2017-04-19, 19:03
Medlem
har-du-ens-betygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Vilket inte har med saken att göra alls, du svarar på något helt annat igen. Det jag påstår är att gruppen sysslar med politisk aktion när det gäller åsikter som de stödjer och saboterar diskussioner om åsikter de inte stödjer. Det har inte med näthat alls att göra eftersom de välkomnar kända näthatare bland sina medlemmar.

Jag har inte påstått att någon är seriös eller inte och bryr mig inte om Fria Tider. Det handlar om att du bekräftade att syftet är just det jag påstår, dvs att sabotera för de som står för enligt gruppen felaktiga åsikter. Eller att "skita på Fria Tiders Facebooksida". som du så träffande uttryckte det.

Vi är alltså överens om följande:
* Gruppen motverkar inte näthat utan vissa åsikter
* En del av strategin är att attackera oliktänkande genom att "skita på" deras sociala medier
Det jag försöker komma fram till är att när det kommer till att skita på andras åsikter så gör dem det på medier där "skitiga" åsikter sprids. Sen finns gruppen kvar och har många medlemmar där 95% inte attackerar andra sidor för sina åsikter utan dem är till för ifall någon från ett annat land får hat spammat på sin eller sin representants sida både inom offentliga och privata sektorn.

Fria Tider kan ju alltid maskera sig som SD gjort politiskt om dem inte vill ha näthat emot sig.
Citera
2017-04-19, 19:07
Medlem
SVT skriver om jagärhär-gruppen i sin drive mot näthat:

https://www.svt.se/kultur/jag-ar-har...ster-ska-horas

Inom parantes:
Svt har även med en guide mot troll:

https://www.svt.se/kultur/medier/trollsnack

Och om näthat:

https://www.svt.se/kultur/nathatsexp...st-kan-drabbas
Citera
2017-04-19, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av har-du-ens-betyg
Kallar man lucia för Muhammed bara för att han var mörkhyad så sprider man en åsikt om att alla mörka, ljusbruna etc är ett stöd till profeten Muhammeds tolkning och åsikter när väldigt många muslimer förnekar profeten Muhammeds tolkning utav skriften (samt att mörkhyade inte ens behöver vara muslimer).

Syftar du på "Muhammed som Lucia-bilden" här? Muhammed på bilden var inte menad till att representera alla invandrare som ungsvenskarna då grupperade ihop som "Muhammads" som du verkar tro.

Muhammed på Luciabilden är THE Muhammed, alltså muslimernas profet. Iklädd Lucia-utstyrsel, firandes Lucia-högtiden.
Citera
2017-04-20, 14:20
Medlem
Citat:
Det var inte heller frågan. Jag kan upprepa den igen. Anser du att personer som uttrycker sig som ovan på sociala medier är lämpliga medlemmar i gruppen #jagärhär, och om inte, vad bör gruppen göra åt det?

Ni håller på här än ser jag. Om gruppen #jagärhär blir uppmärksammade på att någon använder taggen på felaktigt sätt så tar admins hand om det isåfall.
Vi vet att det finns en hel del som använder taggen enbart för att smutskasta gruppen.
Är det någon medlem som gör det så tar admins hand om det isåfall.

Som du vet så har gruppen ett syfte, det hoppas jag alla medlemmar strävar efter. Alla medlemmar är själva ansvariga för vad man skriver i sociala medier. Gruppen håller inte på och leker polis och kollar vad andra medlemmar skriver hela tiden. Vi är över 70200 nu i gruppen.

Det finns säkert flera i gruppen som skriver olämpligt ibland eller skriver i affekt.

Vi är opolitiska fortfarande, att det fortfarande tjatas om det. Vi finns där hot och hat finns.
Sen kan det bli så att vi möjligtvis missar någon sida på nätet nångång där det är hot och hat.
Faktiskt, men det lär vi väl få höra här sen isåfall.

Vi håller fortfarande inte på med att försöka ändra folks åsikter. Befängt att ni fortfarande tjatar om det också, liksom att det endast är vänsterextremister i gruppen.
Nä, det är det inte, det är medlemmar från alla håll och kanter med olika åsikter men har en sak gemensamt.
Att motverka hot och hat på sociala medier där alla ska kunna skriva vad man tycker utan att bli hotad för det.

#jagärhär
Citera
2017-04-20, 14:55
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yrisens
Vi är opolitiska fortfarande, att det fortfarande tjatas om det. Vi finns där hot och hat finns.

Nej, ni finns där åsikter ni inte gillar finns vilket är en enorm skillnad. Jag och många andra har stött på er i kommentarsfälten så låtsas inte som att du ska förklara hur det "egentligen" är.

Citat:
Vi håller fortfarande inte på med att försöka ändra folks åsikter. Befängt att ni fortfarande tjatar om det också, liksom att det endast är vänsterextremister i gruppen. Nä, det är det inte, det är medlemmar från alla håll och kanter med olika åsikter men har en sak gemensamt. Att motverka hot och hat på sociala medier där alla ska kunna skriva vad man tycker utan att bli hotad för det.

Som sagt, ni har visat vad ni går för och det är en klar slagsida åt vänster (vilket inte är samma sak som extremism) och en tonvikt på spammande och undermålig argumentation. Och nej, ni kommer inte att ändra folks åsikter med spam och formelsvar, för att inte tala om "men lilla gubben"-tonen som en del i gruppen använder. Att era vänner journalisterna gillar er visar mest att ni båda är bakom flötet och inte fattar hur man vare sig debatterar eller beter sig i allmänhet.

Nu kan du fortsätta mässa om du vill.
Citera
2017-04-20, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Nej, ni finns där åsikter ni inte gillar finns vilket är en enorm skillnad. Jag och många andra har stött på er i kommentarsfälten så låtsas inte som att du ska förklara hur det "egentligen" är.

Som sagt, ni har visat vad ni går för och det är en klar slagsida åt vänster (vilket inte är samma sak som extremism) och en tonvikt på spammande och undermålig argumentation. Och nej, ni kommer inte att ändra folks åsikter med spam och formelsvar, för att inte tala om "men lilla gubben"-tonen som en del i gruppen använder. Att era vänner journalisterna gillar er visar mest att ni båda är bakom flötet och inte fattar hur man vare sig debatterar eller beter sig i allmänhet.

Nu kan du fortsätta mässa om du vill.

Det är en åsikt du har. Den får du ha om du vill. Vi finns där hot och gatan finns. Och som jag skrev innan, alla är själva ansvariga för vad man skriver. Om du nu tycker att någon skriver dumt så skicka namnet till gruppens admin då.
Det är väl inte så svårt?
Spam och formelsvar? Var har du fått det ifrån? Som jag skrev, alla är själva ansvariga för vad man skriver, ingen blir tillsagd vad någon ska skriva eller att gå efter någon mall.

Men som sagt, är man inte för SD så är alla vänster. Det är nog den mest uttjatade floskeln i modern tid.

De flesta som skrivit i denna tråd är väl SD eller ännu värre NMR eller något liknande. Vet inte, antagande bara men många skriver att gruppen är vänster.
Är helt fel. Många medlemmar som är höger, känner flera som är SD som är med. De vill också motverka hot och hat i sociala medier. Inget med politik att göra.

Men iof kvittar det hur många ggr jag förklarar det så går det tydligen inte in hos er..

Att gruppen får uppmärksamhet från olika media och kändisar mm vittnar om att vi gör nått bra.
Tycker jag. Min åsikt.

#jagärhär
Citera
2017-04-20, 15:58
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Det är en åsikt du har. Den får du ha om du vill. Vi finns där hot och gatan finns.

Sluta låta som om det finns alternativa sanningar här. Jag har som sagt själv sett gruppen i aktion flera gånger och baserar mina slutsatser på det. Du har inget som helst tolkningsföreträde på den punkten, utan är snarare en mindre trovärdig källa som supporter och medlem.

Citat:
Och som jag skrev innan, alla är själva ansvariga för vad man skriver. Om du nu tycker att någon skriver dumt så skicka namnet till gruppens admin då. Det är väl inte så svårt?

Beteendet omfattade i stort sett alla gruppmedlemmar i diskussionerna jag bevittnade. Jag är helt ointresserad av att rapportera folk till en självutnämnd debattführer med dagjobb på SVT, som dessutom i likhet med dig kommer att referera till "regler" som inte följs (sannolikt med allas goda minne).

Citat:
Spam och formelsvar?

Båda orden är om inte vardagsspråkliga så nästan. Jag tror nog du förstår.

Citat:
Var har du fått det ifrån? Som jag skrev, alla är själva ansvariga för vad man skriver, ingen blir tillsagd vad någon ska skriva eller att gå efter någon mall.

Apropå formelsvar.

Citat:
Men som sagt, är man inte för SD så är alla vänster. Det är nog den mest uttjatade floskeln i modern tid.

Du bemöter en floskel med en floskel. Passande i och för sig.

Citat:
De flesta som skrivit i denna tråd är väl SD eller ännu värre NMR eller något liknande. Vet inte, antagande bara men många skriver att gruppen är vänster.

Återigen: sluta leka expert. Många som skriver här har lång debatterfarenhet och relevant utbildning. Vi är fullt kapabla att bedöma åsikter. Och nej, jag påstår inte att alla i gruppen är "vänster" men det finns en klar slagsida.

Citat:
Att gruppen får uppmärksamhet från olika media och kändisar mm vittnar om att vi gör nått bra.

Eller så beror det på att ni är på samma våglängd som folkhögskoleutbildade vänsterjournalister och operasångare som dubblerar som politiska experter.
Citera
2017-04-20, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Sluta låta som om det finns alternativa sanningar här. Jag har som sagt själv sett gruppen i aktion flera gånger och baserar mina slutsatser på det. Du har inget som helst tolkningsföreträde på den punkten, utan är snarare en mindre trovärdig källa som supporter och medlem.

Beteendet omfattade i stort sett alla gruppmedlemmar i diskussionerna jag bevittnade. Jag är helt ointresserad av att rapportera folk till en självutnämnd debattführer med dagjobb på SVT, som dessutom i likhet med dig kommer att referera till "regler" som inte följs (sannolikt med allas goda minne).

Båda orden är om inte vardagsspråkliga så nästan. Jag tror nog du förstår.

Apropå formelsvar.

Du bemöter en floskel med en floskel. Passande i och för sig.

Återigen: sluta leka expert. Många som skriver här har lång debatterfarenhet och relevant utbildning. Vi är fullt kapabla att bedöma åsikter. Och nej, jag påstår inte att alla i gruppen är "vänster" men det finns en klar slagsida.

Eller så beror det på att ni är på samma våglängd som folkhögskoleutbildade vänsterjournalister och operasångare som dubblerar som politiska experter.

Tolkningsföreträde? Det får stå för dig. Inget jag har nämnt eller påstått. Som jag sagt, det är dina åsikter och dom får du naturligtvis ha. Sen om du inte vill anmäla någon till gruppens admin så är det självklart upp till dig. Vi vill ha medlemmar som strävar mot att just motverka hot och hat.
Man kan faktiskt diskutera sakligt även om man har väldigt olika åsikter.

Det problemet jag stöter på väldigt ofta när jag diskuterar med en SD eller någon från NMR är att man får just hot. Vanligtvis via Pm. Försöker skrämma till tystnad. I förra veckan fick jag ett pm från en som tillhör NMR, han skrev såhär: jag tänker inte hota, jag vet iof var du bor men jag ska bara blocka dig.
Sen skickade han med en bild på när NMR marscherade nånstans med flaggor.
Ett exempel av många. Men sånt biter inte längre, även på sociala medier så har hot och hat minskat tycker jag. Min åsikt. Många kanske förstår att det funkar inte längre att köra just med hot.

Sen är det väldigt mycket hat istället, speciellt mot invandrare, hets mot folkgrupp är vanligt förekommande eller hat mot någon kändis dom tagit avstånd mot SD tex.
PS vi försvarar inga brottslingar, bara vara tydlig med det.
Däremot så är vi ofta där och försöker nyansera diskussionerna. Den skillnaden förstår inte alla däremot.
Men det har jag försökt förklara ett antal gånger här i denna tråd.

#jagärhär
Citera
2017-04-20, 17:27
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ni håller på här än ser jag. Om gruppen #jagärhär blir uppmärksammade på att någon använder taggen på felaktigt sätt så tar admins hand om det isåfall.
Vi vet att det finns en hel del som använder taggen enbart för att smutskasta gruppen.
Är det någon medlem som gör det så tar admins hand om det isåfall.

Som du vet så har gruppen ett syfte, det hoppas jag alla medlemmar strävar efter. Alla medlemmar är själva ansvariga för vad man skriver i sociala medier. Gruppen håller inte på och leker polis och kollar vad andra medlemmar skriver hela tiden. Vi är över 70200 nu i gruppen.

Det finns säkert flera i gruppen som skriver olämpligt ibland eller skriver i affekt.

Sen kan det bli så att vi möjligtvis missar någon sida på nätet nångång där det är hot och hat.
Faktiskt, men det lär vi väl få höra här sen isåfall.

Vi håller fortfarande inte på med att försöka ändra folks åsikter. Befängt att ni fortfarande tjatar om det också, liksom att det endast är vänsterextremister i gruppen.
Nä, det är det inte, det är medlemmar från alla håll och kanter med olika åsikter men har en sak gemensamt.
Att motverka hot och hat på sociala medier där alla ska kunna skriva vad man tycker utan att bli hotad för det.

#jagärhär
Det är ju helt enkelt inte sant. Det finns massor av exempel i denna tråden som motbevisar det du säger och ingen som på olika sätt sagt sig ha med #jagärhär att göra har haft några bättre argument än ren osanning.

Fakta är följande:
* Det är endast vänsteråsikter som försvaras.
* Det är ok för näthatare med vänsterprofil att bli medlemmar i gruppen.
* Det är inte ok för motståndare till näthat att bli medlemmar i gruppen om de har fel politisk åsikt.

Detta är ju inget som jag hittat på utan vem som helst kan ju verifiera detta på egen hand. Det är bara att titta på aktionerna och vilka som är medlemmar och avgöra själv.

Vilka du syftar på med "ni" vet jag inte. Det är helt ok att dua mig.
Citera
2017-04-20, 18:03
Medlem
Citat:
Vi vill ha medlemmar som strävar mot att just motverka hot och hat.

Ja olaga hot är ju olagligt och skall beivras, men "hat"? Du talar om ett av den mänskliga artens grundläggande känslolägen, varför vill ni motverka en av de känslomässiga förmågor som gör oss till just människor?

Och varför tror ni att det går att göra genom att spamma sönder kommentarsfält med hashtaggar och förstöra pågående debatter och diskussioner?
Citera
2017-04-20, 21:59
Medlem
Citat:
Det är ju helt enkelt inte sant. Det finns massor av exempel i denna tråden som motbevisar det du säger och ingen som på olika sätt sagt sig ha med #jagärhär att göra har haft några bättre argument än ren osanning.

Fakta är följande:
* Det är endast vänsteråsikter som försvaras.
* Det är ok för näthatare med vänsterprofil att bli medlemmar i gruppen.
* Det är inte ok för motståndare till näthat att bli medlemmar i gruppen om de har fel politisk åsikt.

Detta är ju inget som jag hittat på utan vem som helst kan ju verifiera detta på egen hand. Det är bara att titta på aktionerna och vilka som är medlemmar och avgöra själv.

Vilka du syftar på med "ni" vet jag inte. Det är helt ok att dua mig.

Men alltså.. över 70100 medlemmar. Fortfarande så är det så att det ni gör är att plockar ut enstaka medlemmar eller enstaka kommentarer här och där.
Nä, det är inte vänsteråsikter som försvaras..
Nä, inte ok för några näthatare som skriver hat som vi vet om
Nä, politiska åsikter har ingen betydelse. Vi ska motverka hat och hot.
Citera
2017-04-20, 23:17
Medlem
Koyaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av har-du-ens-betyg
Jag skiter i debatter däremot känner jag att jag har ansvar att dölja korkade åsikter som baseras på hat och ignorans.

Mao vill du censurera andra människors åsikter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in