också, så kan man med fördel byta övning till någon där axeln inte är antagonist.

Då förstår jag, tack .
Citera
2017-03-21, 22:26
Medlem
Citat:

Inte för att vara sån det går faktiskt träna "olika delar av muskeln" i tex lutande press. Detta eftersom just bröst består av 2 muskler, pec minor & pec major. Dessutom kan axeln aldrig vara antagonist emot bröst. Eftersom antagonist = motståndare. Samt att det går inte träna bröst utan att även använda framsida axel på grund av hur bröstmuskeln fäster i axeln.

Citat:
Ursprungligen postat av Theken1891
Då förstår jag, tack .

Jag skulle säga att bänkpress är väldigt överskattat om man inte ska tävla i det. Mycket bättre med hantlar, både ur skaderisk samt muskelutveckling. Ska tillägga att bänkpress KAN vara en bra övning ifall man gör den rätt men det är det inte många som gör.

Saken är den att när du tränar bröst, så använder man alltid 3(4) muskler. Pec, framsida axlar samt triceps (förutom i flyes, då är det biceps). Skillnaden mellan olika övningar är snarare vilket muskel man använder mest. Finns t.ex studier där man ser att hur närmare 1RM man tränar i bänk, desto mindre använder man bröst till fördel för axlar/triceps.

Därför skulle jag säga att det är lättare att köra hantlar för att träffa brösten samt skona axlarna. Men bänk går även bra men då ska det vara relativt låg vikt + armbågarna nära kroppen.

Baserar min fakta på 6 års träningserfarenhet + studier som king grub länkat på kolozzeum .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in