Citat:
Ursprungligen postat av
Passepartout
Jag måste säga att Robert Aschberg har sjunkit rejält i mina ögon i samband med Bechirs död. Jag har varit totalt ointresserad av Aschberg tidigare, kollat några avsnitt på TV där han försöker medla mellan grannar, och har inte uppfattat att han är en speciellt otrevlig person. Tvärtom, en hyvens kille som vill att folk ska vara sams.
I Rabanis klipp på Youtube, ser jag en Aschberg, som verkar vara i affekt. Laddar upp inför en "konfrontation", och tränger sig in hos en person (Åsa) på hennes arbetsplats (frisörsalong). Han står och skriker rakt ut mot henne och ställer henne mot väggen för hennes åsikter. Det här går över gränsen, helt klart. Filmen är klippt, och jag skulle gärna vilja se HELA sekvensen. Dock har mitt förtroende för Aschberg som journalist sjunkit som en sten genom agerandet som finns på film. Det liknar en mobb, varken mer eller mindre. Vad f-n sysslar killen med? Vem tror han att han är? Har han synpunkter på medborgares uttalanden, och deras eventuella brott, får han väl göra en polisanmälan som alla andra civiliserade människor.
Jag bryr mig mindre om Aschbergs släktband, vem ska behöva stå till svars för vad ens farföräldrar gjort? Ingen. Att vara rik är heller inget brott. Jag har inte befattat med Aschberg, vad han sysslar med, eller vad han står för. Bechirs film gav mig en ingång, om än vinklad, men ändå intressant för en som inte känner till ett dyft om Aschbergs Expokopplingar och alla bolagskonstellationer, och som sagt, detta vidriga pöbelbeteende mot kvinnan i frisersalongen. Det sistnämnda gör mig upprörd och undrande om vad Aschberg är för obehaglig person som beter sig på detta sätt.
INGET av detta nämns i Resumé. Vad klippet faktiskt innehöll. Inga kritiska frågor till Aschberg. Det skulle ha varit klädsamt av honom att i första hand beklaga sorgen för de anhöriga, och i andra hand medge att han gått över gränsen på vissa områden och är ångerfull. Istället agerar han åsiktspolis, går all in på Aftonbladet och Resumé och misskrediterar Rabani ÄNNU MER! Det här tycker jag är magstarkt. Det väcker misstankar hos mig att Aschberg faktiskt inte har rent mjöl i påsen (i högre eller mindre grad). Varför beter sig karln så aggressivt?
Till viss del kan jag väl hålla med, däremot inte med slutsatserna på slutet.
Personligen har jag egentligen aldrig gillat någon av de produktioner Aschberg har gjort, det är snarare så att man med irritation minns en hel del av programmen. Jag hade hellre sett honom i helt andra sammanhang, t ex. i diskussionsprogram av varierande sort. Han har säkert en hel del roliga- och intressanta historier att komma med osv.
Trolljägarna är väl en del av det som känns tämligen meningslöst. Ja, jag förstår konceptet och det är definitivt INTE unikt. Finns tonvis med program (svenskt och internationellt) där man jagar fuskbyggare, pedofiler, otrogna osv. Ok, jag fattade som sagt poängen med att hänga ut folk på det här sättet, det här med sociala medier har spårat ut rejält i vår samtid. Lagstiftningen och befolkningen hinner inte riktigt med om hur vi ska agera, då rycker Aschberg och Co ut. Problemet är väl att det i stort sett aldrig leder någonstans alls. Typ "aja baja!" och sen rinner allt ut i sanden.
Nu till det mer viktiga i det här. Det är väl föga förvånande att ingenting av t ex. "Trolljägarna" nämns i de intervjuer som har gjorts. Den första i Aftonbladet handlar väl mer om Aschberg som uttrycker hur han har uppfattat allt det här (notera att det inte har gått särskilt lång tid alls att reagera över någonting), inget mer. Resumé artikeln är väl ungefär av samma mått.
Jag finner inget i det här förvånande. En "medborgarjournalist" har dött strax efter att han har gjort ett hembesök samt en video om Aschberg. Ett gigantiskt högerdrev drar igång med gott om konspirationsteorier. Det naturliga är väl att undersöka detta, istället för att börja kritisera något som inte har kritiserats förut? Alltså ett program som sändes för TRE år sedan. Hur kan det vara intressant alls? Har folk alltså legat under en sten tills nu, och heeeelt plötsligt samma personer jätteupprörda TRE år senare.
Jag fattar inte varför Aschberg ska vara ångerfull? Varför det? För ett program han själv med all sannolikhet står bakom, hade han gått över gränsen hade han nog sagt det för flera år sedan.
Samma sak med att folk tycker att han skulle beklaga sorgen. Ja, kanske men ändå inte. Det kanske blir mer "kutym" över det hela, men samtidigt oerhört falskt. De har ingen som helst relation, en sådan kommentar skulle känns jävligt plastig. Det dör människor hela tiden, men jag betvivlar att folk känner genuin sorg eller beklagan över detta. Låter kanske hårt, men så är det. Folk dör, tråkigt men sant. Det gäller alla, hela tiden.
Sist men inte minst, vadå misskrediterar Rabani? Han säger att han inte har något emot medborgarjournalister, men har svårt för dåliga produktioner. Förvisso ironiskt med tanke på Aschberg och diverse skitprogram (prutt-SM, Baren...listan är ofantligt lång). Men som sagt, han har en poäng.