2017-05-19, 20:23
Medlem
Tropicalss avatar
Är det någon som har mer info än vad som står i tidningarna? Som utomstående börjar jag och många med mig bli trötta på denna skit som skadar Göteborg och hela Sverige mer och mer. Jag är 40+ och har under hela min uppväxt i Göteborg fått höra historier om hamnarbetarnas lyxavtal och superlöner. Stämmer detta och är det så att dessa herrar är rädda att tappa sin fördel mot resten av arbetarna i transport eller vad handlar det egentligen om?

Jag läser mer att rederier och speditörer i börjar flytta sina transporter från Sverige till andra hamnar i Norden/Europa för att hamnen i Göteborg inte längre går att lita på.
Citera
2017-05-19, 20:26
Medlem
Det stämmer att hamnen inte är att lita på . Maersk har dubier.

De kollektiv anställda i Göteborg hamn är tydligen av den politiska läran "syndikalister" som är en extrem avart av den redan perverterade kommunismen.

Själva Hamnen (arbetsgivaren) skriver gärna under på transportavtal - men inte syndikalist avtal ...ungefär så...
Senast redigerad av Bacto 2017-05-19 kl. 20:29.
Citera
2017-05-19, 22:00
Vänstern är skadlig för Sverige! Om inte villkoren passar finns det andra som kan ta över.
Citera
2017-05-20, 00:12
Medlem
Enligt denna länk: https://www.transportforetagen.se/Fo...als-i-siffror/

Snittlön inkl. fasta + rörliga tillägg/månad: 49 527 kr

Det är en lön en del nästan skulle kunna vara nöjda med.
Senast redigerad av optajeca 2017-05-20 kl. 00:25.
Citera
2017-05-20, 11:43
Medlem
Tropicalss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av optajeca

Tack för det, var ungefär där jag trodde dessa bortskämda och gnälliga gossar skulle hamna. Ibland är det synd att det inte går att bli av med anställda på ett enkelt sätt. Så här kan konsekvenserna bli av gnällspikarnas åtgärder:

http://www.gp.se/nyheter/ekonomi/ham...nipa-1.4176641

Kommentarer på detta från Hamnfyrans ordförande?
"Det är ju inte vi som driver och leder verksamheten i hamnen, det gör arbetsgivaren, vi är ett fackförbund"

APM Terminals är i nuläget förbjudna från att använda sig av övertid eller att anställa nya medarbetare som gör jobbet istället. Hur kan detta vara lagligt agerande från ett fackförbund? Helt vidriga regler vi har i Sverige kring arbetsrätt. Ren utpressningsverksamhet från överbetalda som skadar hela landet.

Jan Björklund verkar vara en som förstått innebörden av vad som händer
http://www.gp.se/nyheter/debatt/det-...tten-1.4165575

"Sveriges viktigaste transportnav kan inte regelbundet lamslås."
Citera
2017-05-20, 16:11
Medlem
Hamnen har en kapacitet på 10.000 containers/vecka och är nu nere på 4000/vecka -

Det här Kostar extremt feta pengar i utebliven vinst - alla förlorar

http://www.gp.se/nyheter/ekonomi/ing...kout-1.4292297

Det drabbar exportindustrin hårt om man säger så - förmodligen hamnar det till slut på regeringens inkompetenta bord.
Citera
2017-05-23, 11:28
Medlem
Hem_bränts avatar
Hamn4:an må ha börjat som ett fackförbund till vänster men är idag politiskt oberoende, det finns bland annat folk som tillhör SD i Göteborg som är medlemmar. Sen att stödet hämtas på vänsterkanten är en annan sak, men det finns inte så många andra i det politiska landskapet som man kan gå till.

Snittlönen stämmer inte, den är tagen ifrån förra sommaren när APMT betalade folk (tror det var 15000-20000kr) för att dom skulle skjuta upp sina semestrar då det var mycket att göra på terminalen och det var brist på folk.

Grundlönen är på 28927 kr sen så får man maskintillägg och skifttillägg om man går på skift eller ordinarie.

Konflikten handlar dock inte om pengar eller högre löner, den började med att APMT inte godkände semestrar och föräldraledighet när dom inte har laglig rätt att göra så, och nu så har det gått ifrån det till att Hamn4:an kämpar för att få företräda sina medlemmar, vilket dom inte längre får då APMT säger att dom bara behöver prata med Transport eftersom dom har kollektivavtalet, trots att Hamn4:an företräder 85% av gubbarna på terminalen.

Sen att APMT gnäller över att det är övertidsblockad är rätt sjukt då dom har lagt ett varsel på 30 personer med hänvisning till att det råder arbetsbrist, samtidigt har blixtuttagningarna (blixt=timanställd) varit väldigt stora.

APMT vill alltså minska på dom fastanställda och bara köra med blixtar som kommer in när det passar företaget, blixtarna är förövrigt ett undantag i svensk arbetsrättslagstiftning som facken gått med på, terminalbolagen är inte skyldiga att anställa blixten oavsett hur många timmar dom jobbar.

Sen att APMT dragit in på en massa andra saker gör inte saken bättre, skall ge två exempel.

Maskinservicen, vilket leder till att grensletruckar och kranar går i sönder och står still.

Den kontinuerlig driften för både maskinkollen och kranmek är indragen, det leder till att när en kran eller grensletruck går i sönder när dom har rast, så kan arbetet stanna av helt tills dom har rastat färdigt istället för att dom åker ut med en gång och löser problemet som dom gjorde fram tills för några månader sen.

Problemet är att det har kommit in ekonomer och pappersvändare i en verksamhet där det är mycket teknik inblandad. Dom ser att dom kan spara in pengar på vissa grejer men dom är för dumma för att inse vad det kostar i slutändan, och när dom väl inser det så vägrar dom att erkänna att dom har fel och säger att det är gubbarnas fel att produktiviteten gått ner. Tid är pengar i hamnen, APMT får 2500 dollar för varje container dom lyfter av eller på båtarna.
Senast redigerad av Hem_bränt 2017-05-23 kl. 11:36.
Citera
2017-05-23, 22:26
Medlem
Tropicalss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hem_bränt
text

Tack för ditt inlägg, du verkar antingen arbeta i hamnen eller ha en närstående som gör det. Men det låter som vilken industriverksamhet som helst. Jag har läst det jag kommit åt som är publikt material och har förstått det som:

- APM har egentligen ingen skyldighet enligt svensk lag att ha med Hamnfyran vid förhandlingsbordet, dessa har varit med förut just för att nästan samtliga hamnarbetare är anslutna just dit.
- APM verkar ha tröttnat på Hamnfyran av någon anledning, min gissning är att fackförbundet betedde sig lite för mycket som att de ägde företaget.
- APM vill därför endast förhandla med Transport i fortsättningen som antagligen är väldans mycket mer "ge och ta" än vad Hamnfyran är.
- Hamnfyran förstår att om de inte får sitta med vid bordet kommer man snabbt förlora sina extra rättigheter gentemot resten av arbetslivet och därför tar man till alla medel till buds för att stoppa detta.
- APM kommer till slut att "vinna" eftersom dessa ständiga strejker skadar hela den Svenska industrin. Efter tillräckliga många stridsåtgärder kommer politiken träda in och agera (även om S styr idag).

Rätta mig där jag har tolkat detta felaktigt. Jag vill få en bättre bild än vad medierna klarar att tillhandahålla.
Citera
2017-05-23, 22:33
Medlem
Copypastas avatar
Citat:
Text

Bra beskrivet, men varför vägrar då hamnfyran gå med på ett hängavtal till transport? Visste jag inte bättre skulle jag nästan tro att man vägrar fredsplikten för att kunna utpressa arbetsgivaren på högre lön och slappare villkor genom strejker och nyanställningsblockader.

Och hur har APM tänkt sig att en lockout ska göra situationen bättre?

Citat:
, APMT får 2500 dollar för varje container dom lyfter av eller på båtarna.

Detta kan ju inte stämma? Ett av/på lyft kostade ca 1400 kronor totalt sist jag kollade.
Citera
2017-05-24, 10:58
Medlem
Hem_bränts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tropicals
Tack för ditt inlägg, du verkar antingen arbeta i hamnen eller ha en närstående som gör det. Men det låter som vilken industriverksamhet som helst. Jag har läst det jag kommit åt som är publikt material och har förstått det som:

- APM har egentligen ingen skyldighet enligt svensk lag att ha med Hamnfyran vid förhandlingsbordet, dessa har varit med förut just för att nästan samtliga hamnarbetare är anslutna just dit.
- APM verkar ha tröttnat på Hamnfyran av någon anledning, min gissning är att fackförbundet betedde sig lite för mycket som att de ägde företaget.
- APM vill därför endast förhandla med Transport i fortsättningen som antagligen är väldans mycket mer "ge och ta" än vad Hamnfyran är.
- Hamnfyran förstår att om de inte får sitta med vid bordet kommer man snabbt förlora sina extra rättigheter gentemot resten av arbetslivet och därför tar man till alla medel till buds för att stoppa detta.
- APM kommer till slut att "vinna" eftersom dessa ständiga strejker skadar hela den Svenska industrin. Efter tillräckliga många stridsåtgärder kommer politiken träda in och agera (även om S styr idag).

Rätta mig där jag har tolkat detta felaktigt. Jag vill få en bättre bild än vad medierna klarar att tillhandahålla.

Ska försöka förklara hur gubbarna ser på det.
-Det stämmer bra att APMT inte har någon skyldighet att göra det enligt svensk lag. Vilket kan tyckas vara sjukt för då blir det nästan som att arbetsgivaren väljer fackförbund åt dom anställda, ni ska gå med i Transport annars så lyssnar vi inte på er. Ungefär som bakom järnridån där dom hade gula fackförbund som var godkända av staten.
-Anledningen till att företaget har "tröttnat" på Hamn4:an är för att dom inte ställer upp på allt som företaget vill, som till exempel att blixtarna ska få köra grensletruck. Med tanke på varslet som är lagt när det uppenbarligen inte råder någon arbetsbrist, så är gubbarna rädda för att förlora sina fasta jobb och behöva gå som blixtar och bara jobba när företaget behöver det. Innan har man haft en överenskommelse om 80% fastanställda och 20% blixt som APMT skiter i.
-Transport är enbart ge, så vida det inte kommer till kollektivavtal. Man kan väl säga som så att Transport historiskt sett alltid har låtit Hamn:4an utkämpa deras strider åt dom även fast dom i 95% av fallen har varit överens. Men försvinner Hamn4:an så kommer Transport bli tvungna att ta fighten istället.
-Det är just därför övertidsblockaden ligger, för att man inte får företräda sina medlemmar, inte ha skyddsombud etc. Men det är inte arbetsgivaren som ska diktera vilket fackförbund dom anställda ska vara med i, vilket man indirekt gör. Skyddsombuden vill för övrigt APMT utse själva.

APMT ser Hamn4:an som farlig för att det är medlemmarna som är fackförbundet och alla beslut tas igenom omröstningar på gräsrotsnivå. Då är det enklare att hantera Transport där gubbarna precis som i dom andra LO förbunden inte har något att säga till om. En annan sak som har hänt är att ledningen ville att Hamn4:ans representanter skulle ha tystnadsplikt gentemot sina medlemmar om vad som sagts på möten och förhandlingar osv.
Citat:
Ursprungligen postat av Copypasta
Bra beskrivet, men varför vägrar då hamnfyran gå med på ett hängavtal till transport? Visste jag inte bättre skulle jag nästan tro att man vägrar fredsplikten för att kunna utpressa arbetsgivaren på högre lön och slappare villkor genom strejker och nyanställningsblockader.

Och hur har APM tänkt sig att en lockout ska göra situationen bättre?

Detta kan ju inte stämma? Ett av/på lyft kostade ca 1400 kronor totalt sist jag kollade.

Konflikten handlar inte om löner, den handlar om att gubbarna är rädda för att förlora sina fasta jobb och att Hamn4:an ska få företräda sina medlemmar.

Hamn4:an är beredda på att skriva på ett hängavtal och ha fredsplikt i 12 månader till att börja med, dock så vill man ha samma rättigheter som Transport har när det kommer till deras medlemmar om man ska skriva på det, få representera dom vid förhandligar, utse skyddsombud osv, vilket APMT har sagt nej till då dom vill att man ska skriva på ett rent hängavtal så att dom bara behöver prata med Transport. Och skriver Hamn4:an på ett rent hängavtal så försvinner deras syfte som fackförening, dom slåss för sin överlevnad.

Vad gubbarna nere på kajen tror är att APMT har lagt en lockout för att det ska slå mot deras ekonomi, för det är bara Hamn4:ans medlemmar som lockouten gäller. 2-skiften får i stort sett halverad lön och nattskiftet förlorar ännu mer pengar då dom bara får 2 veckors dagtid som ersättning under lockouten. Går man över till Transport eller väljer att inte vara medlem i något av fackförbunden så får man komma tillbaka och jobba 100% igen.

Sen så har APMT inte tänkt att lockouten ska göra situationen bättre, dom skiter fullständigt i svensk ekonomi, deras enda syfte är att krossa Hamnarbetarförbundet och framförallt Hamn4:an i Göteborg så att dom bara behöver förhandla med dom nickande sossarna och mutkolvarna i Transport.

När det gäller lyften så kan det hända att du har rätt, men 2500 dollar är vad Henrik Kristensen sa till gubbarna när han höll föredrag för dom för ett par veckor sen.
Citera
2017-05-26, 05:23
Medlem
Mullrets avatar
2500 dollar låter mycket, med tanke på att en hel transport brukar ligga i samma härad. Att många speditörer kör via andra hamnar för lösa problemen gör det inte bättre för någon part. Rotterdam verkar vara en lågoddsare, men skicka godset på landsväg skitar ner miljön och gör allt rejält dyrare.

Till slut handlar det om vem som har mest pengar, eller mest att förlora. Då danskarna har mest deg så tror jag de vinner till slut. Även en terminalarbetare vill ha mat på bordet.
Citera
2017-05-26, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av optajeca

Det där är falskt. Googla så hittar du siffror på hälften av detta på sidor som inte är propagandasidor för arbetsgivarna
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in