Citat:
Ursprungligen postat av
EnGodForlorare
Jo, det har det visst. 47 miljoner är ingenting i jämförelse med vad andra infrastrukturprojekt kostat.
Fast nu använder du vänsterretorik och blandar ihop 2 diskussioner. Det finns massor av andra saker som (rätt eller inte) får skattepengar. Att något är "jättedyrt", rättfärdigar i sig inte att man startar ett "halvdyrt" projekt. Men här pratar vi om 47 miljoner för ett cykelgarage som knappt används. "Infrastrukturprojektet" har säkert en egen tråd om du vill diskutera det.
Min uppfattning är att 47 miljoner (eller väsentligt större belopp om man slår samman med övriga cykelgarage) kunnat användas till att lösa akuta samhällsproblem, bättre mat på kommunens äldreboenden, eller inte alls (dvs sänka skatten). Att Stockholms skattebetalare ska sponsra oanvända cykelplatser för 135.000 STYCK kronor ser jag som helt fel prioritering och jag är tämligen övertygad om att en majoritet av skattebetalarna instämmer. Även om du är miljöpartist har jag svårt att se varför du slåss för den här frågan - det blev helt enkelt fel från början till slut när det gäller Odenplans cykelgarage.
Citat:
Ursprungligen postat av
EnGodForlorare
Alla sponsrar vi varandra. Jag sponsrar och sponsrade Förbifart Stockholm, Norra länken, Södra länken, ombyggnaden av E18, Drottningholmsvägen, och säkert hundra miljardprojekt till. Ur det perspektivet känns det jävligt missunnsamt av dig att mena att jag inte skulle få en sketen cykelplats att hyra.
De vägbyggen du nämner görs för att transportvägar behövs, för både privatbilister och näringslivet. Skattetrycket för privatbilister täcker mer än väl sina egna kostnader.
Att Stockholms skattebetalare ska lägga 135.000 kronor per cykelplats i ett garage som knappt används är fortfarande orimligt. Om du känner att jag är "missunsam" mot dig får jag leva med det.
Jag cyklar själv i Stockholm en ansenlig andel av årets arbetsdagar, men är helt ointresserad av ett garage. Utspridda cykelställ med låsmöjligheter passar mig betydligt bättre - prisbilden för skattebetalarna betydligt är bättre för cykelställ.
Systematiska cykelstölder löser man bäst genom att ha ett samhälle där man inte accepterar kriminalitet. En person som tar sig in i Sverige för att stjäla cyklar skulle naturligtvis aldrig släppts in från början.