2017-12-17, 15:37
Medlem
Hej! Har en liten fråga bara! Jag brukar springa 30 min 9km/h på löpband 6 dagar i veckan och vilar den sista dagen! Är det skadligt för benen att inte ha en liten paus under dessa 30 minuter på typ ca 5 sek? De andra som springer brukar alltid sänka farten liten innan de ökar igen men jag tycker inte om att göra så!

Tack på förhand!
Citera
2017-12-17, 15:42
Medlem
Bara springa på!
Sen kanske du kommer se ut som en Kenyan....
Citera
2017-12-17, 16:21
Medlem
Om det är farligt att springa 4.5 km utan paus?? Skulle inte tro det..
Citera
2017-12-17, 17:37
Medlem
Backdraft91s avatar
Gränsen för löpning går vid 10km/h. Långsammare än det är jogging.

Det är inte skadligt att inte ta en paus under själva passet. Det skadliga är längden, intensiteten, löptekniken och upprepningen. Är man ovan löpare så tar det en stund för kroppen att vänja sig vid belastningen, så ge den gott om tid att vänja sig och börja inte träna för hårt i början.
Citera
2017-12-17, 17:49
Medlem
jpettersson1991s avatar
Nej, det är varken skadligt eller nödvändigt att ta en paus. Dom du syftar på som sänker/ökar farten kanske kör någon form av intervallträning.
Citera
2017-12-17, 17:53
Medlem
Är det farligt att jogga 4.5 km 6 dagar i veckan? Svar nej
Citera
2017-12-17, 20:33
Medlem
Som-Gjutens avatar
Den enda anledningen till att jag kan se någon fara i det är om du lider av grov fetma och har hjärtproblem
Citera
2017-12-18, 09:06
Medlem
Tack för svaren! Då fortsätter jag jogga!!
Citera
2017-12-18, 11:23
Medlem
Fenjal888s avatar
Bara bra, men jag skulle vara noga med att ha vettiga skor om jag sprungit så mycket. Men det har du säkert redan.
Citera
2017-12-18, 13:28
Medlem
Krongjorts avatar
Behöver inte vara skadligt. Går det att 'luta' löpbandet? Kan räcka med 1 grads vinkel eller så, så att det hela tiden är en lite uppförsbacke, alternativt sträck inte ut benen helt och hållet vid varje steg. Till skillnad från vanlig löpning, så är ju löpband en 'rullande matta' ovanpå en stillastående platta som du springer på, vilket långsiktigt kan skapa lite problem med knän. Känn efter och anpassa därefter. Lycka till.

Beror lite på personens längd väl, eller på hur långa ben personen har? Sen kanske också lite beroende på personens kapacitet som utför joggandet/löpandet, men det kanske är mer definitioner på orden i sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in