2017-09-14, 10:34
  #1
Medlem
Hej!

Jag har en tanke på att utveckla ett spel som körs i webbläsaren där du skall kunna skapa din egen "hjälte" och slåss, jag har lite andra roliga idéer som jag självklart kommer slänga in också, men vill inte avslöja allt för mycket ännu

Inför projektet har jag endast grundläggande Java kunskaper, men är väldigt intresserad utav att lära mig nya språk, så finns det något språk ni själva tycker passar "bäst" för detta projekt så kommer jag att försöka lära mig det och fullfölja projektet.

Så jag antar att min första uppgift blir själva "hjälte-skaparen", jag vill att man skall kunna bygga sin egen hjälte, byta mellan ett par olika ansikten, kunna byta hudfärg, kunna ändra längden och lite andra kroppsmått på hjälten och utrusta den med lite olika kläder. Tänk er liksom när man gör sin egen spelare på FIFA eller NHL tex. fast jag kommer bara köra 2D till en början.

Tips på språk att utveckla detta i uppskattas gladeligen och förhoppningsvis så kommer ni även få testa på det här i framtiden.
Tack för mig.
Citera
2017-09-14, 15:11
  #2
Medlem
Om det ska köras i en webbläsare så har du inte mycket alternativ på språk. Det är HTML5 med JavaScript (inte Java!) som gäller. Förmodligen behöver du något på serversidan också, då finns det bland annat ASP.NET och PHP.

När det gäller avancerad grafik så ska du kolla vidare på SVG och Canvas (som båda är en del av HTML5). Vilket som passar bäst för ditt projekt får du läsa dig fram till.

Om du aldrig programmerat för webb så är det detta du behöver lära dig:
HTML5
JavaScript
CSS
PHP (el dyl)
SQL
Citera
2017-09-14, 15:33
  #3
Moderator
vhes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matilo
Om det ska köras i en webbläsare så har du inte mycket alternativ på språk. Det är HTML5 med JavaScript (inte Java!) som gäller. Förmodligen behöver du något på serversidan också, då finns det bland annat ASP.NET och PHP.

När det gäller avancerad grafik så ska du kolla vidare på SVG och Canvas (som båda är en del av HTML5). Vilket som passar bäst för ditt projekt får du läsa dig fram till.

Om du aldrig programmerat för webb så är det detta du behöver lära dig:
HTML5
JavaScript
CSS
PHP (el dyl)
SQL

Det går ju aldeles utmärkt att implementera serversidedelen i Java, om det nu är det TS är van vid och bekväm med.

Mitt förslag till TS är att hoppa över karaktärsskapardelen, och gå direkt på själva spelet. Karaktärsskapande är fluff, som absolut inte är nödvändigt i en alfa. Du kommer ha fullt upp med att få gubben att knata runt på skärmen som du vill, och det är ju trots allt det som är spelets huvuddel.
Citera
2017-09-14, 16:00
  #4
Bannlyst
HTML, JavaScript och CSS känns onödigt om man bara ska ha ett spel på sidan. Jag förstår inte vad det skulle vara för fel på en HTML-sida med enbart en Java-applet på, som man dessutom kan ladda hem och köra utan att besöka webben varje gång. Java kan du köra på servern också och skippa PHP, men databaser/SQL kommer du att behöva lära dig om du räknar med att få mycket användare. Då håller det inte att varje klients anrop måste vänta på att en textfil ska bli ledig för skriv-öppnande.
Citera
2017-09-14, 16:46
  #5
Medlem
Går att utveckla spelen i typ vad fan som helst om du använder något trevligt bibliotek.
Gillar du Java? Testa LibGDX och du kan releasa till android, pc, ios, html5 från en källkod. C#? Testa unity, har för mig den har html eller iaf webspelarstöd. Kanske även unreal engine? Finns även game maker studio som kan släppa till html5 samt typ varenda spelmotor.
Citera
2017-09-14, 19:30
  #6
Medlem
splitfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gottisborgen
Går att utveckla spelen i typ vad fan som helst om du använder något trevligt bibliotek.
Gillar du Java? Testa LibGDX och du kan releasa till android, pc, ios, html5 från en källkod. C#? Testa unity, har för mig den har html eller iaf webspelarstöd. Kanske även unreal engine? Finns även game maker studio som kan släppa till html5 samt typ varenda spelmotor.
Gottisborgen nämner game maker studio vilket kan vara vettigt om man har massa idéer och snabbt vill prototyp:a utan att behöva lära sig massa språk då vad jag förstår inte krävs speciellt mycket för att komma igång.

Även med grundläggande kunskaper i Java kan en applet vara lite långt borta.
Citera
2017-09-15, 14:16
  #7
Medlem
Phaser är vad du letar efter. Det är ett open source framework för att göra spel i webbläsaren. Det är skitlätt att använda, och de har bra dokumentation och exempel på deras hemsida.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in