Citat:
Ursprungligen postat av
divinebaal
Inte nationen utan samhället. Det samhälle, det kollektiv som bor, arbetar och lever där. De som betalar skatt för sjukvård, försvar, sophämtning och förskolor. De som köper en bil, driver en butik och de som sitter på parkbänken med en öl eller tio. De som polis, ambulans och brandkår skyddar och räddar.
Inte de professionella våldsverkarna som skiter i allt annat än sitt egna våld. Inte de som slår sönder butiker, bränner folks bilar och skadar sina medmänniskor.
Jo, men du ropar på hårdare tag. Men vem är det som bestämmer mot
vem det ska bli hårdare tag? Är det du? Är det jag? Är det småföretagaren? Våldtäktsoffret? De boende i no-go zonerna? Grabbarna på parkbänken? Tror du fortfarande att vi har en äkta, sund demokrati i Sverige?
Jag förstår vilka du och de andra i tråden vill ha hårdare tag emot. Men med rådande ordning. Tror du att det är ligisterna som dessa hårdare tag kommer användas emot? Eller är det troligt att det blir mot dem som är emot ligisterna och skövlingen av Sverige, och till slut bestämmer sig för att nog är nog?
Innan man ropar på militärpolis kanske man borde tänka lite på vilka det är som tycks föra befäl över polisen, och vad dessa förespråkar för värderingar.
Edit: Den här fabeln beskriver vad jag menar. Skriven av Phaedrus.
Gladan och duvorna
Den, som förtror sin välfärd åt en ondskefull,
finner i stället för beskydd blott undergång.
Duvorna hade ofta undflytt gladans klor
och räddat sig från död med snabba vingars flykt.
Då bytte rövaren taktik och tog till list
och lurade det svaga släktet svekfullt så:
”Varför framsläpar ni i ängslan jämt ert liv?
Slut fred med mig i stället! Gör mig till er kung,
så skall jag värna er mot varje oförrätt!”
De trodde honom blint och antog hans beskydd.
Knappt var han kung, förrän han åt dem en och en,
utövande sin härskarmakt med grymma klor.
Då sade en av dem: ”Med rätta straffas vi,
som anförtrodde våra liv i rövarhand!”