Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-03, 20:05
  #61
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Du sitter på en hög häst och ser ner på det som är normalt för typ alla andra


Haha, lagom nedlåtande eller?
Jag har själv jobbat på både IBM och PayPal
samt ett mindre IT-företag
om vi nu ska vifta snorren för att visa vem som är bäst av oss.


Citat:
Ursprungligen postat av az0r
Till att börja med så vill jag börja med att gratulera till
dina jobb på IBM och Paypal
det är inte alls dåligt.

För det andra så försökte jag inte alls vifta med snorren
jag name-droppade tex inte

För det tredje så är det bara pinsamt att du vill
"visa vem som är bäst" av oss
så detta är ingenting som jag kommer att ödsla tid på.
//A

Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Snälla nån. Dina inlägg fullkomligen svämmar över av din nedlåtande attityd och ditt översitteri.
.

Nåja Kausti, du har ganska långa malliga utlägg i AMEX-tråden och är det någon
som vill vifta på sin snorre, är det nog du.


IT-Policyn på IBM är nog radikalt annorlunda än TS lilla företag med någon chef som har teamviewer.

Jag tycker dock hela tråden och fokus är fel från början, det är tydligt att TS själv är gravid som sagt i vecka 11 och inte sköter sitt jobb. Att då famla efter teamviewerloggar och inbillade orättvisor är en efterkonstruktion för att må bättre i en psykologiskt självbedrägeri.
Citera
2017-05-03, 20:32
  #62
Medlem
haresEars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .RIHTT
Nåja Kausti, du har ganska långa malliga utlägg i AMEX-tråden och är det någon
som vill vifta på sin snorre, är det nog du.


IT-Policyn på IBM är nog radikalt annorlunda än TS lilla företag med någon chef som har teamviewer.

Jag tycker dock hela tråden och fokus är fel från början, det är tydligt att TS själv är gravid som sagt i vecka 11 och inte sköter sitt jobb. Att då famla efter teamviewerloggar och inbillade orättvisor är en efterkonstruktion för att må bättre i en psykologiskt självbedrägeri.


De sista raderna sammanfattar väl allt helt och hållet. Fick samma känsla
Citera
2017-05-03, 22:03
  #63
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .RIHTT
Nåja Kausti, du har ganska långa malliga utlägg i AMEX-tråden och är det någon
som vill vifta på sin snorre, är det nog du.


IT-Policyn på IBM är nog radikalt annorlunda än TS lilla företag med någon chef som har teamviewer.

Jag tycker dock hela tråden och fokus är fel från början, det är tydligt att TS själv är gravid som sagt i vecka 11 och inte sköter sitt jobb. Att då famla efter teamviewerloggar och inbillade orättvisor är en efterkonstruktion för att må bättre i en psykologiskt självbedrägeri.

Haha nej, så är det inte. Jag sköter mitt jobb och har visat mycket bra resultat. Jag har nu fått hjälp av en vän som är IT-chef och som har bekräftat att chefen connectar till min dator varje dag, samt tar skärmdumpar.

Eftersom jag är uppsagd pga arbetsbrist hade det heller inte varit lagligt av dem att säga att jag inte sköter mitt jobb. Jag är fast anställd. Är det arbetsbrist så ska det inte finnas några andra anledningar. Isåfall måste dessa bevisas, och jag har inte fått någon varning om att jobbet inte sköts bra.

Han har genom att övervaka, också upptäckt att jag vet, och därför är jag uppsagd. Men jag ska ta detta med chefet, för nu har jag alla loggfiler sparade.
Citera
2017-05-03, 22:06
  #64
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fladerlappen
Hej!
Hur lång uppsägningstid har du?

Min erfarenhet av TeamViewer som vi haft är att när man kopplar upp sig mot en användare så dyker det alltid upp en liten ruta till höger att man är ansluten.
Denna går inte att få bort, oberoende på vilken licens man använder.

Sen i loggar både på din dator och i brandväggen kan det ju se vilka sidor som du besökt men inte vad du gjort.

Sen kan de ha använt annan programvara, typ något som loggar alla dina knapptryckningar (vem som nu orkar läsa allt det.)

Dock finns det andra programvaror som kan se skärmen i realtid. Sen juridiken bakom att aktivt spionera på en användare borde ha en klausul som skyddar något.

Tycker hela verkar omständigt och om du nu skrivit på Facebook men skött jobbet bra i övrigt så är det konstig anledning att bli uppsagd. Måste vara något annat.

Jag har en månads uppsägningstid.

Ja, precis det dyker upp en liten ruta. Men man kan också använda Teamviewer som "remote control" och då ligger den dold och Teamviewer är ständigt uppkopplad mot en "master dator". Så är det i mitt, och mina kollegors fall.

Det är inte bara internethistoriken han kan se, utan han går in (enligt loggarna) och tittar live på vad jag gör. Detta är inte lagligt, om man inte skrivit på ett papper när man anställdes att man godkänner det. Det ska också meddelas vad denna information används till och man har även rätt att begära ut den (Utifall att man godkänt att bli övervakad givetvis). Som det är nu så ser inte jag de skärmdumpar som tas från min dator, utan allt samlas i hans.
Citera
2017-05-03, 22:10
  #65
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .RIHTT
Dina loggfiler är typ helt normala.
Allting som listas där är vad klienten upprättar mot servern.

Endast den fetmarkerade raden sist handlar om en session, dvs fjärrstyrning.

Loggfilerna uppdateras varje dag. Och varje dag är det "Connection incoming" och "first fullscreen grab time in ms =...."

Senast idag hade han connectat.
Citera
2017-05-03, 22:45
  #66
Medlem
Kebbabturkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av az0r
Då ber jag om ursäkt, det hade jag inte en aning om.

Stolpskott..
Citera
2017-05-04, 00:34
  #67
Medlem
Vi använder TeamViewer dagligen för att fjärrstyra maskiner som står på andra platser (i serverhallar t.ex), och vi har i alla fall inte lyckats att få bort den lilla fliken nere i höger hörn som visar att en dator är ansluten. Eftersom den i vissa fall är i vägen, så har vi försökt att hitta ett sätt att klicka bort den.

En annan sak som jag inte kan låta bli att fundera på: hur många datorer är det som din chef övervakar på det här sättet? Det krävs ju att hen sitter och tittar på datorerna, och det tar ju rätt mycket tid. Betydligt enklare - och effektivare - att logga nätverkstrafiken eller hämta loggfiler från datorn. Då kan man ju dessutom automatisera mycket - genom att söka i eller filtrera i datat.
Citera
2017-05-04, 06:47
  #68
Medlem
Teus avatar
Jag tycker det låter riktigt sjukt. Vad jag vill minnas så är det lagligt att övervaka vilken typ av trafik som skickas och var det skickas från en anställds dator. Sånt där görs väl egentligen i syfte för att kontrollera att man inte surfar sig in på direkt olämpliga sidor eller sitter och kollar på Sportbladet i 8 timmar.

Vill minnas att någon berättade för ett tag sen om 2 grabbar som skulle testa en keylogger på en dator på skoj och för att se hur och att den fungerade. Tanken var att den ena skulle sätta sig vid datorn och den andra skulle kontrollera att den fungerade för att sedan ta bort den men någon annan hann sätta sig vid datorn innan eller om det var så att dom glömde ta bort den. Hur som helst blev det ett jävla liv och en hel del bytta lösenord för stackaren som satte sig vid datorn.
Citera
2017-05-04, 07:06
  #69
Medlem
Hur vet du det? Har du kollat in aktivitetshanteraren?
Citera
2017-05-04, 07:27
  #70
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jargong
Hur vet du det? Har du kollat in aktivitetshanteraren?

Aktiva processer ja. Jag kan inte stänga av det. Den connectar automatiskt igen
Citera
2017-05-04, 10:55
  #71
Medlem
Nu har jag inte orkat läsa alla dessa sidor med skitkastning och kukmätande, men liksom, har du kontaktat facket och pratat med dem? Begärt förhandling?
Citera
2017-05-04, 13:39
  #72
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arabies
Nu har jag inte orkat läsa alla dessa sidor med skitkastning och kukmätande, men liksom, har du kontaktat facket och pratat med dem? Begärt förhandling?
Ja det har hon.
Citat:
Ursprungligen postat av Bekoll
1. Jag är med i facket. Möte med dem är på gång. Först jag själv med dem.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback