• 1
  • 2
2017-10-18, 22:16
Medlem
Hej! Skulle vilja ha lite tips på bilar som skulle passa en 60-åring som ska äga bilen i ca 5 år. Just nu äger hon en volvo C30 som hon får ca 75.000 för. Storleksmässigt är den lagom men hon tycker att den är lite bökig att komma i och ur, kanske främst för att den har stora dörrar. Hon tänker sig också att det är dags att byta innan den börjar strula och kostnaderna får läggas på diverse service och reparationer.
Några tips på bilar som skulle kunna passa? Är det smart att köpa nytt eller är det bättre att köpa en som rullat något år?
Budgeten är något oklar men det är ingen lyxbil som efterfrågas och vill också gärna att det inte är någon bil som förlorar allt för mycket i värde, så det är väl kanske viktigare att den är billig i drift än inköpspris.

Gör ett försök i alla fall och ser om det är någon vänlig själ som vill tipsa
Citera
2017-10-18, 22:23
Medlem
nittontrettons avatar
Dacia sandero stepway. Lätt att kliva i och ur p.ga sin höga makrfrigång. Perfekt för äldre människor!!

Skatten kring 360:- / år.

Finns både med automat och manuell, bensin eller diesel. Riktigt fin automatlåda👍
Citera
2017-10-18, 22:29
Medlem
Swe1227s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nittontretton
Dacia sandero stepway. Lätt att kliva i och ur p.ga sin höga makrfrigång. Perfekt för äldre människor!!

Finns både med automat och manuell, bensin eller diesel. Riktigt fin automatlåda👍
Jag hade känt mig kränkt om någon föreslog en Dacia till mig.
Citera
2017-10-18, 22:40
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crazybitch
Hej! Skulle vilja ha lite tips på bilar som skulle passa en 60-åring som ska äga bilen i ca 5 år. Just nu äger hon en volvo C30 som hon får ca 75.000 för. Storleksmässigt är den lagom men hon tycker att den är lite bökig att komma i och ur, kanske främst för att den har stora dörrar. Hon tänker sig också att det är dags att byta innan den börjar strula och kostnaderna får läggas på diverse service och reparationer.
Några tips på bilar som skulle kunna passa? Är det smart att köpa nytt eller är det bättre att köpa en som rullat något år?
Budgeten är något oklar men det är ingen lyxbil som efterfrågas och vill också gärna att det inte är någon bil som förlorar allt för mycket i värde, så det är väl kanske viktigare att den är billig i drift än inköpspris.

Kia Venga eller Hyundai ix30. Man sitter högt och den är lätt att komma i/ur. Finns som automat. Bra garantier och låga ägandekostnader.
Citera
2017-10-18, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swe1227
Jag hade känt mig kränkt om någon föreslog en Dacia till mig.

Inget fel med Dacia förutom priset. Det är för lågt.
Citera
2017-10-18, 23:20
Medlem
Vad gäller krångligt att ta sig in och ur en tredörrars C30 handlar det knappast om ålder, utan om att dörrarna är stora och svåra att nå för en mindre person (en kvinna). Alltså anbefalles en fyra eller femdörrars bil. Det finns ju hur många som helst att välja på. Men en ny med bra garantier och bra service rekommenderas, hellre än en begagnad. En Hyundai i10, kanske. Recension (engelska).
Citera
2017-10-19, 02:02
Medlem
Jofs avatar
Kia venga eller kia soul (tro jag den heter) 7 års garanti
Citera
2017-10-19, 03:00
Medlem
seadog678s avatar
Provkör Honda Jazz, förmodligen den bästa småbilen på marknaden!
Citera
2017-10-19, 06:32
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seadog678
Provkör Honda Jazz, förmodligen den bästa småbilen på marknaden!
Speciellt kul om du kunde få en bil med den internationella modellbeteckningen.
Honda Jazz heter egentligen Honda Fitta!

http://www.mestmotor.se/automotorspo...far-for-honda/
Citera
2017-10-19, 07:40
Medlem
paperboy85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nittontretton

Det är väl ingen riktig automatlåda i den bilen? Vad jag vet handlar det om en teknik där de har automatiserat kopplingen i en manuell växellåda - som automat, fast du måste växla själv.
Citera
2017-10-19, 08:51
Medlem
Opel Meriva. Farsan köpte en för några år sen och blev väldigt nöjd. Ser lite knepig ut men är anpassad för att vara lätt att stiga in/ut och har bra säten. Tillsamans med en ganska trevlig motor och Växellåda 1.4T och 6 V Automat.
Citera
2017-10-19, 12:20
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crazybitch

Om den hon har nu ligger i 75 000-krsklassen så förstår inte jag behovet av att byta. Just de stora dörrarna brukar vara en fördel när man ska in o ut ur en bil. O en Volvo bör hålla bra i fem år.
Om nu inte bästa alternativet som är att behålla så har redan Kia med sju års garanti nämnts. Sedan finns även Toyotas småbilar som har ett rykte att vara av god kvalitet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in