Citat:
Ursprungligen postat av
Fenjal888
Nja, bröstmuskeln aktiveras i alla bröstövningar. Men låt oss säga att tekniken börjar tryna om man enbart kör bänkpress då axeln kan bli lite trött också, så kan man med fördel byta övning till någon där axeln inte är antagonist.
Inte för att vara sån det går faktiskt träna "olika delar av muskeln" i tex lutande press. Detta eftersom just bröst består av 2 muskler, pec minor & pec major. Dessutom kan axeln aldrig vara antagonist emot bröst. Eftersom antagonist = motståndare. Samt att det går inte träna bröst utan att även använda framsida axel på grund av hur bröstmuskeln fäster i axeln.
Citat:
Ursprungligen postat av
Theken1891
Då förstår jag, tack
.
Jag skulle säga att bänkpress är väldigt överskattat om man inte ska tävla i det. Mycket bättre med hantlar, både ur skaderisk samt muskelutveckling. Ska tillägga att bänkpress KAN vara en bra övning ifall man gör den rätt men det är det inte många som gör.
Saken är den att när du tränar bröst, så använder man alltid 3(4) muskler. Pec, framsida axlar samt triceps (förutom i flyes, då är det biceps). Skillnaden mellan olika övningar är snarare vilket muskel man använder mest. Finns t.ex studier där man ser att hur närmare 1RM man tränar i bänk, desto mindre använder man bröst till fördel för axlar/triceps.
Därför skulle jag säga att det är lättare att köra hantlar för att träffa brösten samt skona axlarna. Men bänk går även bra men då ska det vara relativt låg vikt + armbågarna nära kroppen.
Baserar min fakta på 6 års träningserfarenhet + studier som king grub länkat på kolozzeum
.