2017-08-29, 15:35
Medlem
Läste just lite om det gamla punkbandet Den Marina Nedskräpningen. Dom ska tydligen göra en återutgivning av deras blogg från 1999 eller nått i bokform och ge ut en ep som spelades in men aldrig släpptes på den tiden. Verkar ha varit ett livligt gäng som moonade mot handikappade och hamnade i slagsmål varenda gång dom var ute och spelade och sångaren hade tydligen extremt dåligt ölsinne. Borde finnas gott om skvaller från folk som var med på den tiden. http://placenta.se/forfattare/den-ma...edskrapningen/
Citera
2017-08-29, 15:45
Medlem
Thursdays-Girls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spruthans
Läste just lite om det gamla punkbandet Den Marina Nedskräpningen. Dom ska tydligen göra en återutgivning av deras blogg från 1999 eller nått i bokform och ge ut en ep som spelades in men aldrig släpptes på den tiden. Verkar ha varit ett livligt gäng som moonade mot handikappade och hamnade i slagsmål varenda gång dom var ute och spelade och sångaren hade tydligen extremt dåligt ölsinne. Borde finnas gott om skvaller från folk som var med på den tiden. http://placenta.se/forfattare/den-ma...edskrapningen/

Är det verkligen ett riktigt band? Känns som att man som gammal 90-talspunkare borde ha hört namnet åtminstone, speciellt om de skulle ha varit så stilbildande...
Låter som en kul bok iaf.
Citera
2017-08-29, 16:50
Medlem
rostigamazons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thursdays-Girl
Är det verkligen ett riktigt band? Känns som att man som gammal 90-talspunkare borde ha hört namnet åtminstone, speciellt om de skulle ha varit så stilbildande...
Tycker som du, jag känner inte heller igen det bandet.
Citera
2017-08-29, 17:35
Medlem
Black.Lipss avatar
Efter att ha läst utdragen ur bloggen är det bara att konstatera att det är samma person som skrivit alla inlägg, vilket rimmar illa med att det skulle handla om flera olika inblandade. Det var inte välskrivet eller underhållande, vilket då även gör att påhittet känns än mer onödigt. Sedan om det är från 1999 får det anses vara ovanligt att någon punkare satt och bloggade från bilen. Nej, det är väl bara en kul grej för att lansera boken och EP:n. Boken borde de dock strunta i.
Citera
2017-08-29, 18:12
Medlem
Citat:

Vet inte om jag skulle säga att de var särskilt stilbildade när jag lyssnar på musiken. Rätt bra punk dock.
Citera
2017-08-29, 18:22
Medlem
emma80s avatar
I utdraget ser man en notis som skulle vara hämtad från UNT, att de skulle hamnat i UNT igen o.s.v. Genom Google hittar man inget om bandet, deras musik, någon historik, spår av någon blogg och inget om bandet vs UNT / Upsala nya Tidning.

Det är väl något PR-trick för att få ut en bok om en fiktiv blogg (känns mer som en dagbok) som verkar vara jävligt tråkig och intetsägande. Det är väl någon person som skrivit boken ensam kan jag tänka mig, precis som Black.Lips var inne på ovan. Musiken? Låter som vilken ordinär dussinpunk som helst. Varken pissigt eller bra, bara lite lagom harmlös mellanmjölk.

Detta känns som ett projekt som inte hade behövts år 2017.
Citera
2017-08-29, 19:58
Medlem
von Schmerzs avatar
Hijazz i Uppsala startade väl när stationshuset byggdes om för dryga tio år sedan, och varken "blogg" eller "googla" var ord som användes före millenieskiftet. En dagbok på lunarstorm, skunk.nu eller helgon.net var det som gällde på den tiden, och sökte gjorde man med altavista.

Sen var det väl det här med mobilt internet. På nittiotalet använde man modem.

Fake news, eller så låg bandet i teknologins yttersta framkant.
Citera
2017-08-30, 04:50
Medlem
Thursdays-Girls avatar
Citat:
Vet inte om jag skulle säga att de var särskilt stilbildade när jag lyssnar på musiken. Rätt bra punk dock.

Citat:
Ursprungligen postat av von Schmerz
Hijazz i Uppsala startade väl när stationshuset byggdes om för dryga tio år sedan, och varken "blogg" eller "googla" var ord som användes före millenieskiftet. En dagbok på lunarstorm, skunk.nu eller helgon.net var det som gällde på den tiden, och sökte gjorde man med altavista.

Sen var det väl det här med mobilt internet. På nittiotalet använde man modem.

Fake news, eller så låg bandet i teknologins yttersta framkant.

Det var de som skrev stilbildande, inte jag 😀.

Men om de verkligen bloggade redan 1997 så är jag imponerad.
Citera
2017-08-30, 07:55
Medlem
Citat:
Det var de som skrev stilbildande, inte jag 😀.

Men om de verkligen bloggade redan 1997 så är jag imponerad.

Nej, precis, jag menade bara att det de påstod inte stämde så bra. När jag kollar igen ser jag att det bara står att bandet bildades 1997, inte att bloggen är från då. Troligen är det ett antal år senare den skrevs. Som folk har påpekat är det ju osannolikt att de skulle blogga från bilen 99.
Citera
2017-08-30, 10:26
Medlem
Thursdays-Girls avatar
Citat:
Nej, precis, jag menade bara att det de påstod inte stämde så bra. När jag kollar igen ser jag att det bara står att bandet bildades 1997, inte att bloggen är från då. Troligen är det ett antal år senare den skrevs. Som folk har påpekat är det ju osannolikt att de skulle blogga från bilen 99.

Ja, där håller jag med dej.

Nä, precis, bandets enda år skulle väl vara 1997 (då de var stilbildande...) och bloggen från 1999, eller? Lite förvirrande.

I vilket fall måste vi väl ändå kunna konstatera att detta måste vara ett (rätt bra) pr-trick för den kommande boken?

(Låtarna var ju till och med rätt bra, fast de följer verkligen punkmall 1A (jag gillar den mallen iofs)).
Senast redigerad av Thursdays-Girl 2017-08-30 kl. 10:28. Anledning: Konstig emoji, glömde?
Citera
2017-08-31, 00:25
Medlem
Noterar att boken på den länkade hemsidan kallas för "bloggroman".
Då jag aldrig hört bandnamnet tidigare (vilket jag verkar ha gemensamt med de flesta), och alla träffar vid en googling har med boken och/eller förlaget att göra skulle jag vilja påstå att roman är nyckelordet här.

Kan även påpekas att förlaget i utskicket om höstens utgivning (länk nedan) kallar Den Marina Nedskräpningen för kortroman.
http://placenta.se/hostens-titlar-ar-redo/

Ytterligare citat från ovan länkade utskick: "Villfarelser och Depressiva Döden får samsas med skönlitterära debutanterna Andreas Jakobsson, Nilsson och Den marina nedskräpningen." (min fetning)
Citera
2017-08-31, 00:39
Medlem
Black.Lipss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The Jewelfinger
Noterar att boken på den länkade hemsidan kallas för "bloggroman".
Då jag aldrig hört bandnamnet tidigare (vilket jag verkar ha gemensamt med de flesta), och alla träffar vid en googling har med boken och/eller förlaget att göra skulle jag vilja påstå att roman är nyckelordet här.

Kan även påpekas att förlaget i utskicket om höstens utgivning (länk nedan) kallar Den Marina Nedskräpningen för kortroman.
http://placenta.se/hostens-titlar-ar-redo/

Ytterligare citat från ovan länkade utskick: "Villfarelser och Depressiva Döden får samsas med skönlitterära debutanterna Andreas Jakobsson, Nilsson och Den marina nedskräpningen." (min fetning)

Ja, men det är rimligt. Då kan någon slänga tråden eller flytta den till litteraturforumet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in