• 1
  • 2
2017-07-04, 19:54
Bannlyst
Jag är av åsikten att kriminella invandrare som begått ett brott ska utvisas snarast möjligast. Blir arg över hur livstidsdömda får stanna tiden ut dvs ca 30 år och sedan utvisas. Kostnaderna för dessa tiotal år vill jag inte veta. Men i rådande vård och samhällskris ska pengar till kriminella invandrare ej tillgås anser jag. Hur kan man komma tillväga med att dessa efter dom utvisas? Då hemländerna själva inte vill ta ansvar för sina medborgare.
Citera
2017-07-04, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bumbibjornens
Jag är av åsikten att kriminella invandrare som begått ett brott ska utvisas snarast möjligast. Blir arg över hur livstidsdömda får stanna tiden ut dvs ca 30 år och sedan utvisas. Kostnaderna för dessa tiotal år vill jag inte veta. Men i rådande vård och samhällskris ska pengar till kriminella invandrare ej tillgås anser jag. Hur kan man komma tillväga med att dessa efter dom utvisas? Då hemländerna själva inte vill ta ansvar för sina medborgare.

Bygg ett stort spartanskt fångläger i Norrland.
Bara kokt fläsk och hårt arbete.(gräva en damm?).

Då kommer de resa frivilligt.
De hade nog hittat sitt pass också.
En vild gissning hade varit en vecka innan de vill hem?

Finns dock ett stort hinder.
Svenska folket röstar inte på detta.
Citera
2017-07-04, 20:33
Medlem
På något sätt tror jag att dom som utvisas direkt på något sätt har lyckats ta sig tillbaka in i Sverige inom en månad eller två. Kanske kallar dom sig för "Ali" i stället för "Mohammed" denna gång. Vårt lands kontrollmekanismer är under all kritik så man kommer nog undan med det mesta.

Bästa hade varit att få avtal med deras hemländer om att sitta av sina straff där i stället. För detta kan jag tänka mig att Sverige kan betala ett litet bidrag, även om det rent principiellt inte bör vara Sveriges ansvar över huvud taget.
Citera
2017-07-04, 22:32
Moderator
Gordon Blixts avatar
Rättspolitik hör hemma bland övrig politik.

Juridik -> Politik: inrikes

/Mod
Citera
2017-07-07, 06:44
Medlem
FarbrorBerits avatar
Citat:

Man internerar dem helt enkelt. Kroppsarbete långt uppe i Norrland där alternativen består av sträng vinter eller svärmar av mygg. Då återvänder de frivilligt.
Citera
2017-07-08, 14:22
Bannlyst
Menar typ avtal för våldsbrottslingar ska ut på sekunder tycker jag
Citera
2017-07-08, 16:01
Medlem
smoerreboms avatar
Citat:
Man måste börja med att sätta igång en lagstiftningsprocess för att se över reglerna i utlänningslagen om utvisning pga brott. När politikerna säger att de ska jobba för att sexförbrytare ska utvisas lättare, måste man avkräva dem svar om vad konkret det tänker göra åt lagstiftningen.

Läs själv, det är rätt tillkrånglade regler idag med en satans massa undantag osv.

https://lagen.nu/2005:716#K8a
Citera
2017-07-08, 22:40
Medlem
Citat:
Problemet med det är att då försvinner "straffet". Det värsta som händer för t ex en dansk är att få en gratis resa hem.
Det blir lite fritt fram att göra brott i Sverige.

Därav att att det finns strafftid i Sverige.
Citera
2017-07-09, 11:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Problemet med det är att då försvinner "straffet". Det värsta som händer för t ex en dansk är att få en gratis resa hem.
Det blir lite fritt fram att göra brott i Sverige.

Därav att att det finns strafftid i Sverige.

Förstår! Borde väl vara lättare att skapa ett skandinaviskt utlämningsavtal. Kruxet är andra länder, som är ovilliga till att ta emot flyktingar. Som förmodligen också kommer neka ta emot sina egna medborgare.
Citera
2017-07-09, 11:30
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
På något sätt tror jag att dom som utvisas direkt på något sätt har lyckats ta sig tillbaka in i Sverige inom en månad eller två. Kanske kallar dom sig för "Ali" i stället för "Mohammed" denna gång. Vårt lands kontrollmekanismer är under all kritik så man kommer nog undan med det mesta.

Bästa hade varit att få avtal med deras hemländer om att sitta av sina straff där i stället. För detta kan jag tänka mig att Sverige kan betala ett litet bidrag, även om det rent principiellt inte bör vara Sveriges ansvar över huvud taget.
Jag håller med dig i det första stycket. I ditt andra stycke finns det lite problem dock. För det första är dessa avtal inte värda något då det i de allra flesta fall handlar om dysfunktionella och korrupta nationer som inte bryr sig om några avtal. De kommer att ta bidragen från Sverige, vilka kommer att delas upp bland tjänstemän och politiker, sedan kommer de att begära in pengar från den fängslades släkt för att släppa ut denne, och dela upp även dessa pengar. Ännu en affärsmöjlighet m a o.

När det gäller Sveriges ansvar så har Sverige att ansvar att tillse att utdömt straff avtjänas, oavsett var detta sker. Det blir ju ett än mer urholkat rättssystem annars.
Citera
2017-07-09, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smoerrebom
Man måste börja med att sätta igång en lagstiftningsprocess för att se över reglerna i utlänningslagen om utvisning pga brott. När politikerna säger att de ska jobba för att sexförbrytare ska utvisas lättare, måste man avkräva dem svar om vad konkret det tänker göra åt lagstiftningen.

Läs själv, det är rätt tillkrånglade regler idag med en satans massa undantag osv.

https://lagen.nu/2005:716#K8a

Jag orkar inte läsa lagen men jag vill minnas att utvisning p g a brottslighet bara kan ske om brottet leder till två års fängelse eller mer.

Det är lätt att ändra den gränsen till ett år, eller ännu mindre. En gång läste jag en notis om en svensk som hade stulit en handväska på en restaurang i USA. Han åkte ut direkt, för det ganska lilla brottet. Så kan vi också ha det.

Idag kan tydligen åklagare välja att yrka eller inte yrka på utvisning. Det ska inte åklagaren kunna välja. Det ska stå i lagen att ett brott av viss svårighetsgrad SKA leda till utvisning.

Hänsyn tas också till om en person har etablerat sig i Sverige, och om man har barn i Sverige. Jag tycker inte sånt ska spela någon roll. Människor har fötter, inte rötter, brukade vänstern säga som försvar för invandring. De som begått brott av en viss svårighetsgrad SKA utvisas, oavsett om de etablerat sig eller ej. De får rota om sig någon annanstans. Hänsyn till barn ska inte tas. Valet står mellan om brottslingens barn ska lida eller det svenska samhället ska lida. Då väljer jag att några barn till brottslingar får lida. Den utvisade föräldern kan hålla regelbunden kontakt med sitt barn via t ex Skype. Det gjorde den lilla stackars flickan Yaras föräldrar. Barnet kan också besöka den utvisade föräldern i hemlandet eller i ett tredje land.

En nyhet anser jag bör införas i lagen. Om en invandrad persons personuppgifter bygger endast på dennes eller dennas egna uppgifter ska identiteten undersökas. Åldersbedömning ska göras om det finns misstanke om att åldern är fel. Fingeravtryck och annat ska köras mot alla relevanta register. Man ska undersöka personens mobiltrafik för att se om det land hon/han har uppgivit som ursprungsland är korrekt. Om personen har uppgett fel identitet och ålder ska uppehållstillstånd eller medborgarskap upphävas.
Citera
2017-07-10, 02:45
Medlem
Tangentinkontinenss avatar
Smuggla ut dem...
Vi har TP84´or(Hercules) som borde kunna fälla containers över Afghanistan,Marocco mm.
UD hade inga issues med att CIA smugglade ut MENA-folk till sin egyptiska blackops-bas. Därmed föreligger inga moraliskt godtagbara praktiska hinder.

Regeringars kränkthet över returnerade medborgare hanteras lätt med lagom nonchalans. Något jag personligen skulle kunna ansvara för, mot en lagom bra lön som plåster för att jag blir ansiktet för operationerna och persona non grata i halva världen.
Senast redigerad av Tangentinkontinens 2017-07-10 kl. 02:56.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in