Den tidigare ordfranden fr Muslimska Brdraskapets svenska ungdomsgren SUM, dementerar nu att han tillhr MB:
Citat:
Mustafa Al-Sayed Issa
3 tim
Jag frbjds att beska Syrien p grund av regimens konspiratoriska mentalitet. 'Om pappa tillhrde MB i Syrien s gjorde ven hela hans familj det'.
Men tydligen r det inte bara diktaturen i Syrien som lider av denna konspiratoriska mentalitet. Utan ven upplysta liberala debattrer och sjlvutnmnda experter i Sverige.
P ngot mrkligt stt anser de att ideologiska uppfattningar rvs biologiskt.
Det r knt att Assadregimens skerhetsmn r lgutbildade, men har ven liberala debattrer hoppat av hgstadiet? Var inte det typp i 8:an man lrde sig biologi och lite anatomi?
Jag r inte medlem i MB, varken i Syrien eller Egypten.
https://www.facebook.com/mostafa.abo...55933292620552
Finns ingen anledning att lita p Mustafa Al-Sayed Issa. Han r naturligtvis oroad infr MSB:s rapport om Muslimska brdraskapets informationspverkan.
Att MB:s medlemmar uppmanas och tillts att ljuga och sprida desinformation har tagits upp tidigare i trden. MB:s andlige ledare al- Qaradawi har utfrdat en fatwa, som gett klartecken fr lgnhalsarna inom MB:
Citat:
Sameh Egyptson: Muslimska brdraskapet talar med kluven tunga
Muslimska brdraskapet talar med kluven tunga: De sger en sak till svenska myndigheter och en annan till sina egna.
---
Fr precis ett r sen publicerade Myndigheten fr Samhllsskydd och Beredskap (MSB) en studie om Muslimska brdraskapet. Den blev av forskarkren den kanske mest utskllda rapporten i mnet. Nr nu MSB kommer tillbaka med en frdjupning hoppas jag att vi kommer att f en mer konkret och saklig diskussion om politisk islams maktutvning inte minst hr i Sverige.
Jag deltog aldrig i MSB-debatten eftersom det handlade om rapportens kllor och jag hade fullt upp med att slutfra en studie som jag arbetat med i mnga r om just Sverige och Muslimska brdraskapet. I dag finns min studie p arabiska p ett arabiskt frlag och hller p att versttas till engelska och svenska med titeln Vita heliga lgner.
Det kan synas djrvt att stta en sdan rubrik p en studie. Anklagelser om lgner r just vad man frknippar med hrd debattpolemik men i det hr fallet gller det en fatwa, religis tilltelse, som benmns just vita lgner. Det r rrelsens ledande ideolog al-Qaradawi som med fatwan tillter sina anhngare att anvnda lgner fr att n sina ml.
---
Al-Qaradawi har utvecklat strategin under ren, framfr allt i hans bok Awlawiyat al-Haraka al-Islamiya och boken Al-Din wa-al-Siyaasah. Han talar om olika metoder fr att n den politiska makten bland annat Awlawiyat, prioritering av fiende, och, al-Tadarug, metod nr det gller att n sina ml och al-muwazanat, balansen av nyttan nr man tar politiska beslut.
Man fann ocks interna dokument som speglar denna strategi nr man gjorde razzior mot ledande personer i rrelsen i Schweiz, USA och Egypten.
Dokumenten beskriver hur brdraskapet ska infiltrera politiska och samhlleliga organ. En sdan strategi kan man ven finna i Al-Qaradawis europeiska fatward, som ger klara rekommendationer att skapa parallella samhllen fr sina medlemsorganisationer i Europa, bland annat de utpekade svenska organisationerna.
Svenska muslimska organisationer inom Muslimska brdraskapets inflytelsesfr pongterar infr svensk offentlighet att man vill vara med och spela en roll nr det gller att integrera nysvenskar och hjlpa till att forma det framtida Sverige i en positiv riktning, men man preciserar inte vad man menar med integration. Studerar man beslut frn olika rs deklarationer frn det europeiska fatwardet fr man bilden att integration r identisk med muslimska brdraskapets vision fr islam och muslimer och som frverkligas av utpekade organisationer.
I mina kllor p arabiska finner jag ocks mnga personliga kontakter mellan ledande personer i den utpekade svenska huvudorganisationen och egyptiska och internationella organisationer. Nr man granskar olika interna dokument teologiskt, organisatoriskt och historiskt ser man hur det stmmer med hur ledande personer i de utpekade organisationerna har agerat.
Gr man djupare in i dokumenten och kllorna framtrder bilden av dubbla budskap, eller det al-Qaradawi uttrycker som vita lgner, fr att skaffa sig en position och makt. Infr egna trosfrnder i arabvrlden framstller svenska ledande personer i den utpekade organisationen bilden av Sverige som ett av de vrsta exemplen, ett samhlle p fall som muslimer ska rdda och ta ver nr det r dags. Medan man hos svenska myndigheter och kristna samfund talar om dialog och bekmpning av olika fobier, integration och jmlikhet.
http://www.dagen.se/debatt/sameh-egy...unga-1.1101621
De sista raderna r tankevckande. Vi betalar rligen mngmiljonbelopp till svenska MB:s olika organisationer via skattemedel, ett MB som fraktar vrt stt att leva och helt enkelt planerar att "rdda och ta ver" vrt samhlle.