Citat:
Ursprungligen postat av
thepirate
Jag tror själv att det är företrädare från juridikfronten som ingår i gruppen "Näthatsgranskaren".
Deras hemsida, respektive domännamn registrerades 29/7-2017 enligt IIS. Samma dag har juridikfrontens företrädare Johan Lundqvist ett "Givande möte mellan Juridikfronten och Stockholmspolisens hatbrottsenhet". Detta i sig är ingen slutsats som styrker ett samarbete, men samtidigt korrelerar detta väl med med Juridikfrontens uttalade syfte att bekämpa näthat, mer specifikt hatbrott på internet.
Skriver från mobilen, jag återkommer.
EDIT: Glömde länk
https://www.juridikfronten.org/2017/...atbrottsgrupp/
Som fortsättning...
Den 31 juli 2017, två dagar efter att domännamnet "näthatsgranskaren.se" registrerats hos Internetstiftelsen i Sverige (IIS) utkommer från trycket en artikel i ETC med namnet "Han bekämpar näthatare med juridiken som vapen". Ingressen är formulerad såhär;
Han bekämpar näthatare med juridiken som vapen
Lagen är till för att följas. På den grunden utmanar juridiknörden Johan Nordqvist företrädare för den nationalistiska rörelsen. Som en del av föreningen Juridikfronten vill han täppa till ett hål i den svenska brottsbekämpningen: hets mot folkgrupp på nätet."
Johan är inte dum i huvudet, han säger
"Hets mot folkgrupp är en bestämmelse som går att kringgå eftersom det handlar om vilka ord man yttrar och på vilket sätt man yttrar dem, med en praxis som utvecklas långsamt. Om du vet hur du inte får yttra dig är det helt enkelt möjligt att säga samma sak fast med andra ord."
Det arbete som bedrivs av juridikfronten är av paternalistisk natur. Internet är inte en fredad zon, du riskerar att dömas i domstol av en kommentar du skrivit som inte ens har en mottagare(bortsett från spridningen som sådan), eller som ingen har blivit kränkt över. Det är en barnlek att kamma internet efter styggelser, arbetsbelastningen ligger i att samla bevis och sedan formulera någonting som en åklagare med lätthet lyfter till åtal. Där är jag mycket tveksam till att granskarna helt utan stöd från någon större aktör bedriver ett sådant arbete.
Bestämmelsen om hets mot folkgrupp är ganska öppen för bedömningar. Utan att ta ställning i vilken mån någon har gjort sig skyldig till en gärning blir resultatet en sorts munkavel på befolkningen. Snart mottar "Näthatsgranskaren" säkert något pris från en i grunden statsfinansierad stiftelse.
Om du vet hur du inte får yttra dig är det helt enkelt möjligt att säga samma sak fast med andra ord.
Syftet är att åtala så många som möjligt för de mest banala och triviala sakerna som yttras, för att på så sätt få merparten av befolkningen att känna sig träffade av bestämmelsen hets mot folkgrupp, och därmed hålla sig i skinnet. Åtminstone jag har en annan bild av vad hets mot folkgrupp egentligen innebär som gärning och den ligger inte i linje med Näthatsgranskarens, juridiken är dock föränderlig, och detta tas nu tillvara.
EDIT: Glömde länk igen..
https://www.etc.se/inrikes/han-bekam...iken-som-vapen