Flashback bygger pepparkakshus!
2017-12-21, 15:24
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
Just den kvinnan var det dock dags att någon gick hem till och sa till på skarpen.
Maken till dynga hon sprider på sin facebook...

Hon har själv skickat långa meddelanden till mig och hotat med att åtala mig för förtal då jag sa emot henne i någon tråd. Spännande filur det där.

Men det är min högst personliga åsikt.

Jamen polisanmäl då! Finns ingen anledning att leka åsiktspolis som vuxen människa. Hur vet du att det var hon på Flashback (postares anonymitet)?

Ditt inlägg är helt ovidkommande. Vad du tycker rättfärdigar inte Aschbergs agerande och hans oärliga sätt att gå ut i media efter dödsfallet.
Citera
2017-12-21, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
INGET av detta nämns i Resumé. Vad klippet faktiskt innehöll. Inga kritiska frågor till Aschberg. Det skulle ha varit klädsamt av honom att i första hand beklaga sorgen för de anhöriga, och i andra hand medge att han gått över gränsen på vissa områden och är ångerfull. Istället agerar han åsiktspolis, går all in på Aftonbladet och Resumé och misskrediterar Rabani ÄNNU MER! Det här tycker jag är magstarkt. Det väcker misstankar hos mig att Aschberg faktiskt inte har rent mjöl i påsen (i högre eller mindre grad). Varför beter sig karln så aggressivt?

Rabani var hemma och trakasserade hans fru när han sannolikt visst att Aschberg själv inte var där, under förespeglingen att han ville "konfrontera honom". Därefter skrev han innan sin död att Aschberg hade mejlat honom, vilket Aschberg hävdar att han inte gjort. Dessutom la Rabani ut en video av sin "konfrontation" kombinerat med ett "reportage" som var rena förtalet mot Aschberg. Detta har gjort att han nu blivit polisanmäld och säkerligen också hotad och definitivt utpekad som mördare över hela internet.

Är det så förvånande att han inte sitter och sörjer Rabanis död och inte är jätteglad över att ha blivit indragen i en shitstorm av någon lallare som sedan gick och dog direkt efter att han bussat hundarna på Aschberg?

Kan tycka det är liiiite magstarkt att kräva att Aschberg ska uttrycka någon slags känslor alls i ärendet annat än ilska.
Citera
2017-12-21, 15:28
Medlem
Citat:
Jag måste säga att Robert Aschberg har sjunkit rejält i mina ögon i samband med Bechirs död. Jag har varit totalt ointresserad av Aschberg tidigare, kollat några avsnitt på TV där han försöker medla mellan grannar, och har inte uppfattat att han är en speciellt otrevlig person. Tvärtom, en hyvens kille som vill att folk ska vara sams.

I Rabanis klipp på Youtube, ser jag en Aschberg, som verkar vara i affekt. Laddar upp inför en "konfrontation", och tränger sig in hos en person (Åsa) på hennes arbetsplats (frisörsalong). Han står och skriker rakt ut mot henne och ställer henne mot väggen för hennes åsikter. Det här går över gränsen, helt klart. Filmen är klippt, och jag skulle gärna vilja se HELA sekvensen. Dock har mitt förtroende för Aschberg som journalist sjunkit som en sten genom agerandet som finns på film. Det liknar en mobb, varken mer eller mindre. Vad f-n sysslar killen med? Vem tror han att han är? Har han synpunkter på medborgares uttalanden, och deras eventuella brott, får han väl göra en polisanmälan som alla andra civiliserade människor.

Jag bryr mig mindre om Aschbergs släktband, vem ska behöva stå till svars för vad ens farföräldrar gjort? Ingen. Att vara rik är heller inget brott. Jag har inte befattat med Aschberg, vad han sysslar med, eller vad han står för. Bechirs film gav mig en ingång, om än vinklad, men ändå intressant för en som inte känner till ett dyft om Aschbergs Expokopplingar och alla bolagskonstellationer, och som sagt, detta vidriga pöbelbeteende mot kvinnan i frisersalongen. Det sistnämnda gör mig upprörd och undrande om vad Aschberg är för obehaglig person som beter sig på detta sätt.

INGET av detta nämns i Resumé. Vad klippet faktiskt innehöll. Inga kritiska frågor till Aschberg. Det skulle ha varit klädsamt av honom att i första hand beklaga sorgen för de anhöriga, och i andra hand medge att han gått över gränsen på vissa områden och är ångerfull. Istället agerar han åsiktspolis, går all in på Aftonbladet och Resumé och misskrediterar Rabani ÄNNU MER! Det här tycker jag är magstarkt. Det väcker misstankar hos mig att Aschberg faktiskt inte har rent mjöl i påsen (i högre eller mindre grad). Varför beter sig karln så aggressivt?

Till viss del kan jag väl hålla med, däremot inte med slutsatserna på slutet.

Personligen har jag egentligen aldrig gillat någon av de produktioner Aschberg har gjort, det är snarare så att man med irritation minns en hel del av programmen. Jag hade hellre sett honom i helt andra sammanhang, t ex. i diskussionsprogram av varierande sort. Han har säkert en hel del roliga- och intressanta historier att komma med osv.

Trolljägarna är väl en del av det som känns tämligen meningslöst. Ja, jag förstår konceptet och det är definitivt INTE unikt. Finns tonvis med program (svenskt och internationellt) där man jagar fuskbyggare, pedofiler, otrogna osv. Ok, jag fattade som sagt poängen med att hänga ut folk på det här sättet, det här med sociala medier har spårat ut rejält i vår samtid. Lagstiftningen och befolkningen hinner inte riktigt med om hur vi ska agera, då rycker Aschberg och Co ut. Problemet är väl att det i stort sett aldrig leder någonstans alls. Typ "aja baja!" och sen rinner allt ut i sanden.

Nu till det mer viktiga i det här. Det är väl föga förvånande att ingenting av t ex. "Trolljägarna" nämns i de intervjuer som har gjorts. Den första i Aftonbladet handlar väl mer om Aschberg som uttrycker hur han har uppfattat allt det här (notera att det inte har gått särskilt lång tid alls att reagera över någonting), inget mer. Resumé artikeln är väl ungefär av samma mått.

Jag finner inget i det här förvånande. En "medborgarjournalist" har dött strax efter att han har gjort ett hembesök samt en video om Aschberg. Ett gigantiskt högerdrev drar igång med gott om konspirationsteorier. Det naturliga är väl att undersöka detta, istället för att börja kritisera något som inte har kritiserats förut? Alltså ett program som sändes för TRE år sedan. Hur kan det vara intressant alls? Har folk alltså legat under en sten tills nu, och heeeelt plötsligt samma personer jätteupprörda TRE år senare.

Jag fattar inte varför Aschberg ska vara ångerfull? Varför det? För ett program han själv med all sannolikhet står bakom, hade han gått över gränsen hade han nog sagt det för flera år sedan.

Samma sak med att folk tycker att han skulle beklaga sorgen. Ja, kanske men ändå inte. Det kanske blir mer "kutym" över det hela, men samtidigt oerhört falskt. De har ingen som helst relation, en sådan kommentar skulle känns jävligt plastig. Det dör människor hela tiden, men jag betvivlar att folk känner genuin sorg eller beklagan över detta. Låter kanske hårt, men så är det. Folk dör, tråkigt men sant. Det gäller alla, hela tiden.

Sist men inte minst, vadå misskrediterar Rabani? Han säger att han inte har något emot medborgarjournalister, men har svårt för dåliga produktioner. Förvisso ironiskt med tanke på Aschberg och diverse skitprogram (prutt-SM, Baren...listan är ofantligt lång). Men som sagt, han har en poäng.
Citera
2017-12-21, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dannebil
Rabani var hemma och trakasserade hans fru när han sannolikt visst att Aschberg själv inte var där, under förespeglingen att han ville "konfrontera honom". Därefter skrev han innan sin död att Aschberg hade mejlat honom, vilket Aschberg hävdar att han inte gjort. Dessutom la Rabani ut en video av sin "konfrontation" kombinerat med ett "reportage" som var rena förtalet mot Aschberg. Detta har gjort att han nu blivit polisanmäld och säkerligen också hotad och definitivt utpekad som mördare över hela internet.

Är det så förvånande att han inte sitter och sörjer Rabanis död och inte är jätteglad över att ha blivit indragen i en shitstorm av någon lallare som sedan gick och dog direkt efter att han bussat hundarna på Aschberg?

Kan tycka det är liiiite magstarkt att kräva att Aschberg ska uttrycka någon slags känslor alls i ärendet annat än ilska.

Överlag håller jag med och har i stort sett samma slutsats.

MEN...

Att kalla Rabanis video för förtal är något jag inte håller med om. Förtal handlar ju om någon form av ärekränkning som går ut på falsk information. Det är INTE ärekränkning att t ex. slänga upp negativ men sann information om någon. T om. Aschberg själv sade ju att allt det där går att hitta på nätet för vem som helst.
Citera
2017-12-21, 15:35
Medlem
Citat:
Jamen polisanmäl då! Finns ingen anledning att leka åsiktspolis som vuxen människa. Hur vet du att det var hon på Flashback (postares anonymitet)?

Ditt inlägg är helt ovidkommande. Vad du tycker rättfärdigar inte Aschbergs agerande och hans oärliga sätt att gå ut i media efter dödsfallet.

Att sprida dynga är inte olagligt per automatik. Just det Aschberg gick till henne med var väl att hon skrivit något inlägg om någon afghans kön som var uppenbart falskt och fått vingar i flera stora grupper. Så Aschberg tog med sig sagda afghan dit och frågade vad hon sysslade med.
Ändå ganska rimligt då den här kvinnan i fråga ber om swish-betalningar för sina dumheter.

Vill poängtera att det står facebook i min kommentar, inte flashback

Menade inte heller att rättfärdiga Aschbergs beteende, har själv en bekant som figurerat i programmet "Trolljägarna" han hade ett tag för några år sedan. Helt rätt att snubben fick ta ansvar för sitt agerande (han erkände sedan att det Aschberg grävt fram var sant) men Aschbergs agerande var under all jävla kritik. Knallar till plugget (universitetet) med ett helt jävla kamerateam och skriker saker efter snubben medan han försöker ta sig därifrån, förjävligt. Minst ett 40-tal studenter som ser detta. Vi kan ju sammanfatta att han inte kom till universitetet mer efter detta (min bekanta alltså).

Skillnaden mellan min bekanta och kvinnan i fråga är dock att hon mer eller mindre eftersträvar att bli en offentlig person i dessa kretsar.

Att Aschberg däremot kallar anklagelserna om mord för skitsnack är inte mer än rimligt, däremot hade det vart klädsamt om han även beklagade sorgen det håller jag med om till 100 %
Citera
2017-12-21, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av darkman74
Överlag håller jag med och har i stort sett samma slutsats.

MEN...

Att kalla Rabanis video för förtal är något jag inte håller med om. Förtal handlar ju om någon form av ärekränkning som går ut på falsk information. Det är INTE ärekränkning att t ex. slänga upp negativ men sann information om någon. T om. Aschberg själv sade ju att allt det där går att hitta på nätet för vem som helst.

Det är en vanlig missuppfattning att förtal endast kan beröra osanningar. Man kan dömas för förtal även om uppgifterna är sanna.

Det handlar om att man medvetet utsätter personen för missaktning, sedan är det en värderingsfråga huruvida detta är av allmänt intresse eller ej. Aschberg är en offentlig person och ska således tåla mer.

Men även sanningar kan vara förtal.

Tillägg: Med det menar jag inte att videon var förtal (har i ärlighetens namn inte sett den). Min avsikt med posten var endast att reda ut missförståndet att förtal måste vara osanningar.
Senast redigerad av Nulb 2017-12-21 kl. 15:38. Anledning: Tillägg
Citera
2017-12-21, 15:41
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ren och skär slutledning.
Polisen rubricerar det som naturligt dödsfall, dvs de misstänker inte brott.
Om brott inte misstänks kan familjen neka obduktion (såvida det inte rör sig om misstanke rörande allmänfarlig sjukdom eller dylikt men det ter sig ju osannolikt).
Begravning sker innan obduktion rimligen kan ske (såvida man inte obducerade väldigt tidigt).

Alltså vet vi fyra saker med säkerhet:
1. Polis misstänker inte brott.
2. Klinisk obduktion är praxis vid dödsfall utanför sjukhus.
3. Familjen planerar begravning i morgon kl 11
4. Familj kan neka obduktion om det inte föreligger vissa specifika omständigheter.

Detta vet vi med viss säkerhet:
1. Obduktion kan sannolikt inte ha hunnits med innan morgondagen.

Således är den enda logiska slutsatsen att familjen avböjt/nekat obduktion.
Det ter sig således sannolikt att familjen vet om dödsorsaken.

Har du någon annan teori?

Polisen misstänker inte brott?! Ha ha, polisen är så jävla lata och de har order uppifrån om att prioritera våldtäkter och skjutningar.

Säger bara Aki Olavi Paasila (Arboga morden). Man måste sätta två före detta kriminalare på att tvinga dom utreda mord för att de ska ta tag i saken.
Citera
2017-12-21, 15:43
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Rabani var hemma och trakasserade hans fru när han sannolikt visst att Aschberg själv inte var där, under förespeglingen att han ville "konfrontera honom".

Du anser att Rabani trakasserade. Gott så. Detsamma verkar Aschberg syssla med (i grövre skala). Rabani ville ge igen med samma mynt, eller hur?

Citat:
Därefter skrev han innan sin död att Aschberg hade mejlat honom, vilket Aschberg hävdar att han inte gjort.

Här står ord mot ord. Du litar blint på den ene, men inte den andre. Det får stå för dig, men någon sanning är det inte i det påståendet. Vi vet helt enkelt inte hur det förhåller sig med den saken.

Citat:
Dessutom la Rabani ut en video av sin "konfrontation" kombinerat med ett "reportage" som var rena förtalet mot Aschberg. Detta har gjort att han nu blivit polisanmäld och säkerligen också hotad och definitivt utpekad som mördare över hela internet.

Om idioter hotar och saknar tankeförmåga, kan inte Rabani lastas för det. Vill någon polisanmäla, varsågod, det kommer att läggas ner. Är det förtal av Aschberg, låt rättsväsendet reda ut den saken.

Citat:

Det tycker inte jag. Kräver inget, men dödsfall har skett och att fortsätta med att försöka plocka poäng kring sin egen person, och svärta ned den döde, är i min värld osmakligt.
Citera
2017-12-21, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Polisen misstänker inte brott?! Ha ha, polisen är så jävla lata och de har order uppifrån om att prioritera våldtäkter och skjutningar.

Säger bara Aki Olavi Paasila (Arboga morden). Man måste sätta två före detta kriminalare på att tvinga dom utreda mord för att de ska ta tag i saken.

Som sagt, vi vet väldigt lite om detta fall.
Hade familjen misstänkt mord tänker jag mig att de krävt att polisen utrett detta, istället ber de folk att inte spekulera.

Om familjen inte misstänker annat än naturlig död ser jag ingen anledning att tvivla på detta.
Citera
2017-12-21, 15:44
Medlem
Citat:
Det är en vanlig missuppfattning att förtal endast kan beröra osanningar. Man kan dömas för förtal även om uppgifterna är sanna.

Det handlar om att man medvetet utsätter personen för missaktning, sedan är det en värderingsfråga huruvida detta är av allmänt intresse eller ej. Aschberg är en offentlig person och ska således tåla mer.

Men även sanningar kan vara förtal.

Tillägg: Med det menar jag inte att videon var förtal (har i ärlighetens namn inte sett den). Min avsikt med posten var endast att reda ut missförståndet att förtal måste vara osanningar.

Jodå, jag har tämligen god koll på juridik. Du precis som jag behöver nog inte dansa runt i något vi säkerligen ändå är överens om. Jag avsåg främst kommentaren, och inte så mycket lagstiftningen i helhet (vilket jag kanske borde ha varit tydligare med).
Citera
2017-12-21, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av darkman74
Jodå, jag har tämligen god koll på juridik. Du precis som jag behöver nog inte dansa runt i något vi säkerligen ändå är överens om. Jag avsåg främst kommentaren, och inte så mycket lagstiftningen i helhet (vilket jag kanske borde ha varit tydligare med).

Absolut!

Tar varje chans jag får att reda ut det missförståndet inför en större publik dock
Citera
2017-12-21, 15:56
Medlem
Citat:
Du anser att Rabani trakasserade. Gott så. Detsamma verkar Aschberg syssla med (i grövre skala). Rabani ville ge igen med samma mynt, eller hur?

Aschberg tolkade det säkert som trakasserier. Han gör så själv såklart, men det betyder ju inte att han gillar när hans fru - som väl får anses vara relativt utomstående - dras in i det hela.

Citat:
Här står ord mot ord. Du litar blint på den ene, men inte den andre. Det får stå för dig, men någon sanning är det inte i det påståendet. Vi vet helt enkelt inte hur det förhåller sig med den saken.

Återigen, jag tolkar bara in vad som får Aschberg att reagera med ilska. Om han själv vet om att han inte mejlat Rabani och Rabani ljugit om det för att starta hela det här drevet, så förstår man ju om han är förbannad.

Citat:
Om idioter hotar och saknar tankeförmåga, kan inte Rabani lastas för det. Vill någon polisanmäla, varsågod, det kommer att läggas ner. Är det förtal av Aschberg, låt rättsväsendet reda ut den saken.

Nåja, lägger du ut en video som går ut på att förklara hur Aschberg är roten till allt det onda så bär du ändå ett visst ansvar. Det är som att ge en pistol till en bedragen man och sedan säga till honom att hans fru varit otrogen mot honom, och om han sen skjuter henne så är det inte mitt ansvar. Rabani vet såklart exakt vad han vill få för reaktion och exakt vad han behöver göra för att trigga den.

Citat:
Det tycker inte jag. Kräver inget, men dödsfall har skett och att fortsätta med att försöka plocka poäng kring sin egen person, och svärta ned den döde, är i min värld osmakligt.

Tror inte att smutskastning av Rabani är syftet men Rabani kastade ju första stenen och hans "reportage" är ju grunden till hela konspirationsteorin. Då är det såklart i Aschbergs intresse att påpeka att personen som gjort det här reportage kanske inte var Guds bästa barn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in