Flashback bygger pepparkakshus!
2010-02-18, 23:50
Medlem
Fick oxå en sån där Italienböter. Från Sardinien. Sket första gången i att betala och tänkte, va fan kan dom göra. Fick sen andra lappen, där det stod att eftersom jag var en schysst kille fick jag en ny chans utan extraavgift. Bara drygt hundra euro så jag betala in den för att slippa problem, men har inte heller en aning vad det är jag gjort för överträdelse.

Så här står det i varje fall när den är betald.

Kära användare, Vi meddelar dig att transaktionen har haft en positiv utgång. Ditt Ärende har haft ett Positivt utfall. Vi tackar dig därmed, och hälsar högaktningsfullt

Dom snackar ju till mig som jag vore påven!

Det märkliga är, när man ska kryssa den där "terms of condition" rutan eller vad där stod, så står det att man går med på att dom sparar e-post, ip, kreditkortsnummer osv. Det är väl inte direkt praxis i Sverige, eller?
2011-03-15, 17:49
Medlem
Böter Italien, betala?

Tja,

Fick ett brev från Italien idag att jag hade brutit mot lagen på motorvägen.

Anledningen var: circulated on the bus lane despite the prohibiting traffic signs at the beginning of the bus lane.

Bötern var på 106 euro.

Någon som har erfarenhet om man kan skita i att betala osv?

Jag skickade ett mejl till deras information att jag inte körde bilen just då och jag inte visste vem som körde just då..

På deras hemsida så säger dom att dom har bevis:

http://www.emo.nivi.it/Comandi/I160/...3188649009.pdf

Man ser dock inte vem som kör bilen..
Senast redigerad av runebrune 2011-03-15 kl. 18:07.
2012-03-04, 13:24
Medlem
Jag har från EMO fått ett brev om att jag vid mitt besök i Alghero 2010-06-01 olagligt skulle ha passerat in i ett avgränsat trafikområde två gånger under samma dag med min hyrbil. För detta kräver EMO mig på 117,35 Euro per tillfälle.

Om jag inte betalar inom 60 dagar kommer kravet att dubblas.

Då jag inte är medveten om att jag gjort någon dylik överträdelse, så kommer jag inte att betala.

Nu vill jag veta om det är någon av alla er som skriver om att ni har råkat ut för liknande krav, men låtit bli att betala, vad har påföljden blivit?

Har EMO drivit in böterna med hjälp av den svenska Kronfogdemyndigheten?
2013-03-18, 22:10
Medlem
I februari 2012 mottog jag två böter från Italienska polisen/MUNICIPALITY OF PISA med rubriken:
"INFRINGEMENTS OF THE ITALIAN HIGHWAY CODE".
Dagen efter returnerade jag dessa i ett 1:a-klassbrev där jag med röd text skrev följande över böterna:
"VERIFY CONTRACT OR ANY FURTHER COMMUNICATION WILL BE CONSTRUED AS EXTORTION, FRAUD AND INTIMIDATION.
BY [handsignatur i blått bläck], AUTHORIZED AGENT FOR: [FÖRNAMN] [EFTERNAMN]
ALL RIGHTS RESERVED, NON ASSUMPSIT, WITH PREJUDICE".

Se exempelbild på ena boten jag returnerade:
https://www.dropbox.com/s/pth5qvwm6ne7lnn/bot.jpg

Idag, 13 månader senare, har jag ännu inte blivit kontaktad igen.

Lycka till!
2013-08-13, 14:48
Medlem
LuminorBases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rallykalle2
I februari 2012 mottog jag två böter från Italienska polisen/MUNICIPALITY OF PISA med rubriken:
"INFRINGEMENTS OF THE ITALIAN HIGHWAY CODE".
Dagen efter returnerade jag dessa i ett 1:a-klassbrev där jag med röd text skrev följande över böterna:
"VERIFY CONTRACT OR ANY FURTHER COMMUNICATION WILL BE CONSTRUED AS EXTORTION, FRAUD AND INTIMIDATION.
BY [handsignatur i blått bläck], AUTHORIZED AGENT FOR: [FÖRNAMN] [EFTERNAMN]
ALL RIGHTS RESERVED, NON ASSUMPSIT, WITH PREJUDICE".

Se exempelbild på ena boten jag returnerade:
https://www.dropbox.com/s/pth5qvwm6ne7lnn/bot.jpg

Idag, 13 månader senare, har jag ännu inte blivit kontaktad igen.

Lycka till!

Bump! Vad har hänt för er som fick dessa typer av böter?? (Ni som struntade i att betala dvs)
2015-02-08, 21:40
Medlem
hamburg2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuminorBase
Bump! Vad har hänt för er som fick dessa typer av böter?? (Ni som struntade i att betala dvs)

Bump igen! Har ni som sket i att betala meddela vad som hänt och under vilket tidspann.

Tack på förhand!
2015-02-09, 16:49
Medlem
Vi måste hjälpas åt att komma tillrätta med de märkliga böter, som italienska polisen sänder till intet ont anande turister. Skrev detta brev till italienska ambassaden (för vad det nu kan vara värt). Har också fått en adress till berörd myndighet i Italien av svenska ambassaden i Rom. Myndigheten får samma brev (översatt förstås). Även jag undrar om någon av er har struntat i att betala och hur det i så fall har gått!

Elena Basile 2015-01-30
Italienska ambassaden
Djurgårdsvägen 174
115 21 Stockholm

Italienska polisen skämmer ut sig inför hela Europa

Hur många svenskar har turistat med sin hyrbil i Italien, kommer hem med alla sina vackra minnen och får efter ca 1 år böter för trafikförseelser från italienska polisen. Åtskilliga är vi som råkat ut för detta och de trevliga minnena grumlas av italienska polisens tveksamma bötfällningar.

För turisterna känns detta som ett lurendrejeri eftersom man är helt ovetande om vad man gjort tills ca ett år passerat och det värsta är att italienska staten sett till att man har lagen på sin sida.

För att åskådliggöra vad som kan inträffa ska jag ge ett exempel:

I mitten av maj 2014 besökte vi Lucca. Vi ställde vår bil på det stora torget i Lucca där många andra bilar också stod parkerade. Vi kunde inte se att det fanns någon parkeringsautomat eller skyltning om att parkering var förbjuden.

Vi parkerade ca kl 09.55 och återkom till bilen ca 11.00 för att hämta saker. Vi lämnade parkeringen ca 13.30.

Nio månader senare kommer ett bötesföreläggande från italienska polisen hemskickat till Sverige. Vår bil är då noterad kl 10.00 och ytterligare en gång strax efter kl 13.00. Ingen parkeringsbot fanns på vindrutan. Hade det funnits en parkeringsbot kl 11.00 hade vi åtminstone sluppit boten kl 13.00.

Anledningen till att turisterna känner sig lurade är att informationen om parkeringsförbud, förbud mot att köra i visst område mm, är utformad på ett sådant sätt att turisterna inte förstår informationen. Skyltarna är inte placerade direkt vid parkeringsplatsen utan vid en infart eller på annat ställe där turisterna har svårt att uppfatta förbuden. Skyltarna kan ha olika utseende – de kan vara vita eller svarta eller blåa eller en kombination av olika färger. De är små och flera skyltar kan sitta ovanpå varandra. Texten är omväxlande stor och liten och så plottrig att man måste stanna bilen för att kunna läsa skylten. Dessutom är skyltarna på italienska! Den vanliga skylten vi i Europa är vana vid dvs den runda skylten med röd bård på blå botten finns inte. Det finns heller inga bommar eller andra markeringar som talar om att du kanske kör in i förbjudet område.

Varför tillåts då inte turisterna att parkera på vissa platser i Italien! Jo, den officiella förklaringen är att man vill minska utsläppen av bilavgaser i städerna och har därför upprättat miljözoner. Vill man parkera går det bra om man har tillstånd från t ex hotellet där man bor. Alla turister har förståelse för att italienarna vill hålla trafikintensiteten nere i historiska stadskärnor, men det är sättet att göra det på som skapar lurendrejerikänslan. Genom att göra informationen undermålig och underlåtenheten att använda etablerade europeiska skyltar skapar man en turistfälla som ger italienska staten enorma belopp. För turisterna känns det givetvis som om italienska staten satt detta i system för att få en extra inkomstkälla.

Det tråkiga är ju att vi får en dålig eftersmak av vår fina italientripp. Är italienska staten emot turister? Ska jag välja ett annat land för min nästa resa? För en del turister blir kanske det bestående intrycket att man fick en käftsmäll från Italien för att man ville gynna landet.

Vad kan jag då göra om jag ogillar böterna! Inte mycket om jag förstått den information jag har tillgång till rätt. Italienska turistbyrån och ambassaden frånsäger sig allt ansvar och Konsument Europa behandlar bara konsumentfrågor och i detta fall är det en myndighet som utfärdat boten och då hjälper man inte till. Du kan överklaga beslutet till en domare som ser över ärendet, men bedömer han att det inte finns skäl för rättelse måste du betala ersättning till honom också.

Vi beslöt att bli av med problemet och skulle betala. Vi gick in på EMO (dvs den hemsida man hänvisade till) och skulle betala. Det gick inte att logga in på sidan denna dag och vi gick in igen dagen därpå. Då kunde vi logga in, men det gick inte att fullfölja betalningen då det inte gick att fylla i beloppet. Vi besvärade oss då att åka ut till italienska ambassaden för att få hjälp, men där lät man oss förstå att man egentligen inte hade tid med svenska turister eftersom man hade som uppgift att hjälpa italienare Sverige. Emellertid tittade man på nåder in på EMO-sidan, men inte heller personalen på ambassaden kunde genomföra betalningen. I stället hänvisade man oss att ringa till polisen i Italien eller kontakta ambassaden i Rom!!

Vad händer då om jag inte betalar böterna! Jo, du förföljs av italienska polisen med påminnelser och enligt italienska turistbyrån ökar böterna för varje påminnelse. Breven har ingen avsändaradress och vid obeställbarhet ska breven sändas till en postbox i Zürich! I brevet hittar du en bankförbindelse och en hänvisning till en webbplats för betalning (dvs EMO) som skulle kunna vara vilken bedrägerisida som helst. Till slut kan de italienska myndigheterna kräva in boten via villiga svenska inkassobolag eller via kronofogden.

Ytterligare en bismak är att hyrbilsbolaget bidrar med din hemadress i Sverige. De tar dessutom betalt för detta som en extra inkomst. Detta fick jag bittert erfara då jag ju inom ca 3 timmar fick 2 böter och fick betala ca 350 kr till hyrbilsbolaget två gånger – en gång för varje bot.

Vad vill jag då att italienska staten ska vidta för åtgärder! Se mera positivt på turisterna – som det nu är tror vi ju att italienska staten är fientligt inställda till turister som inte passar sig. Italiens ekonomi behöver turisterna – gör resan till en positiv upplevelse utan dålig eftersmak. Det räcker med att tala om för turisten att man gjort fel och att vi ska tänka oss för nästa gång.

Underätta turisterna tydligare om vilka regler som gäller – enhetlig skyltning enligt europeisk standard, förenkla skyltningen till EN tydlig nationell skylt och gör skyltningen på engelska. Använd inte olika skyltar beroende på i vilken kommun turisten befinner sig. Tala om för turisten att man gjort sig skyldig till förseelse genom att sätta ett bötesföreläggande på vindrutan. Där ska också stå var man kan får tag på lokala polisen om man vill veta mer om förseelsen. Skylta på rätt ställe dvs där turisten kan uppfatta förbudet. Gör markeringar på marken så att turisten förstår att man står fel. Gör det inte möjligt att notera bilen flera gånger på samma plats inom några timmar (se ovan).

Jag vill att italienska staten ska ta till sig denna information. Eftersom jag själv råkat ut för böterna har jag satt mig in i hur stort problemet är för turisterna och läst ett 20-tal insändare i tidningar och på Google. Sänk inte förtroendet för Italien ännu mera. Vidta åtgärder NU!
2017-12-04, 10:55
Medlem
Delar med mig av min erfarenhet av detta. I april 2016 besökte vi Bologna och hyrde bil. I Augusti 2016 fick jag ett brev från hyrbilsföretaget som meddelade mig att polisen i Italien undrade vem hyrt aktuell bil och att mina personuppgifter nu var överlämnade till dem. Ingenting hände MEN i slutet av Januari 2017 fick jag två rekommenderade brev. Vid kontroll mot Postnord fick jag vetskap om att de två rekommenderade breven kom från Italien. Jag struntade i att hämta ut breven. Så länge jag inte hämtat ut något brev är jag heller inte delgiven och således kan inga böter drivas in. Nu är det December 2017 och jag har inte hört ett skvatt mer.

Mitt tips är: har ni varit i Italien och misstänker att ni begått trafiköverträdelser så ge fan i att hämta ut rekommenderat brev från Italien. Hämtar ni ut brevet är ni delgivna och böterna kan drivas in. Skulle de skicka böter med vanlig post kan ju det vara så att ni aldrig fått brevet😇 med tanke på hur Postnord fungerar.

Jag tror (vet ej) att de har max 24 mån från förseelsedatum till att driva in böterna. Jag kommer inte att hämta ut ett enda rekommenderat brev från Italien. Vad ska de annars göra?? Skicka delgivningsman? Nä kommer de aldrig att göra. Vanligt brev från Italien el Inkasso. Ja, kanske men det har aldrig kommit fram till mig. 😇

När Italien håller med detta fulspel så triggar det mig att jävlas tillbaka. De kommer misslyckas att nå mig.....
2017-12-04, 20:03
Medlem
MrTomtes avatar
ZTL - Zona Traffico Limitato
Detta är inget annat än trängselskatt som en del italienska städer har i sina stadskärnor. Att köra förbi en sådan skylt (och kamera) är dyrt om man inte lyckats få till ett tillstånd vilket man kan få om man t.ex. pratar med hotellet som ligger innanför zonen och ber vackert. Bästa tipset är dock att inte köra förbi en sådan här skylt.
http://followmckinsey.com/wp-content...tl-italy-1.jpg

Ja, det är dyrt att köra in i dessa områden. Riktigt dyrt. Ungefär som att här i Sverige köra förbi en trängselskattstation och strunta i att betala in. När skiten kom gjorde jag just det. Missade att betala in 10 kr och fick påbackning på totalt 510 kr. Jag var jätteglad. Inte. Ungefär samma sak bara det att spaghettimännen inte räknar ihop alla gånger du kör in i ett ZTL-område utan de räknar varje gång för sig och då är det lätt att förstå att det blir dyrt.

Mitt bästa tips är att läsa på innan ni åker ned till macaronerna. Var kan ni köra och var kan ni inte köra. Att åka ned, hyra bil, jamsa runt med huvudet uppstoppat i arslet och sedan gnälla om sådant som vi svenskar t.o.m. är bättre på än pizzabagarna... ja, då är det bara att tugga i sig skiten och förhoppningsvis lära sig sin läxa till nästa gång!
2017-12-08, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrTomte
ZTL - Zona Traffico Limitato
Detta är inget annat än trängselskatt som en del italienska städer har i sina stadskärnor. Att köra förbi en sådan skylt (och kamera) är dyrt om man inte lyckats få till ett tillstånd vilket man kan få om man t.ex. pratar med hotellet som ligger innanför zonen och ber vackert. Bästa tipset är dock att inte köra förbi en sådan här skylt.
http://followmckinsey.com/wp-content...tl-italy-1.jpg

Ja, det är dyrt att köra in i dessa områden. Riktigt dyrt. Ungefär som att här i Sverige köra förbi en trängselskattstation och strunta i att betala in. När skiten kom gjorde jag just det. Missade att betala in 10 kr och fick påbackning på totalt 510 kr. Jag var jätteglad. Inte. Ungefär samma sak bara det att spaghettimännen inte räknar ihop alla gånger du kör in i ett ZTL-område utan de räknar varje gång för sig och då är det lätt att förstå att det blir dyrt.

Mitt bästa tips är att läsa på innan ni åker ned till macaronerna. Var kan ni köra och var kan ni inte köra. Att åka ned, hyra bil, jamsa runt med huvudet uppstoppat i arslet och sedan gnälla om sådant som vi svenskar t.o.m. är bättre på än pizzabagarna... ja, då är det bara att tugga i sig skiten och förhoppningsvis lära sig sin läxa till nästa gång!

Det handlar inte om att " jamsa och ha huvudet uppstoppat i arslet". Det handlar om att skyltning mm är en jävla katastrof. Den dagen de skyltar bättre pröjsar jag gärna avgifter/avgifterna. Jag frågade tom Italienska turistbyrån om detta problem INNAN jag åkte. Angav hotellet till dem osv. Fick till svar "inga problem". Det när vi checkade in på hotellet som kvinnan i receptionen talade om vad som gällde. Två saker har du rätt i: "macaronerna och pizzabagarna".

Inte konstigt de bytt regering som en en annan byter kalsonger...
2017-12-10, 10:25
Medlem
MrTomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pooch04
Det handlar inte om att " jamsa och ha huvudet uppstoppat i arslet". Det handlar om att skyltning mm är en jävla katastrof. Den dagen de skyltar bättre pröjsar jag gärna avgifter/avgifterna. Jag frågade tom Italienska turistbyrån om detta problem INNAN jag åkte. Angav hotellet till dem osv. Fick till svar "inga problem". Det när vi checkade in på hotellet som kvinnan i receptionen talade om vad som gällde. Två saker har du rätt i: "macaronerna och pizzabagarna".

Inte konstigt de bytt regering som en en annan byter kalsonger...

Var nere i Toscana (Florens, Pisa, Siena) i okt i år. Hyrde bil. Jag håller inte alls med dig om att det skulle vara dåligt skyltat. Det är ju inte bara skyltat utan det finns ju alltid flera kameror uppsatta. Förutom detta så finns det detaljerade kartor om var alla kameror sitter i respektive stad. Ja, ifall man ids ta reda på det. Att fråga Italienska turistbyrån är dock ingen lysande idé men det har du ju redan upptäckt. Hotellen som ligger innanför ZTL-områdena har vanligen örnkoll.

Mina 2 poänger:
Sverige är inte mycket bättre än Italien.
Vill man undvika att få "kärleksbrev" från Italien så är det rätt enkelt. Bara man vill.

För den som nu funderar på att åka ned, hyra bil och styra runt där nere kan denna länk ge lite matnyttig info:
https://www.autoeurope.com/italy-ztl-zones/
2017-12-10, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrTomte
Var nere i Toscana (Florens, Pisa, Siena) i okt i år. Hyrde bil. Jag håller inte alls med dig om att det skulle vara dåligt skyltat. Det är ju inte bara skyltat utan det finns ju alltid flera kameror uppsatta. Förutom detta så finns det detaljerade kartor om var alla kameror sitter i respektive stad. Ja, ifall man ids ta reda på det. Att fråga Italienska turistbyrån är dock ingen lysande idé men det har du ju redan upptäckt. Hotellen som ligger innanför ZTL-områdena har vanligen örnkoll.

Mina 2 poänger:
Sverige är inte mycket bättre än Italien.
Vill man undvika att få "kärleksbrev" från Italien så är det rätt enkelt. Bara man vill.

För den som nu funderar på att åka ned, hyra bil och styra runt där nere kan denna länk ge lite matnyttig info:
https://www.autoeurope.com/italy-ztl-zones/
Inser du att du försvarar ett system som en stor majoritet av turister anser vara pissdåligt utformat?

Är du halvitalienare (eller helitalienare) eller vad är grejen?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in