• 1
  • 2
2018-02-26, 08:23
Medlem
Ordet "tillbud" fyller en perfekt funktion och beskriver, som många säkert vet, en situation som hade kunnat sluta illa men som av lyckliga omständigheter inte slutar så illa som man kunnat befara.

Men folk i allmänhet (och särskilt media) verkar vara på väg att låta tillbud bli en synonym till "olycka", där utgången kan vara bra eller dålig.

Källor:
Drunkningstillbud
22 AUGUSTI, 2017 11:29
NYHETER Igår kom beskedet att pojken från Skillingaryd avlidit av sina skador efter drunkningstillbud som inträffade i Värnamo.
https://skillingaryd.nu/nyheter/pojk...ats-pa-skolan/

Publicerad 23 feb 2018 kl 13.35
Efter ett drunkningstillbud på ett badhus i Lindesberg har en flicka förts till sjukhus. Hennes skadeläge är oklart.
Källa: https://www.expressen.se/nyheter/dru...-till-sjukhus/

Samma händelse:
Den nioåriga flickan har förts med ambulans till sjukhus, det är oklart vad hennes skadeläge är.
Enligt Aftonbladets uppgifter rör det sig om ett drunkningstillbud.
Källa: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...d-till-sjukhus

Diskussionsfrågor:

Vad tycker ni om att ordet tillbud är på väg att förlora sin betydelse?
Vilket annat ord kan ersätta betydelsen av tillbud?
Kanske behövs annars ett nytt ord för "möjlig drunkningsolycka"?

Ifall jag läste i media att mitt barn råkat ut för ett drunkningstillbud och barnet sedan visade sig vara skadat så skulle jag se journalisten som en lögnare.
Citera
2018-02-26, 08:44
Medlem
Kennethkvartings avatar
Jag tror faktiskt inte att innebörden av ordet "tillbud" i allmänhet håller på att förvanskas.

Inom arbetsmiljöspåret i arbetslivet används det så pass mycket, man talar om det och skyddsombud och arbetsgivare utbildas om vikten av tillbudsrapportering osv.

Men just vid drunkningstillbud/olyckor finns det en definitionsfråga vad som är vad.

Ta exemplet med en person som hittas livlös på botten av en simbassäng, personen dras upp ur vattnet, hjärt och lungräddning utförs, ambulans tillkallas, personen får sjukvård och överlever utan större men.

Det är ju knappast ett tillbud i min bok iaf, men är det en 'drunkningsolycka'?
Personen svävade ju i livsfara, men kan man säga att personen 'drunknade' även om vederbörande överlevde?

Ett drunkningstillbud i min värld är kanske en unge som råkar hoppa i där det är för djupt, hamnar under vattnet ett par gånger, drar ned ett par kallsupar och blir räddad av en vuxen fem sekunder senare.
Citera
2018-02-26, 08:45
Medlem
Vem som helst kan kalla sig för journalist (det behövs ingen utbildning alls utan det räcker att man jobbar som journalist) så ha inte alltför höga krav på att en journalist kan läsa och skriva.
Citera
2018-02-26, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pizzasemla
Ordet "tillbud" fyller en perfekt funktion och beskriver, som många säkert vet, en situation som hade kunnat sluta illa men som av lyckliga omständigheter inte slutar så illa som man kunnat befara.

Men folk i allmänhet (och särskilt media) verkar vara på väg att låta tillbud bli en synonym till "olycka", där utgången kan vara bra eller dålig.

Enl Nordstedt Stor (Ordbok) betyder Tillbud:

"oförutsedd, hotande händelse som lätt kunnat utveckla sig till en olycka".

Enligt SAOB:

"om smärre olyckshändelse som kunde ha utvecklat sig till en allvarlig sådan, incident; (presumtivt) hotfylld l. farofylld l. riskabel händelse".

Så ordet "OLYCKShändelse" finns iaf med i ordbeskrivningen, så helt fel är ju inte sättet ordet ibland används på.
Citera
2018-02-26, 09:01
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lbl
Enl Nordstedt Stor (Ordbok) betyder Tillbud:

"oförutsedd, hotande händelse som lätt kunnat utveckla sig till en olycka".

Enligt SAOB:

"om smärre olyckshändelse som kunde ha utvecklat sig till en allvarlig sådan, incident; (presumtivt) hotfylld l. farofylld l. riskabel händelse".

Så ordet "OLYCKShändelse" finns iaf med i ordbeskrivningen, så helt fel är ju inte sättet ordet ibland används på.

Jag har alltid uppfattat tillbud (i Sverige) enligt ordboksdefinitionen. Visst, kanske en olycka, men utan skadlig utgång, eller med minimala, obetydliga skador kanske. "Ett drunkningstillbud" innebär, enligt mig, att personen varit mycket nära att drunkna, men blivit räddad och repat sig. En drunkningsolycka däremot, då har personen drunknat och alltså dött.

I Danmark brukar de dock ha "tilbud" rätt ofta, många gånger på pilsener..

Edit: Ordet "chock" anser jag däremot används totalfel i media och i vardagligt tal, oftast är det inte medicinsk/anafylaktisk chock det rör sig om, utan liknande "teaterpubliken blev chockad av Persbrandts överspel i den nya rollen som Godot".. Eller "grannfrun blev chockad av våra nya trädgårdsmöbler". Det vill säga i fel användning.
Senast redigerad av kraftfoder 2018-02-26 kl. 09:06.
Citera
2018-02-26, 09:14
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Jag har alltid uppfattat tillbud (i Sverige) enligt ordboksdefinitionen. Visst, kanske en olycka, men utan skadlig utgång, eller med minimala, obetydliga skador kanske. "Ett drunkningstillbud" innebär, enligt mig, att personen varit mycket nära att drunkna, men blivit räddad och repat sig. En drunkningsolycka däremot, då har personen drunknat och alltså dött.

I Danmark brukar de dock ha "tilbud" rätt ofta, många gånger på pilsener..

Edit: Ordet "chock" anser jag däremot används totalfel i media och i vardagligt tal, oftast är det inte medicinsk/anafylaktisk chock det rör sig om, utan liknande "teaterpubliken blev chockad av Persbrandts överspel i den nya rollen som Godot".. Eller "grannfrun blev chockad av våra nya trädgårdsmöbler". Det vill säga i fel användning.

Så du menar att mitt exempel med den som låg på bassängbotten men blev räddad i grevens tid de facto är ett tillbud?
Citera
2018-02-26, 09:20
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Så du menar att mitt exempel med den som låg på bassängbotten men blev räddad i grevens tid de facto är ett tillbud?

Ja, ett drunkningstillbud. Hade han drunknat, alltså dött, hade det rört sig om en drunkningsolycka. Enligt ordboksdefinitionen då, inte (kanske) enligt någon ny slarvigare definition i slarvpressen.
Citera
2018-02-26, 09:33
Medlem
Ordet tillbud?
Jag vet vad det betyder.
Tillbud är ett hoppsan, kunde ha hänt men blev inget allvarligt eller har observerats och lämnas tillbudsrapport innan det händer med större verkan på riktigt.

Detta enda lilla ord är ingen större fara, men blir allvarligt oroad över att svenskar i min omgivning vare sig kan stava eller säga ord korrekt eller böjer ord så man håller på att få andnöd eller.................

Jag har bärt på det dit. (pekar med fingret)
Jag: Bert? Bert Karlsson?
(heter burit)
Varje dag, varje timme så säger någon i min omgivning felaktiga saker och förstår inte ord eller enklare instruktioner.

Citera
2018-02-26, 09:51
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Ja, ett drunkningstillbud. Hade han drunknat, alltså dött, hade det rört sig om en drunkningsolycka. Enligt ordboksdefinitionen då, inte (kanske) enligt någon ny slarvigare definition i slarvpressen.

Enligt ordboksdefinitionen har du rätt, men säg att han hade överlevt, men fått bestående men pga ex syrebrist i hjärnan, då är det knappast något tillbud längre.

Däremot kanske man inte kan kalla det just "drunknings"-olycka.

Vi tar ett annat exempel. Jag tappade ned en grej från en lite högre höjd en gång, den landade just bakom ryggen på en annan person som satt på golvet och arbetade med en sak.

Det tog inte, så jag kallar det för ett tillbud.

Hade grejen tagit på honom hade han gjort illa sig ganska ordentligt, då hade jag kallat det en olycka, även om han hade överlevt.
Citera
2018-02-26, 09:56
Medlem
Conams avatar
Citat:
Enligt ordboksdefinitionen har du rätt, men säg att han hade överlevt, men fått bestående men pga ex syrebrist i hjärnan, då är det knappast något tillbud längre.

Däremot kanske man inte kan kalla det just "drunknings"-olycka.

Vi tar ett annat exempel. Jag tappade ned en grej från en lite högre höjd en gång, den landade just bakom ryggen på en annan person som satt på golvet och arbetade med en sak.

Det tog inte, så jag kallar det för ett tillbud.

Hade grejen tagit på honom hade han gjort illa sig ganska ordentligt, då hade jag kallat det en olycka, även om han hade överlevt.
Intressant! Ja allt är inte svart eller vitt
Citera
2018-02-26, 10:57
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Jag tror faktiskt inte att innebörden av ordet "tillbud" i allmänhet håller på att förvanskas.

Inom arbetsmiljöspåret i arbetslivet används det så pass mycket, man talar om det och skyddsombud och arbetsgivare utbildas om vikten av tillbudsrapportering osv.

Men just vid drunkningstillbud/olyckor finns det en definitionsfråga vad som är vad.

Ta exemplet med en person som hittas livlös på botten av en simbassäng, personen dras upp ur vattnet, hjärt och lungräddning utförs, ambulans tillkallas, personen får sjukvård och överlever utan större men.

Det är ju knappast ett tillbud i min bok iaf, men är det en 'drunkningsolycka'?
Personen svävade ju i livsfara, men kan man säga att personen 'drunknade' även om vederbörande överlevde?

Ett drunkningstillbud i min värld är kanske en unge som råkar hoppa i där det är för djupt, hamnar under vattnet ett par gånger, drar ned ett par kallsupar och blir räddad av en vuxen fem sekunder senare.
Drunknar du så dör du, punkt slut. Ett drunkningstillbud har alltså en dödlig utgång.
Citera
2018-02-26, 11:05
Medlem
Conams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Drunknar du så dör du, punkt slut. Ett drunkningstillbud har alltså en dödlig utgång.
Nu är det ju "tillbud" som avhandlas, drunknar nån är den ju drunknad!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in