Citat:
Ursprungligen postat av
Moentos
Jag tycker den första videon liknar trollning. Det är nog rätt vanligt. Troll, gärna agerande med lite "underlig" personlighet anklagar Israel för olika saker. Han menar ju att Israel/USA skulle ha skjutit ned både Egypt Air och Metrojet. Kanske försöker han få annan mer seriös kritik mot Israel/USA att sammankopplas med denna ounderbyggda kritik. Finns ju i alla fall inga bevis.
Den andra videon tar upp ljusstrimman som ett handelsskepp sett. Svårvärderat. Videon av eldklotet är "unverified".
Den tredje var ju mer än en timme lång. Den gjordes ju ett år efter olyckan men verkar inte välinformerad. Den verkar ute efter att göra det hela mer mystiskt än det är. Men jag såg inte hela.
Teknikerna får ju inte sköta sitt jobb i fred. Nu ligger planet på havets botten och franska teknikerna har nog stränga order om att "streta mot" alla indikationer om tekniskt fel.
Jag tror mängden desinformation var mindre förr. Det sägs att Boeings tekniker grät på olycksplatsen för JAL123 är de upptäckte att tryckskottet var lagat på fel sätt.
Visst är det bra att man ifrågasätter. Men ju mer svårförklarat det blir, ju mer kan olyckan utnyttjas för propaganda och egentligt ansvar undvikas.
Citat:
ACARS messages
**00:26Z*3044 ANTI ICE R WINDOW
00:26Z*561200 R SLIDING WINDOW SENSOR
00:26Z*2600 SMOKE LAVATORY SMOKE
00:27Z*2600 AVIONICS SMOKE
00:28Z*561100 R FIXED WINDOW SENSOR
00:29Z*2200 AUTO FLT FCU 2 FAULT
00:29Z*2700 F/CTL SEC 3 FAULT
All kontakt tappades 00:33, alltså 7 min från första felindikationen.
Wikipedia:
Citat:
Media reported that data from the*cockpit voice recorder*indicated one of the pilots had tried to extinguish the fire in the cockpit before the airplane crashed.*However, after these reports were released, the Egyptian Civil Aviation Authority urged "media to be cautious while issuing press releases about the accident and to only rely on official reports issued by the committee itself."Later, on 16 July, the committee confirmed that the cockpit voice recording mentioned "the existence of a fire".
Det finns starka intressen som vill skapa konflikt. Tal om nedskjutningar och bomber prioriteras i media. En pilot (som dessutom jobbat för Obama 2008) påstod ju för ett par år sedan att TWA 800 blivit nedskjuten.
Jag tycker nog att brand i elektroniken går att köpa som förklaring för Egypt Air.
Edit: Hittar också detta om Metrojet, i Wikipedia. Tryckskottet kan ha varit orsaken till olyckan.
Citat:
Reports on the wreckage of Flight 9268 have suggested that a "clear break" occurred near the plane's rear pressure bulkhead, possibly indicating failure of the bulkhead.
Men vad kommer vi ihåg från "utredningen"?
Twitterbilder på en låtsasbomb, konflikter mellan utredarna, motstridiga uppgifter om sprängämnesrester ...