Flashback bygger pepparkakshus!
2017-12-11, 18:42
Medlem
braatthas avatar
Fredrik uppmanar till att byta karriär så du orkar jobba tills du är 75 år.
Jag är redan sliten och har jobbat i 33 år. bättre sätta en gräns vid förvärvsjobbat i 45 år.
då slår det jämnare för dom som har jobbat färre år och förhoppningsvis orkar jobba mer än till 65.
Funderingar på detta?
Citera
2017-12-11, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Fredrik uppmanar till att byta karriär så du orkar jobba tills du är 75 år.
Jag är redan sliten och har jobbat i 33 år. bättre sätta en gräns vid förvärvsjobbat i 45 år.
då slår det jämnare för dom som har jobbat färre år och förhoppningsvis orkar jobba mer än till 65.
Funderingar på detta?

har tattaren sagt hur länge han kommer att jobba? det är alltid andra som ska göra saker men aldrig inavlade patrask, tjuvar, lögnare och kriminella med låg intelligens.
Citera
2017-12-11, 18:51
Medlem
Fredrik gick väl i pension 2014? Lyfter väl statsrådspension och har bolag.
Citera
2017-12-11, 18:53
Medlem
Då ska tattaren, tjuven, lögnaren och hyckaren bara hålla käften. Så länge han själv inte tänker jobba till 75 eller 80 då ska haninte citeras eller ha en åsikt. detta vidriga och äckliga avskum till tattare.
Citera
2017-12-11, 18:53
Medlem
Det bästa sättet att minska arbetslöshet är att folk går i pension!
Citera
2017-12-11, 19:08
Medlem
Nu är det klart! Du skall jobba längre (och få mindre i pension)

DN skriver idag att det slutits en bred uppgörelse om att höja pensionsåldern.
Annat var det när de borgerliga föreslog samma sak för några år sedan. Då sade (s) följande:
Det största bekymret är det motsatta: att många inte kan jobba till 65 år, säger Tomas Eneroth (S) till DN.se.
Orsaken är naturligtvis det urholkade pensions-systemet som ger allt sämre avkastning på de miljoner du betalat in till din framtida pension.

Orkar du till 69?
Klarar du dig på de 5.000 - 10.000 efter skatt i statlig pension som väntar om du inte har en bra tjänstepension?
Citera
2017-12-11, 19:17
Medlem
Tack Reinfeldt och Löfven.
Citera
2017-12-11, 19:18
Medlem
Jag räknar inte med att det finns några pengar "till mig" när (om...) jag når pensionsålder.

Det verkliga bekymret folk borde tänka på är att det byggs för små hus idag.
Alla hus som byggs är i stort sett anpassade för modellfamiljen två vuxna och två barn.
Om en generation blir det aktuellt med storfamiljer där de gamla får bo på våningen/i farstun/lillstugan, då det varken lär finnas pensioner eller äldrevård.

Jag pratade med en jugge av den gamla skolan som lät bygga ett parhus av den anledningen. Han och hans familj bor i ena delen och hyr ut den andra tills dess de själva räknar med att bo där.
Citera
2017-12-11, 19:23
Medlem
GobbeMobilens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
DN skriver idag att det slutits en bred uppgörelse om att höja pensionsåldern.
Annat var det när de borgerliga föreslog samma sak för några år sedan. Då sade (s) följande:
Det största bekymret är det motsatta: att många inte kan jobba till 65 år, säger Tomas Eneroth (S) till DN.se.
Orsaken är naturligtvis det urholkade pensions-systemet som ger allt sämre avkastning på de miljoner du betalat in till din framtida pension.

Orkar du till 69?
Klarar du dig på de 5.000 - 10.000 efter skatt i statlig pension som väntar om du inte har en bra tjänstepension?

Du har missat ett par saker, höjningen är för att vi inte ska vaggas in i en falsk säkerhet och tro att vi kan gå i pension som vi gjort och få samma kompensationsgrad av pensionen. Det funkar inte när vi lever allt längre och behöver därför jobba längre.

Den där Vaher ger jag inte så mycket för han verkar inte veta riktigt vad han skriver om.

Sen är det bara lägsta pensionsålder som ökar från 61 år till 63 år, samtidigt som LAS höjs från 67 till 69 år förhoppningsvis.

Så kardemumman av det är att du väljer själv vilken pension du vill ha och du behöver inte jobba till 69 om du inte är 90-talist då. Dom som går i pension idag behöver jobba till 66.5 för att få samma pension som någon som gick i pension 1995 gjorde.
Citera
2017-12-11, 19:24
Medlem
Mackan52s avatar
Har sagt det förr och säger det igen. Jag bryr mig inte för när jag blir 60 finns inte pension längre, så när jag blir 65 ska jag mörda en politiker så jag hamnar i fängelse alt hävda sinnessjukdom
Citera
2017-12-11, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Woodsmoke
Det verkliga bekymret folk borde tänka på är att det byggs för små hus idag.
Alla hus som byggs är i stort sett anpassade för modellfamiljen två vuxna och två barn.
Om en generation blir det aktuellt med storfamiljer där de gamla får bo på våningen/i farstun/lillstugan, då det varken lär finnas pensioner eller äldrevård.
Om det är så du tror det skall bli så vore det intressant att höra vad du tycker om dessa saker:
- Om du inte tror du kommer få något tillbaka, varför betalar du skatt?
- Om du tror att du måste bo hos barnen (eftersom det inte finns någon äldrevård), är det då fråga om ett systemskifte i hela världen, eller bara i Sverige. Om du tror det senare, varför stannar du i Sverige?
- Om du ändå stannar i Sverige, varför tror du inte att en svensk normalvilla skulle kunna rymma två generationer? Det är ju bara att knö ihop sig, så som man gjorde förut.
- Om det verkligen blir som du tror, kommer då dina barn att över huvud taget vilja skaffa barn? Om dom väljer barnlösheten så blir det ju inte så trångt. Det blir liksom att dom aldrig flyttar ut, och så fortsätter ni tills era dagar är räknade.
Citera
2017-12-11, 19:26
Medlem
RedXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av batteridrift
Tack Reinfeldt och Löfven.

Annars kan du tacka verkligheten.

Dock borde de trogna sosseväljarna dra en lärdom av detta. Det lovas en hel del i opposition som inte betyder ett skit i praktiken. Deras väljare går på det varenda gång...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in