• 1
  • 2
2017-07-10, 22:18
Medlem
Hej Flash back nissar!

Jag är i behov av mycket hjälp.

Vi har en kund som har accepterat vår offert och bett oss börja uppdraget.

Under uppdragets gång, har en del av offerten ändrats eftersom kunden valde att byta en typ av marksten mot en annan dyrare som kräver extra arbete och en annan arbetsteknik som kräver lite mer kärlek och därför går det långsammare.

Han gav oss OK, att köra på. Muntligt OK. Med hans OK, fick vi också köpa extra material som inte ingick för den nya dyrare och känsligare sten.

Sedan hade han fått en offert för 80 kvm gräsläggning. Han beställde extra gräsläggning på totalt 250 kvm. Han gav oss kör på och vi gjorde arbetet.

Problemet är nu att kunden refererar hela tiden till offerten. Han beställde muntligt extra arbeten och nu vill han inte betala för sig. Han vill liksom betala för bara 80 kvm gräsläggning utan att ta hänsyn till extra kostnader som uppstått vid gräsläggning av extra ytorna. Marken fick exempelvis förhöjas med extra massor.

Han har fått gräsläggningen genomfört och samma sak avser stensättningen för det dyrare ocb känsligare sten.

Kunden försöker baka alla kostnader för hela uppdraget i ursprungliga offerten utan att ta hänsyn till det extra material som gått till den dyrare stensättning och gräsläggningen. Marken har nämligen fått förhöjas och det är också något han vägrar betala trots att han har gett oss OK.

Min fråga till er herrar och damer är...

Han har gett oss "OK" på de extra arbeten och han har fått tjänsten levererad.

Kommer han tvingas till att betala det summa vi fakturerar honom? Kronofogden brukar säga att om kunden han fått en tjänst levererad, så är han skyldig att betala för det.

Min kund, nu, ringer olika firmor för att fråga hur mycket cement och dylikt kostar så att vi inte debiterar honom för mycket.

Jag skulle verkligen uppskatta hjälp.
Citera
2017-07-10, 22:44
Bannlyst
Läropengar, jag antar att du är ny och oerfaren?
Citera
2017-07-10, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redax
Om han är syrian och går till HFD så är det kört.

Citat:
Ursprungligen postat av GrovaGuns
Läropengar, jag antar att du är ny och oerfaren?

Seriösa svar skulle uppskattas!
Citera
2017-07-10, 23:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sailing.brand
Seriösa svar skulle uppskattas!

Mitt svar var seriöst! Man gör inte muntliga avtal om man inte vill bli blåst lite då och då.
Citera
2017-07-10, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrovaGuns
Mitt svar var seriöst! Man gör inte muntliga avtal om man inte vill bli blåst lite då och då.
Brukar restauranger be kunden att skriva på ett nytt avtal varje gång man tillägger extra kött eller ost till hamburgaren?

Jag fick förra veckan utbytt batterier till lastbilen genom telefonsamtal... inget påskrivet.
Citera
2017-07-10, 23:07
Medlem
Citat:
Hej Flash back nissar!

Jag är i behov av mycket hjälp.

Vi har en kund som har accepterat vår offert och bett oss börja uppdraget.

Under uppdragets gång, har en del av offerten ändrats eftersom kunden valde att byta en typ av marksten mot en annan dyrare som kräver extra arbete och en annan arbetsteknik som kräver lite mer kärlek och därför går det långsammare.

Han gav oss OK, att köra på. Muntligt OK. Med hans OK, fick vi också köpa extra material som inte ingick för den nya dyrare och känsligare sten.

Sedan hade han fått en offert för 80 kvm gräsläggning. Han beställde extra gräsläggning på totalt 250 kvm. Han gav oss kör på och vi gjorde arbetet.

Problemet är nu att kunden refererar hela tiden till offerten. Han beställde muntligt extra arbeten och nu vill han inte betala för sig. Han vill liksom betala för bara 80 kvm gräsläggning utan att ta hänsyn till extra kostnader som uppstått vid gräsläggning av extra ytorna. Marken fick exempelvis förhöjas med extra massor.

Han har fått gräsläggningen genomfört och samma sak avser stensättningen för det dyrare ocb känsligare sten.

Kunden försöker baka alla kostnader för hela uppdraget i ursprungliga offerten utan att ta hänsyn till det extra material som gått till den dyrare stensättning och gräsläggningen. Marken har nämligen fått förhöjas och det är också något han vägrar betala trots att han har gett oss OK.

Min fråga till er herrar och damer är...

Han har gett oss "OK" på de extra arbeten och han har fått tjänsten levererad.

Kommer han tvingas till att betala det summa vi fakturerar honom? Kronofogden brukar säga att om kunden han fått en tjänst levererad, så är han skyldig att betala för det.

Min kund, nu, ringer olika firmor för att fråga hur mycket cement och dylikt kostar så att vi inte debiterar honom för mycket.

Jag skulle verkligen uppskatta hjälp.

Du får ta det genom ett inkassobolag först! Bestrider han fakturan så hamnar ni i domstol. Och sedan kan ni ta det genom fogden.

Fast klantigt att ta det muntligt! Extra beställningar ska alltid godkännas genom ett mail iaf.

Så se till att dokumentera det ni gjort och extra-arbetet .
Citera
2017-07-10, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KLR
Hade jag varit du hade jag antingen åkt dit med smörgåstårta och gratulerat då han rövknullat er grovt. Eller sålt skulden till HA eller nått.
Du kan ju skriva anledningarna också.

Trams behövs det inte.
Citera
2017-07-10, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thomas6668
Du får ta det genom ett inkassobolag först! Bestrider han fakturan så hamnar ni i domstol. Och sedan kan ni ta det genom fogden.

Fast klantigt att ta det muntligt! Extra beställningar ska alltid godkännas genom ett mail iaf.

Så se till att dokumentera det ni gjort och extra-arbetet .
Istället för 80 kvm gräsläggning i offerten, valde han utöka ytan till totalt 250 kvm. Det finns flera saker.

Vi har email också som han har återkopplat med kör på.
Citera
2017-07-10, 23:12
Bannlyst
Citat:
Brukar restauranger be kunden att skriva på ett nytt avtal varje gång man tillägger extra kött eller ost till hamburgaren?

Jag fick förra veckan utbytt batterier till lastbilen genom telefonsamtal... inget påskrivet.

Kostade ert arbete 70:- ?

Du gör som du själv vill, jag skriver offerter som skrivs under av båda parter. Om något ändras så skrivs det en ny offert som bägge parter skriver under.
Citera
2017-07-10, 23:14
Medlem
Citat:

Beror på hur avtalet för första hamburgaren ser ut, annars brukar det framgå av offerten du får innan du beställer första hamburgaren vad som ingår.
Citera
2017-07-10, 23:18
Medlem
Som bekant är muntliga avtal giltiga även dessa, svårigheten är istället att påvisa dess existens och innehåll. Har de extra arbeten som utförts dokumenterats? Fanns det fler öron på plats än fyra när avtalen kom till? Vad har ni hunnit göra, är faktura skickad och sedan bestriden?
Citera
2017-07-10, 23:20
Medlem
Citat:
Istället för 80 kvm gräsläggning i offerten, valde han utöka ytan till totalt 250 kvm. Det finns flera saker.

Vi har email också som han har återkopplat med kör på.

Det är ju bättre! Men dokumentera/ ta kort på allt ni gjort och vad som ingick i offerten, så borde han inse att han är körd.

Men det går inte att bara gå till fogden och säga att någon är skyldig pengar.

Så ta ett inkassobolag så hjälper de er. Ganska säker på att ni måste skicka någon räkning och påminnelse först , men det har de koll på.

Så antingen betalar han inkasso, eller bestrider fakturan. Och bestrider han den så hamnar ni i twist och få gå vidare med advokat och tillslut fogden.

Så lika bra att du börjar direkt är ju inget som går på några veckor direkt!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in