2017-08-21, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ETringhem
Lite mord är väl inget i jämförelse med några skärrade väktare

Måste ju kännas jobbigt att sitta inne och veta att man är miljonär där ute

För att vara exakt! Pengarna är inte längre giltiga. Det är sanningen.
Citera
2017-08-21, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Esteban-II
Arlandarånet var säkert iskallt. Alltså vore det dumt att lägga resurser på det. Men man måste inte preskribera brottet och ge rånarna frikort bara för att man inte lägger resurser på det. Hänger du med?
Nej. Jag säger som regeringen gjorde när preskriptionen togs bort för vissa grova brott:

”Motiven för bestämmelser om preskription har varierat under århundradena och har ofta haft samband med de rådande straffrättsliga ideologierna. De nu gällande reglerna om straffrättslig preskription motiveras främst av rättspolitiska, humanitära och praktiska skäl. Det är inte lika angeläget att gamla brott blir bestraffade som att så sker med brott som ännu är aktuella i människors medvetande och statens straffanspråk bör inte heller upprätthållas under obegränsad tid. Det har också ansetts rimligt att den som efter ett brott har varit laglydig under en längre tid ska kunna känna sig trygg och inte behöva riskera att den existens han eller hon byggt upp åt sig går till spillo på grund av brottet. Ytterligare ett motiv bakom reglerna är att det kan vara förenat med svårigheter att utreda och föra bevisning om ett brott som begåtts för lång tid sedan. Vittnens minnesbilder kan blekna allteftersom tiden går och både vittnen och gärningsmän kan hinna avlida. Även kraven på rättssäkerhet och effektivitet talar alltså för att gamla brott preskriberas.
De rättspolitiska och humanitära skälen för preskription väger dock mindre tungt ju allvarligare brott det är fråga om. Det är också därför det föreskrivs olika preskriptionstider alltefter brottets svårhet, med tjugofem år som längsta tid för åtalspreskription. Som nämnts gäller också en absolut preskriptionstid om trettio år.
Regeringen anser att de grundläggande skälen för denna ordning fortfarande äger giltighet. Utgångspunkten bör alltjämt vara att brott ska preskriberas och att det endast är för vissa allvarliga brott som det kan finnas skäl att överväga förändringar. Principen om ett samband mellan brottens straffskala och preskriptionstidens längd bör som huvudregel alltjämt gälla.”

Källa.
Senast redigerad av Redax 2017-08-21 kl. 19:23.
Citera
2017-08-21, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RullRull
För att vara exakt! Pengarna är inte längre giltiga. Det är sanningen.

Varför är inte pengarna giltiga längre?
Citera
2017-08-21, 18:34
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jongari
Varför är inte pengarna giltiga längre?

VI har bytt sedlar ?
Citera
2017-08-21, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
VI har bytt sedlar ?

Trodde att pengarna de kom över var utländska valörer men de kan ju även ha bytt sedlar där.
Citera
2017-08-21, 19:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Esteban-II
Kanske ska diskutera om preskribtionstiderna för brott är för korta? För det är dom.

Du vet inte så mkt.

Det är bra strafftider i Sverige. Fängelset är på köpet ett skämt.

Jag fick 27 mndr för en riktigt skön våldtäkt. Givet vilket skämt kåken är och att jag har likvid skulle jag kunna göra det igen.

Tror inte ett smack på Leo.
Citera
2017-08-21, 19:10
Medlem
Stor-Hakans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rickardrattradig
Nej, borgenären kan avbryta preskriptionstiden på olika sätt. Den allmänna regeln om tio år gäller alltså bara om nåt sånt avbrott inte har skett.
Och hur menar du att preskriptionsavbrott skett här?
Citera
2017-08-21, 19:13
Medlem
psykoshippiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiskoega
Han är inte ångerfull så klart. Om han nu ens var delaktig. Pengarna har börjat ta slut och han gör allt för att kunna skriva och sälja en bok samt för att få publicitet.

Blir jävligt provocerad av artikeln. ”Jag hoppas jag kan vara en förebild”..

Okej, du har begått ett mord samt grovt rån och hoppas du kan vara en förebild.
Tyvärr blir han väl en förebild i förorterna. Grattis Sverige!
Vet inte om det har någon betydelse men herren har ett livstidsstraff på sig, vet inte om pengarna gör någon skillnad inne på kåken, om de tagit slut eller inte är alltså irrelevant.

Jag tolkar det hela som en PR-kupp, sebbe staxx och Leo Carmona kommer att börja en ny hiphop-karriär är de är de förlåtna änglarna, de kommer börja en turné runt om i olika fritidsgårdar & kommer troligtvis att få kakan med sig, nya backstreet boys, ungefär.
Citera
2017-08-21, 19:19
Medlem
Citat:
VI har bytt sedlar ?

De har haft mer än 15 år på sig att tvätta, tror du inte att allt är löst? zzz..
Citera
2017-08-21, 19:38
Medlem
Citat:
VI har bytt sedlar ?

Jo dom kan visst växlas in. Läs på innan ni kommer med era urbota korkade påståenden. Förövrigt rörde det sig snarare om utländsk valuta.
Citera
2017-08-21, 19:43
Medlem
Han den där jugoslaviske bankrånaren är ju med i radioreklamer idag, samt har fått filmroller. Så det går ju uppenbarligen att göra karriär på kriminalitet i Sverige.
Citera
2017-08-21, 19:48
Medlem
FiffelMonas avatar
"Alla" (dvs insatta kriminella och insatta snutar) vet vilka som ligger bakom det här, så han golar inte ned någon. Det har bara inte funnits tillräckliga bevis för att fälla någon, det här har varit känt i Stockholm länge. Till och med jag visste om det och jag är långt ifrån en grovt kriminell
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in