Hej! Har en liten fråga bara! Jag brukar springa 30 min 9km/h på löpband 6 dagar i veckan och vilar den sista dagen! Är det skadligt för benen att inte ha en liten paus under dessa 30 minuter på typ ca 5 sek? De andra som springer brukar alltid sänka farten liten innan de ökar igen men jag tycker inte om att göra så!
Gränsen för löpning går vid 10km/h. Långsammare än det är jogging.
Det är inte skadligt att inte ta en paus under själva passet. Det skadliga är längden, intensiteten, löptekniken och upprepningen. Är man ovan löpare så tar det en stund för kroppen att vänja sig vid belastningen, så ge den gott om tid att vänja sig och börja inte träna för hårt i början.
Hej! Har en liten fråga bara! Jag brukar springa 30 min 9km/h på löpband 6 dagar i veckan och vilar den sista dagen! Är det skadligt för benen att inte ha en liten paus under dessa 30 minuter på typ ca 5 sek? De andra som springer brukar alltid sänka farten liten innan de ökar igen men jag tycker inte om att göra så!
Tack på förhand!
Behöver inte vara skadligt. Går det att 'luta' löpbandet? Kan räcka med 1 grads vinkel eller så, så att det hela tiden är en lite uppförsbacke, alternativt sträck inte ut benen helt och hållet vid varje steg. Till skillnad från vanlig löpning, så är ju löpband en 'rullande matta' ovanpå en stillastående platta som du springer på, vilket långsiktigt kan skapa lite problem med knän. Känn efter och anpassa därefter. Lycka till.
Citat:
Ursprungligen postat av Backdraft91
Gränsen för löpning går vid 10km/h. Långsammare än det är jogging.
Det är inte skadligt att inte ta en paus under själva passet. Det skadliga är längden, intensiteten, löptekniken och upprepningen. Är man ovan löpare så tar det en stund för kroppen att vänja sig vid belastningen, så ge den gott om tid att vänja sig och börja inte träna för hårt i början.
Beror lite på personens längd väl, eller på hur långa ben personen har? Sen kanske också lite beroende på personens kapacitet som utför joggandet/löpandet, men det kanske är mer definitioner på orden i sig.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!