2017-03-21, 22:35
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OriginalBiceps
Inte för att vara sån det går faktiskt träna "olika delar av muskeln" i tex lutande press. Detta eftersom just bröst består av 2 muskler, pec minor & pec major. Dessutom kan axeln aldrig vara antagonist emot bröst. Eftersom antagonist = motståndare. Samt att det går inte träna bröst utan att även använda framsida axel på grund av hur bröstmuskeln fäster i axeln.

Helt rätt, jag skrev fel. Jag menade agonist, inte antagonist.

Gällande bröstmuskeln så är det många som blandar ihop pectoralis minor med övre huvudet av pectoralis major.

https://image.shutterstock.com/z/sto...-129969773.jpg

Att träna upp denna muskeln märkbart volymmässigt för att ge bröstet en annan form är i praktiken omöjligt. Mätbart jovisst, men inte märkbart.
Citera
2017-03-21, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
Helt rätt, jag skrev fel. Jag menade agonist, inte antagonist.

Gällande bröstmuskeln så är det många som blandar ihop pectoralis minor med övre huvudet av pectoralis major.

https://image.shutterstock.com/z/sto...-129969773.jpg

Att träna upp denna muskeln märkbart volymmässigt för att ge bröstet en annan form är i praktiken omöjligt. Mätbart jovisst, men inte märkbart.

Haha ja, tänkte nästan det men alltid roligt att vara lite grammar-nazi på flashback

Det kan nog stämma ja, alla muskler går ju dock träna så lite buligare bröst går kanske få. Även fast just pec.minor borde nog folk träna mindre och istället ägna sig åt stretchning för att slippa dålig hållning och smärtor . Däremot kan jag tycka lutande hantelpress är en skön övning och jag skulle nog ändå rekommendera folk att köra den för variationens skull .
Citera
2017-03-21, 23:27
Medlem
ingetbranicks avatar
Är lutande axelpress mer skonsamt för axlarna om man lider av inklämningssyndrom (impingement) i axlarna? Och i så fall varför? Tips på teknik, vinklar, lutning på bänken etc. mottages tacksamt.
Citera
2017-03-22, 08:27
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Är lutande axelpress mer skonsamt för axlarna om man lider av inklämningssyndrom (impingement) i axlarna? Och i så fall varför? Tips på teknik, vinklar, lutning på bänken etc. mottages tacksamt.

Är du säker att du har impingement i båda axlarna? Är det inte en bättre idé att lösa problemet med impingementet i så fall istället för att kringgå problemet, för det lär ju bara bli värre med tiden i så fall?
Citera
2017-03-22, 11:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Bänk tar mycket på axlar. Det bör man komma ihåg, kör axlar minst 2 dagar senare efter bänk.
Citera
2017-03-22, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BetoBeto-San
Jag har inte sagt att man formar muskeln, jag sa att olika muskelfibrer rekryteras efter olika vinklar.

Vad är din poäng? Förstår inte överhuvud taget vart du vill komma?
Citera
2017-03-22, 14:38
Medlem
Enzymes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bigbomber
Bänk tar mycket på axlar. Det bör man komma ihåg, kör axlar minst 2 dagar senare efter bänk.

Instämmer. Det gör att jag ibland kör hantelpressar följt av smalbänk i stället för bänkpress. Kör oftare nära fail och lågrepp i militärpressen än bänken då mina axlar mår bättre av det. Kör jag mycket bänk under en längre period så kommer axelproblemen som ett brev på posten. Vet inte om detta är gamla skador eller om åldern börjar ta ut sin rätt
Citera
2017-03-22, 15:06
Medlem
För hypertrofi så är den överskattad, då är hantlar ett bättre alternativ, då stången gör så att en full rörelsebana inte kan användas.
Utöver detta så motverkar hantlar att ens dominanta sida blir mer utvecklad än ens icke dominanta, då varje sida arbetar enskilt, jag och många andra finner också att hantlar känns bättre/skonsammare för axlarna.
Citera
2017-03-22, 16:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Enzyme
Instämmer. Det gör att jag ibland kör hantelpressar följt av smalbänk i stället för bänkpress. Kör oftare nära fail och lågrepp i militärpressen än bänken då mina axlar mår bättre av det. Kör jag mycket bänk under en längre period så kommer axelproblemen som ett brev på posten. Vet inte om detta är gamla skador eller om åldern börjar ta ut sin rätt
U got it. Bra tips där, variera övningarna. Byt ut, kan köra hantel snedbänk ena veckan. Nästa med stång. Kom ihåg låt brösten vila, stor muskel mycket återhämtning
Citera
2017-03-22, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OriginalBiceps
Inte för att vara sån det går faktiskt träna "olika delar av muskeln" i tex lutande press. Detta eftersom just bröst består av 2 muskler, pec minor & pec major. Dessutom kan axeln aldrig vara antagonist emot bröst. Eftersom antagonist = motståndare. Samt att det går inte träna bröst utan att även använda framsida axel på grund av hur bröstmuskeln fäster i axeln.

Jag skulle säga att bänkpress är väldigt överskattat om man inte ska tävla i det. Mycket bättre med hantlar, både ur skaderisk samt muskelutveckling. Ska tillägga att bänkpress KAN vara en bra övning ifall man gör den rätt men det är det inte många som gör.

Saken är den att när du tränar bröst, så använder man alltid 3(4) muskler. Pec, framsida axlar samt triceps (förutom i flyes, då är det biceps). Skillnaden mellan olika övningar är snarare vilket muskel man använder mest. Finns t.ex studier där man ser att hur närmare 1RM man tränar i bänk, desto mindre använder man bröst till fördel för axlar/triceps.

Därför skulle jag säga att det är lättare att köra hantlar för att träffa brösten samt skona axlarna. Men bänk går även bra men då ska det vara relativt låg vikt + armbågarna nära kroppen.

Baserar min fakta på 6 års träningserfarenhet + studier som king grub länkat på kolozzeum .

Jag själv kör hantlar oftast men tycker det är svårt att variera repsantalet och svårare med progression enligt mig. Det du säger om bänkpress är också intressant för känner mer i bröstet om jag kör högreps än lågreps.
Citera
2017-03-22, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bigbomber
U got it. Bra tips där, variera övningarna. Byt ut, kan köra hantel snedbänk ena veckan. Nästa med stång. Kom ihåg låt brösten vila, stor muskel mycket återhämtning

Mycket återhämtning ja. Kanske därför som helkroppsgrabbarna inte växer så mycket eftersom att dom tränar varje stor muskelgrupp för ofta. 1 dags vila innan man är på träningen igen känns ganska dumt i min bok. Skador uppstår lättare, och man stagnerar fort oxå.
Citera
2017-03-22, 20:31
Medlem
Är man främst intresserad av att bygga symmetriska muskler är bänkpress överskattad av Svensson.
Byggare kör den generellt väldigt lite eller inte alls.
Senast redigerad av wakkawalla 2017-03-22 kl. 20:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in