Flashback bygger pepparkakshus!
2017-12-11, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Insertnickname
Det bästa sättet att minska arbetslöshet är att folk går i pension!

Om du antar att de som går i pension har samma kompetens som de arbetslösa, vilket givetvis inte är fallet. Det är ju inte massa arbetslösa poliser, lärare och läkare; utan tvärtom.

Vi kan ju heller inte utbilda de arbetslösa till bristyrken utan att sänka kraven, vilka redan är skrämmande låga på många utbildningar.

Problemet är att staten sagt till oss att inte spara utan lita på att den kommer att leverera. Och nu kommer den inte kunna det, då står många medborgare inför det tråkiga valet, att bli fattigpensionär eller jobba vidare.

Egentligen ska det räcka med att spara 15% av sin inkomst, och jobba i max 30 år.
Citera
2017-12-11, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Annars kan du tacka verkligheten.

Dock borde de trogna sosseväljarna dra en lärdom av detta. Det lovas en hel del i opposition som inte betyder ett skit i praktiken. Deras väljare går på det varenda gång...

Förlåt. Korrigerar mig.

Tack svenska folket.
Citera
2017-12-11, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GobbeMobilen
Så kardemumman av det är att du väljer själv vilken pension du vill ha och du behöver inte jobba till 69 om du inte är 90-talist då. Dom som går i pension idag behöver jobba till 66.5 för att få samma pension som någon som gick i pension 1995 gjorde.
Den som gick i pension 1995 fick pension enligt ATP-systemet, där man efter minst 30 arbetsår fick en statlig pension som motsvarade 60% av de 15 bästa åren.
INGEN kommer att få en så generös statlig pension i framtiden. Det är helt enkelt uteslutet. Däremot går det inte att säga vad den framtida pensionen blir oavsett om du jobbar till 61 eller 69. Storleken på din pension bestäms år från år, utifrån hur många som jobbar och hur många som skall dela på pengarna (dvs hur många pensionärer det finns). Ingen kan idag säga något om storleksordningen på pensionen, annat än att den kommer att bli mycket, mycket lägre än för ATP-pensionärerna. Det var f.ö. därför man var tvungen att skrota ATP. Pengarna räckte inte.
Citera
2017-12-11, 19:31
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
DN skriver idag att det slutits en bred uppgörelse om att höja pensionsåldern.
Annat var det när de borgerliga föreslog samma sak för några år sedan. Då sade (s) följande:
Det största bekymret är det motsatta: att många inte kan jobba till 65 år, säger Tomas Eneroth (S) till DN.se.
Orsaken är naturligtvis det urholkade pensions-systemet som ger allt sämre avkastning på de miljoner du betalat in till din framtida pension.

Orkar du till 69?
Klarar du dig på de 5.000 - 10.000 efter skatt i statlig pension som väntar om du inte har en bra tjänstepension?

Det var väl inget nytt. Hände redan på 1990-talet med den "stora pensionsuppgörelsen", när Sverige var i kris: AP-fonderna tömdes på alla pensionsmiljarder för att täcka upp de stora hålen i statskassan. Därefter/då utlovades det att "staten skulle garantera motsvarande belopp". Tji fick vi, och givetvis visste jag att det var "tji" redan då. (Därför har jag det mesta i privata alternativ.. Fattade detta redan som tonåring, nu är det typ 30 år efteråt..)

Men som sagt: Pensionsfonderna (AP-fonderna) tömdes lika fort som en torsks organ i tonårig odalisk: "Det gick fort" som flickan sa.. Statens garantier är inte Vitten värda! (Vitten är ett gammalt värdelöst "vitkokat"mynt, folk säger felaktigt numera:"vatten värda", det ska vara Vitten! -som rimmar på *itten..)

https://sv.wikipedia.org/wiki/Vitten
(FYI: ""V" uttalas som F i tyskan..)
Citera
2017-12-11, 19:32
Medlem
olasvenssons avatar
Med tanke på hur mycket miljarder vi tjänar på invandringen borde vi kunna gå i pension tidigare...
Citera
2017-12-11, 19:33
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av batteridrift
Tack Reinfeldt och Löfven.

Skitsnack: Detta var ett par generationer innan: Du ska tacka Carl Bildt och Göran Persson/Ingvar Carlsson. Bestämdes på 90-talet, när Reinfeldt och Löfven bara var politiska broilers.
Citera
2017-12-11, 19:34
Medlem
Sqrbankens avatar
Rätt säker på att jag som 80-talist inte ens kommer få statlig pension om jag uppnår pensionsålder. Har tjänstepension och spar själv men det är ingen garanti heller givetvis om hela världen exempelvis börjar leka atomvinter när jag stämplar ut för sista gången i yrkeslivet.

Kan jag stå där med min jävla indexfond och ett sexpack mazariner väntandes hemma i kylen.
Citera
2017-12-11, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Skitsnack: Detta var ett par generationer innan: Du ska tacka Carl Bildt och Göran Persson/Ingvar Carlsson. Bestämdes på 90-talet, när Reinfeldt och Löfven bara var politiska broilers.

Nej. Jag kom på att jag ska tacka väljarna.
Citera
2017-12-11, 19:35
Medlem
GobbeMobilens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Den som gick i pension 1995 fick pension enligt ATP-systemet, där man efter minst 30 arbetsår fick en statlig pension som motsvarade 60% av de 15 bästa åren.
INGEN kommer att få en så generös statlig pension i framtiden. Det är helt enkelt uteslutet. Däremot går det inte att säga vad den framtida pensionen blir oavsett om du jobbar till 61 eller 69. Storleken på din pension bestäms år från år, utifrån hur många som jobbar och hur många som skall dela på pengarna (dvs hur många pensionärer det finns). Ingen kan idag säga något om storleksordningen på pensionen, annat än att den kommer att bli mycket, mycket lägre än för ATP-pensionärerna. Det var f.ö. därför man var tvungen att skrota ATP. Pengarna räckte inte.

Därför är det väl skönt och veta att du har ett pensionssystem som är finansiellt hållbart. Mer och mer länder dras med pensionsskulder som man inte vet hur man ska tackla och tittar därför på vårt system.

I slutändan med allmän pension och tjänstepension hamnar du mellan 65-70% av slutlönen.

Såklart under förutsättning att inte utgifterna i systemet blir högre än inkomsterna för isåfall sänks pensionerna men endast för pensionärerna. Men kollar man på senaste prognoserna tycks detta inte verka fallet kommande åren iallafall
https://www.pensionsmyndigheten.se/c...s%20anslag.pdf
Citera
2017-12-11, 19:38
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woodsmoke
Jag räknar inte med att det finns några pengar "till mig" när (om...) jag når pensionsålder.

Det verkliga bekymret folk borde tänka på är att det byggs för små hus idag.
Alla hus som byggs är i stort sett anpassade för modellfamiljen två vuxna och två barn.
Om en generation blir det aktuellt med storfamiljer där de gamla får bo på våningen/i farstun/lillstugan, då det varken lär finnas pensioner eller äldrevård.

Jag pratade med en jugge av den gamla skolan som lät bygga ett parhus av den anledningen. Han och hans familj bor i ena delen och hyr ut den andra tills dess de själva räknar med att bo där.

Vi kan i alla fall räkna med med stora barnkullar i framtiden: Eftersom det saknas pensioner och skyddsnät i U-världen, så skaffar folk (i U-världen) massor av ungar, så de har några som tar hand om "mor och far" när de blir gamla. -Skämtar faktiskt inte, klarar inte samhället av "samhällskontraktet" så får/tvingas man att ordna det själv.. -I u-länderna är massor av barn = tryggad ålderdom..
Citera
2017-12-11, 19:38
Medlem
ReiseReises avatar
Invandring uber alles.

Det ska finansieras, kosta vad det kosta vill
Citera
2017-12-11, 19:40
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av batteridrift
Nej. Jag kom på att jag ska tacka väljarna.

Vad ska du tacka för?
-Att vi måste betala mer än förut, men får mindre tillbaka?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in