Citat:
Ursprungligen postat av
Vågskålen
Carlsson gr det vanliga felet att alltfr snvt definiera islamism som vldsbejakande extremism. Det blir d enkelt fr Musa att konstatera att man arbetar aktivt mot extremism och vldsbejakande tendenser. Carlssons uppmaning att Musa skall "definiera skiljelinjen mellan vanliga hederliga muslimer och islamism" kan vndas mot honom som en islamofobisk diskurs dr denna skiljelinje mellan de vanliga muslimerna och de vldsbejakande extremisterna kan misstnkas g ngonstans rakt genom den muslimska allmnheten.
Fan, jag tror jag skall ta anstllning hos brderna som strateg.
Men gr han verkligen det? Han skriver att Musa frsker frminska svenska folkets genuina oro (fr islamismen i allmnhet antar jag att Carlsson menar)
och hotet frn den vldsbejakande islamismen (dessutom, tolkar jag det som att han menar). Utver det nmns inte det vldsbejakande, men han levererar en riktigt bra definition p islamism i sig. Sedan vljer en del islamister att dessutom anvnda vld fr att befrmja mlet som r upprttandet av en islamisk stat dr sharia styr individens liv och samhllsapparaten i minsta detalj. I och med det har, enligt islamisternas synstt, fred uppntts och jihad r ver. Det r det som begreppet fredens religion syftar p. Mlsttningen r den samma vare sig islamisterna vljer terrorism och annat vld som medel, eller om de vljer entrism och avelsprogram som frmsta metod fr maktvertagandet, ven om de ser mellan fingrarna p vldsutvande i Allahs namn och ibland sjlva tillmpar vldets metodik och retorik. Den frsta varianten fr islamister med smak fr IS/Al Quaida och den senare fr Muslimska Brdraskapets anhngare. Musa et al tillhr som bekant den andra inriktningen.
Citat:
Det hela r ett pinsamt frsk att frminska svenska folkets legitima oro och hotet frn den vldsbejakande islamismen.
Musa frsker dessutom blanda bort korten genom att ltsas som att KDU inte definierar islamism. Vi tar det igen. Islamism r en gemensam beteckning fr extrema, politiserade former av islam. Gemensamt fr dessa r att de anser att staten ska understllas Allah, eller mer specifikt de sharialagar som de menar att han har skapat. En konsekvens av detta r att islamister anser att vra vsterlndska demokratier saknar legitimitet och drmed hotar de ocks vr demokrati.
https://www.svd.se/vad-menar-rashid-...n-om-terrorism