Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 6
  • 7
2017-05-04, 13:50
  #73
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SwollenRaspbear
Ja det har hon.

Då borde ju diskussionen rimligtvis vara över. Hon har loggar som visar på aktiv övervakning, vilket facket kan använda i eventuell förhandling. Ingen av oss har någon som helst koll på situationen, och det känns inte som det finns några fler tekniska frågor som diskuteras.

Kanske dags att flytta tråden till typ Juridik?
Citera
2017-05-04, 18:15
  #74
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arabies
Då borde ju diskussionen rimligtvis vara över. Hon har loggar som visar på aktiv övervakning, vilket facket kan använda i eventuell förhandling. Ingen av oss har någon som helst koll på situationen, och det känns inte som det finns några fler tekniska frågor som diskuteras.

Kanske dags att flytta tråden till typ Juridik?

Ja, man kan säga att den är över Nu finns bevis som ska överlämnas till facket och sen tar de över. Tack för all input!
Citera
2017-05-05, 01:04
  #75
Medlem
AdamBombs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bekoll
Ja, man kan säga att den är över Nu finns bevis som ska överlämnas till facket och sen tar de över. Tack för all input!
...och så lärde du dig förhoppningsvis att aldrig mer lyssna på den ökände flashbackdårfinken Sebnie.

Yttrandefrihet i all ära men det är inte utan att man ibland önskar Sebnie bannad för alla felaktiga svar han ger.
Citera
2017-05-05, 18:37
  #76
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Bekoll
Jag har nu fått hjälp av en vän som är IT-chef
och som har bekräftat att chefen connectar till min dator varje dag,
samt tar skärmdumpar.


Eftersom jag är uppsagd pga arbetsbrist hade det heller inte varit lagligt av dem att säga att jag inte sköter mitt jobb.

Är det arbetsbrist så ska det inte finnas några andra anledningar.
Isåfall måste dessa bevisas
och jag har inte fått någon varning om att jobbet inte sköts bra.

Han har genom att övervaka
också upptäckt att jag vet, och därför är jag uppsagd.
Men jag ska ta detta med chefet,
för nu har jag alla loggfiler sparade.



Du tänker inte särskilt långt.

1. Du är uppsagd pga några skäl du inte vill ange.

(kan vara brist på arbetsuppgifter, att du ska bli mammaledig eller annat)

2. Du tycker det ska bevisas saker genom att ställa krav på arbetsgivare.

3. Du vill dock inte bevisa saker, eller ställa krav på dig själv.
Bevisa vad du gör om dagarna då istället för att sitta och slösurfa.

4. Du gör anspråk på policys, som ni aldrig ingått retroaktivt för att försöka hitta
saker till din fördel.

5. Låt vara vad ni ingått för policys om integritet, det är ändå inte din dator du sitter vid eller hur?
Det är din arbetsgivare och den övervakar och bestämmer över systemen hur mycket han vill.

Annars kan du kanske säga upp dig

6. Du har outat viss information genom att publicera data (loggar)
från din arbetsplats. Garanterat straffbart men du reflekterar inte det minsta över vilka tabbar du själv gör, exakt den attityden du blir uppsagd antar jag med all rätt...


7. Du har delat denna information, eller mer information till din imaginära IT-Chef ?
Isåfall kan du dömas för detta också.

Någon extern part har inte rätt ta del av loggfiler eller någonting.



Citat:
Ursprungligen postat av Bekoll

Ja, precis det dyker upp en liten ruta. Men man kan också använda Teamviewer som "remote control" och då ligger den dold och Teamviewer är ständigt uppkopplad mot en "master dator". Så är det i mitt, och mina kollegors fall.

Det är inte bara internethistoriken han kan se, utan han går in (enligt loggarna) och tittar live på vad jag gör.

Detta är inte lagligt om man inte skrivit på
ett papper när man anställdes
att man godkänner det.

Det ska också meddelas vad denna information används till och man har även rätt att begära ut den (Utifall att man godkänt att bli övervakad givetvis). Som det är nu så ser inte jag de skärmdumpar som tas från min dator, utan allt samlas i hans.

Nej.
Vad har du gått i för särskola?


Teamviewer fungerar inte så.
Beroende på storlek kan det dock vara ett stort antal klienter (en pc, en server mm)
som är knutna till en dashboard för remote övervakning av systemstatus.
Upptider, brandväggar, aktiviteter men unattended access finns inte med teamviewer.

Du har ändå inte varit intresserad , då jag berättat för dig hur loggfilerna ser ut och hur dom ska tolkas. Ex så körs teamviewer som en "tjänst" direkt din dator startas, det kommer alltid vara febril aktivitet från datorn ut till teamviewers servrar...


Resten är ju komiskt i fetmarkerat.
Skriva på ett papper.
Begära ut? Kanske blandat ihop det med offentliga handlingar ?


Citat:
Ursprungligen postat av Bekoll
Loggfilerna uppdateras varje dag. Och varje dag är det "Connection incoming" och "first fullscreen grab time in ms =...."

Senast idag hade han connectat.



Citat:
Ursprungligen postat av cjh
Vi använder TeamViewer dagligen för att fjärrstyra maskiner som står på andra platser (i serverhallar t.ex), och vi har i alla fall inte lyckats att få bort den lilla fliken nere i höger hörn som visar att en dator är ansluten. Eftersom den i vissa fall är i vägen, så har vi försökt att hitta ett sätt att klicka bort den.

En annan sak som jag inte kan låta bli att fundera på: hur många datorer är det som din chef övervakar på det här sättet? Det krävs ju att hen sitter och tittar på datorerna, och det tar ju rätt mycket tid. Betydligt enklare - och effektivare - att logga nätverkstrafiken eller hämta loggfiler från datorn. Då kan man ju dessutom automatisera mycket - genom att söka i eller filtrera i datat.

Exakt.
Chefen kan plocka in allt han vill via domän,windows,brandväggar och internet-trafiken utan att behöva koppla upp sig mot TS burk.



Citat:
Ursprungligen postat av Bekoll
Aktiva processer ja. Jag kan inte stänga av det. Den connectar automatiskt igen
Citera
2017-05-05, 19:24
  #77
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av codetracer
1. Är du med i facket?
- om du är det skall uppsägning tas med din fackliga representant. Kan vara någon lokalt eller centralt på facket. Då kallar fackombudet till förhandling och drar ut tiden något på en eventuell uppsägningen​ eller t.o.m. löser arbetsbristen för dig.

2. Finns de kollektivavtal?
- om det gör det så reglaras det hur en anställd får bli övervakad. Man får t.ex inte ha kameror i omklädningsrummet osv.

3.
Övervakning skall vara kommunicerat till dig som anställd, hur den går till och vad som gäller. Muntligen gäller inte, det ska finnas en tydlig skriven policy. Allt detta kan ditt fackliga ombud hjälpa dig med. Ifall det blir en rättsprocess så hjälper fackrt till, kanske det blir ni som stämmer företaget.

4.
Arbetsbristen skall vara tydlig och skälen behöver du inte bevisa ett enda dugg. Arbetsgivare har 100% ansvar att ge skälen till ditt fackombud, inte dig personligen. Under eventuell ​förhandling kommer de framgå ifall de finns skäl och andra drabbade med samma befattning.

Är du ensam med din befattning, administratör, sekreterare osv ? (Blanda inte ihop dina arbetsuppgifter med befattning)

Edit: rättstavning

Sluta sprid massa fackliga lögner härinne så fort någon har problem på arbetet.
Nej, det behövs ingen tydlig arbetsbrist och att arbetsgivaren måste ge tydliga skäl, han kan säga att han känner en vibration i kraften att det kommer att bli sämre tider om ett halvår och därför måste personalnedskärningar ske redan nu. Facket har ingenting att göra med om det är arbetsbrist eller ej.
Citera
2017-05-07, 00:53
  #78
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .RIHTT


Du tänker inte särskilt långt.

1. Du är uppsagd pga några skäl du inte vill ange.

(kan vara brist på arbetsuppgifter, att du ska bli mammaledig eller annat)

2. Du tycker det ska bevisas saker genom att ställa krav på arbetsgivare.

3. Du vill dock inte bevisa saker, eller ställa krav på dig själv.
Bevisa vad du gör om dagarna då istället för att sitta och slösurfa.

4. Du gör anspråk på policys, som ni aldrig ingått retroaktivt för att försöka hitta
saker till din fördel.

5. Låt vara vad ni ingått för policys om integritet, det är ändå inte din dator du sitter vid eller hur?
Det är din arbetsgivare och den övervakar och bestämmer över systemen hur mycket han vill.

Annars kan du kanske säga upp dig

6. Du har outat viss information genom att publicera data (loggar)
från din arbetsplats. Garanterat straffbart men du reflekterar inte det minsta över vilka tabbar du själv gör, exakt den attityden du blir uppsagd antar jag med all rätt...


7. Du har delat denna information, eller mer information till din imaginära IT-Chef ?
Isåfall kan du dömas för detta också.

Någon extern part har inte rätt ta del av loggfiler eller någonting.





Nej.
Vad har du gått i för särskola?


Teamviewer fungerar inte så.
Beroende på storlek kan det dock vara ett stort antal klienter (en pc, en server mm)
som är knutna till en dashboard för remote övervakning av systemstatus.
Upptider, brandväggar, aktiviteter men unattended access finns inte med teamviewer.

Du har ändå inte varit intresserad , då jag berättat för dig hur loggfilerna ser ut och hur dom ska tolkas. Ex så körs teamviewer som en "tjänst" direkt din dator startas, det kommer alltid vara febril aktivitet från datorn ut till teamviewers servrar...


Resten är ju komiskt i fetmarkerat.
Skriva på ett papper.
Begära ut? Kanske blandat ihop det med offentliga handlingar ?








Exakt.
Chefen kan plocka in allt han vill via domän,windows,brandväggar och internet-trafiken utan att behöva koppla upp sig mot TS burk.

Jag tycker det låter konstigt också men du måste göra skillnad på övervakning av vilka hemsidor anställda besöker och vad anställda faktiskt gör på hemsidorna. Att se att en anställd är inne på facebook är något väldigt avlägset mot att sitta och läsa dennas personliga mejl på Facebook som jag för övrigt är tämligen säker att du inte kommer åt utan att sitta med fjärrstyrning eller keylogger då trafiken är krypterad.
Citera
2017-05-07, 04:21
  #79
Medlem
killawifes avatar
Ett företag får säga upp nån pga arbetsbrist om de känner för det. Det finns inga begränsningar i det. Dock har vi enligt LAS något som kallas återanställningsrätt, vilket innebär att om tjänsten ska tillsättas igen inom 9 mån så ska den som sades upp erbjudas tjänsten först.
Det finns väldigt många sätt att kringgå detta, man kan anställa folk genom bemanning, man kan köpa in tjänsten via konsulter, man kan tillochmed erbjuda någon som redan jobbar i företaget tjänsten och nyanställa någon till den tjänst de hade istället om man vill det.
Man kan också förhandla bort återanställningsrätten vid uppsägning.
Citera
  • 6
  • 7

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback