Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2017-11-25, 12:29
Medlem
Fan pratar ni om Treg*ro för? Skärp er, det är inte han.
Citera
2017-11-25, 12:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ziaya
Det är ditt resonemang som är ihåligt. Det finns ingen logik alls i att gå ut så här lång tid efteråt och ljuga om våldtäkt.

Finns mycket logik i att göra drt då detta säkert varit en finne i röven för Moa i 6 års tid.

Problem med sin pojkvän samt en snackis inom landslagstruppen om det inträffade gör att hon nu fick sitt tillfälle att förskjuta ansvaret från sig till den andre.
Citera
2017-11-25, 12:30
Medlem
Citat:
Luckor? Den största luckan finns i er logik. Hon går väl för tusan inte ut och berättar om en våldtäkt för många år sedan, om hon egentligen var otrogen. Otrohet vill man ha hemlig.

Tröttsamt.

Tvärtom. Även 6 år senare vill hon rentvå sitt namn inför pojkvännen och inför vännerna/släktingarna. Hon vill framstå som "fin flicka" istället för att erkänna att även en flicka kan ibland gå över skaglarna - särskilt när hon har alkohol i blodet och är intresserad av den lite äldre, gifta mannen - trots att hon har en pojkvän hemma.

Nu har hon förlängt plågan helt i onödan. Hade hon gjort slut med pojkvännen eller sagt som det var och låtit honom fatta beslutet ifall han vill "separera skadan" - fast på riktiga grunder - då hade frågan varit utagerad för länge sedan.
Citera
2017-11-25, 12:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kimma7
Fan pratar ni om Treg*ro för? Skärp er, det är inte han.

Det är inte Tregaro.. den som är inblandad.,tog ett och annat GÅNG- järn unde denna Finnkamp..
Citera
2017-11-25, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doktor-Dekokt
Att fylla lagparagrafer med flera olika dimensioner för att tillgodose människors övertro på det skrivna ordet är ett av de sämsta sätten att bringa ordning i rättsliga processer. Du skriver ju själv i slutet precis just detta. Våldtäktsparagrafen är redan i dag så fylld med tolkningsinriktningar att det är svårt att veta vad som avses.

Det stora problemet är, som jag tidigare skrivit, att själva "brottet" till skillnad från andra brott inte är "slutprodukten" eftersom människor har sex i tid och otid. Det är omständigheterna som ska bedömas. Omständigheter som till stor del handlar om ett växelspel mellan individer och detta dessutom i en avgränsad situation. Det är en helt annan sak att kunna använda dagboksanteckningar om det finns ett förtryck/tvång i en samrelation mellan två människor. Då går det att se händelser i ett mönster och att följa systematiken i detta.

Jag tycker att det är fullständigt självklart att en rättsinstans som ska bedöma en anmälan om våldtäkt måste få ställa frågor om omständigheter för att kunna se ett sammanhang. Det har dock blivit något som starkt opponeras mot, inte minst från feministiskt håll, eftersom det då ses som ett sätt att ifrågasätta och tvivla på "offret". Hur vi än lindar in det så finns det ju väldigt många, inte minst feminister, som helst vill att "offret" (läs kvinnan) själv ska avgöra om det är våldtäkt eller ej. Det märks ju också ganska tydligt i "metoo" och specifikt i detta fall med Hjelmer. Ett argument som ofta kommer upp är: "det fälls för få".

Det innebär att alla som vill skriva in mer i våldtäktsparagrafen egentligen vill "sänka ribban" och få "fler dömda". Jag är tämligen säker på att hur mycket det än skrivs så kommer det inte påverka rättsprocessen alls om vi lever i ett rättssäkert samhälle. Ett sådant sätter faktiskt fokus på att det ska bevisas att brott har begåtts, inte att brott förutsätts och att det ska bevisas att brott inte begåtts.

Det experterna vill ändra är synen på att våldtäkt måste innehålla tvång eller våld för att klassas som våldtäkt samt att offret måste ha gjort motstånd. Men eftersom 7 av 10 hamnar i det sk frysningstillståndet så kan brottet per automatik inte klassas som våldtäkt.

Jag tror man kan - och bör - ändra våldtäktsdefinitionen i BrB så att även frysningstillståndet omfattas.

Problemet blir dock hur man bevisar detta. För det måste vara ställt utom allt rimligt tvivel att en anklagad är skyldig för att kunna fällas. Och rättssäkerheten får inte urholkas, inte om vi ska leva i ett rättssamhälle.

Så i mycket håller jag med dig om vad du säger.
Citera
2017-11-25, 12:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LilyhAmmer
Det experterna vill ändra är synen på att våldtäkt måste innehålla tvång eller våld för att klassas som våldtäkt samt att offret måste ha gjort motstånd. Men eftersom 7 av 10 hamnar i det sk frysningstillståndet så kan brottet per automatik inte klassas som våldtäkt.

Jag tror man kan - och bör - ändra våldtäktsdefinitionen i BrB så att även frysningstillståndet omfattas.

Problemet blir dock hur man bevisar detta. För det måste vara ställt utom allt rimligt tvivel att en anklagad är skyldig för att kunna fällas. Och rättssäkerheten får inte urholkas, inte om vi ska leva i ett rättssamhälle.

Så i mycket håller jag med dig om vad du säger.

Vi är på väg in i ett samhälle där vi inte skall ha sex före äktenskapet..
Citera
2017-11-25, 12:38
Medlem
outback4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tradern69
Så Tregaro ligger med en tjej på samma tävling som Emma deltar i.Herregud, hur ni resonerar..

Det ena utesluter inte det andra. Skulle tyvärr inte förvåna mig om det är YT detta handlar om.
Citera
2017-11-25, 12:39
Medlem
Doktor-Dekokts avatar
Citat:
Det är ditt resonemang som är ihåligt. Det finns ingen logik alls i att gå ut så här lång tid efteråt och ljuga om våldtäkt.

Du har inget insikt i hur människor fungerar ur ett psykologiskt perspektiv? Jag ska ge dig en snabb lektion:

Om du inte läst det så är snabbbversionen: hon behöver inte "ljuga", men det betyder inte att det hon skriver är exakt som det gick till.
Senast redigerad av Doktor-Dekokt 2017-11-25 kl. 12:44.
Citera
2017-11-25, 12:39
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Intressant inlägg. Jag skriver inget om ifall den du nämner är den skyldige, det kan vi inte veta nu. Men skönt med något som bryter av från alla misogyna kommentarer.
En kvinna i Moas position går knappast ut och ljuger. Kvinnor ljuger mycket sällan om våldtäkt. Det är en stor skam förknippat med det hela och en besvärlig, ofta förnedrande process efteråt.

Självklart är det en våldtäkt fast hon inte gjorde motstånd.

3-4 blir årligen fällda för falsk tillvitelse. Av de 13 fall av våldtäktsanmälningar som läggs ner per dag är förmodligen en stor del just falska. Polisen vet om detta men likväl svårt att bevisa om att en våldtäkt faktiskt hänt lika svårt är det att bevisa att den som anmält uppenbarligen ljuger. Hon som anmälde Assange för våldtäkt hade tidigare bloggat om att det var ett bra tips för att hämnas på en tidigare pojkvän att anmäla denna för våldtäkt. Kvinnor ljuger allt om blivit utsatta för våldtäkt av många skäl. Hämnd, uppmärksamhet och rent ekonomiskt. Bara att anmäla till sitt försäkringsbolag att man blivit våldtagen ger ca 100000 i cash. Så glöm det där med att kvinnor ljuger sällan.

Sedan varför är det så självklart att det är en våldtäkt? Ska man inte begära att det måste förekomma någon form av motstånd för att det ska bli en våldtäkt.
Senast redigerad av Zaedrews 2017-11-25 kl. 12:42.
Citera
2017-11-25, 12:40
Medlem
Ziayas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tradern69
Finns mycket logik i att göra drt då detta säkert varit en finne i röven för Moa i 6 års tid.

Problem med sin pojkvän samt en snackis inom landslagstruppen om det inträffade gör att hon nu fick sitt tillfälle att förskjuta ansvaret från sig till den andre.
Enligt dig: Hon var otrogen för många år sen. Hon går ut i media och hävdar att hon har blivit våldtagen. Hon väljer alltså att sätta ljus på sin otrohet, otrohet som folk annars vill hålla hemligt. Och genom att utsätta sig för någonting väldigt besvärligt som är belagt med skam och skuld.

Logik noll.
Citera
2017-11-25, 12:40
Medlem
Doktor-Dekokts avatar
Citat:

Man kan ändra det, men det betyder ingenting annat än att vi möjligen urholkar rättssäkerheten, precis som jag skrev.
Citera
2017-11-25, 12:41
Medlem
everythingiss avatar
Citat:
Och han blev ju själv utsatt för övergrepp av sin dåvarande tränare? Han var gift 2011-2014.

Om det stämmer, och det är Tr*garo, så blir det extra upprörande eftersom han som offer själv måste förstå hur jobbigt en sån här situation blir för MH. För att inte tala om det faktum att han ju är en av tränarna, någon som spelarna verkligen ska kunna lita på?

Hur säkra kan vi vara på de här uppgifterna?
Offer blir ju ofta själva förövare, men i det här fallet så är det ju inte ett övergrepp liknande det som T och PS utsattes för. Jag tror att det rör sig om en vanlig heterosexuell man, antagligen med dålig impulskontroll. T är inte utesluten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in