2018-03-24, 08:05
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gida
Nej de är oidentifierade, och Wenner-Gren Center ligger vid Norrtull. Norrut i promenadriktningen.
Tack. Har du nåt namn på någon av dem? Jag har helt missat den här gtuppen.

Edit: Läste fel, missade o:et.
Senast redigerad av Sobrilbil 2018-03-24 kl. 08:07.
Citera
2018-03-24, 08:13
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SGDF
Märkligt är bara det att, om man inte tycker exakt som du (varför man nu skulle tycka något i denna öppna fråga), då är man en idiot.

Det finns inga som helst belägg för att PU jobbar bara med ditt favoritspår, och om du inte inser det, kan du fortsätta chatta vidare, men gör det då via PM, med förslagsvis Mollvik.
Sant. Syftet med att enbart rätta folk förstår jag inte.
Citera
2018-03-24, 08:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Tack. Har du nåt namn på någon av dem? Jag har helt missat den här gruppen.
Det enda vi vet är att vittnet Inge M sett en grupp på mellan 5-7 pers gå förbi mordplatsen norrut ganska nära inpå att makarna Palme kom in i synfältet.
Om vittnet Leif L som befann sig i sin bil utanför Skandias huvudingång vid första skottet sett att trottoaren hastigt tömdes på folk, så är det rimligt att anta att det är denna grupp. Jag gissar att de då befunnit sig i regionen mellan annonspelaren och Skandias ingång.
Ingen har framträtt som vittne. Troligtvis befann sig Stig Engström någonstans på den sträckan.
Citera
2018-03-24, 08:36
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Ett citat plockat ur luften, vem säger då detta?

Det kommer härifrån:

https://www.independent.co.uk/voices...d-1350519.html

Tips om man undrar var ett citat kommerifrån är att bara paste:a det rakt in i googles sökmotor, i detta fall blir det bara ett resultat.

mer från artikeln:

Protected and pensioned by the security services, Gordievsky has accused Western public figures of being former KGB "agents of influence" with relentless, perhaps reckless, abandon. He has also sought to impeach party leaders. In books and public statements and newspaper serialisations he has named, among others, Olaf Palme, the assassinated Swedish prime minister, Harry Hopkins, Roosevelt's closest adviser and, most notoriously, Michael Foot.

As his allegations have stacked up, and reinforced and contradicted each other, until they form a million-word hall of mirrors, Gordievsky has become known as a double agent who can't stop deceiving, a weapon of revenge for newspapers and politicians still settling Cold War scores. Last year the Sunday Times, a keen reprinter of Gordievsky's statements, paid Foot pounds 100,000 in libel damages. Gordievsky protested that the paper had "sensationalised" his information, but few doubted he was equally in the dock.
Senast redigerad av heheho 2018-03-24 kl. 08:53.
Citera
2018-03-24, 08:49
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Som jag har förstått det vet man inte vilka personerna i den här gruppen på 5-7 personer var. Är det så? Och "ner mot Wennergrens Center", innebär det att de gick åt norr eller söder?

Mördaren bodde ju på wennergrens enligt sista kontraktet
Citera
2018-03-24, 08:49
Medlem
OPK123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Vad har tråden för uppfattning om fantombilden som nu också är bekräftad att vara felaktig,den visar inte gm.

1.Var det ren desperation, man hade inget signalement att gå på , man greppade ett halmstrå?
2. Var det någon sorts desinformation som planterades och isåfall av vem?
3.Ren okunskap alternativt slarvigt polisarbete?
4. Övrig orsak?

Anledning till fantombilden var att rikta blickarna mot Bror Perä, som faktiskt såg ut som personen på bilden. Efter att han klev av sitt uppdrag blev det panik bland organisatörerna. Skulle man göra Bror Perä till "fall-guy"? Han greps dagen efter och "förhördes" flera gånger (säkerligen ganska bryskt av självaste Säpo). Efter hans sista förhör blev således "33-åringen" huvudmisstänkt (han fick bli "fall-guy" istället då man bedömde att Bror Perä pallade för trycket). "33-åringen" som i övrigt fanns i Bror Peräs telefonbok.
Citera
2018-03-24, 08:56
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OPK123
Anledning till fantombilden var att rikta blickarna mot Bror Perä, som faktiskt såg ut som personen på bilden. Efter att han klev av sitt uppdrag blev det panik bland organisatörerna. Skulle man göra Bror Perä till "fall-guy"? Han greps dagen efter och "förhördes" flera gånger (säkerligen ganska bryskt av självaste Säpo). Efter hans sista förhör blev således "33-åringen" huvudmisstänkt (han fick bli "fall-guy" istället då man bedömde att Bror Perä pallade för trycket). "33-åringen" som i övrigt fanns i Bror Peräs telefonbok.

finns det källa på detta, somliga säger att det inte är korrekt?
Citera
2018-03-24, 08:57
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
Jag funderade lite på det med när PU sa det på pressträffen. Personen ser ju såklart inte ut så efter 30 år så kan va en anledning men jag tror det var för att trigga mördaren. "Jodå, jag liknade visst bilden!"
O han liknar alla bilderna faktiskt.

tror fantombilden var ett korkat sätt av HH att visa handlingskraft
Citera
2018-03-24, 09:02
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Ove.. Ove... jag tror du kommer att ha stora problem att övertyga vare sig svenska folket eller PU (som definitionsmässig hör till en jättekonspiration) att Någon har Totalkontroll över, media, polis,socialtjänsten, räddningstjänsten och rättsväsendet och kan arrangera vattentäta falska historier.
Den typen av resonemang är det ett litet antal extremister och rättshaverister som tror på!
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Kan du för en gång skull hänvisa till verifierbar fakta. Annars blir ju dina ordramsor meningslösa. Förstår du inte det själv.
För 15år sedan råkade jag få veta att flera av mina gamla vänner sedan starten av TV2 och sedan TV4 varit engagerade i SPF. Sam Nilsson slutade där som ordförande t o m fast han saknade socialpsykologiska begrepp eller missbrukade sina insikter i något omvänt syfte.(Redan 1969 kom jag på honom med att medvetet ljuga inför folk och allmänhet) I samma veva förstod jag att SPF legat bakom både mörkandet kring Estonia och att CP blivit fortsatt falskt dömd hos totalförsvar och allmänhet. Varför Sam Nilsson visat sig rädd för mig och varför ingen velat ställa de mest självklara frågor kring uppenbara konstigheter fick då sin förklaring. Sedan dess har jag fått allt tydligare besked utifrån hur mina egna frågor bemötts med antingen ignorans eller förlöjligande. PU är underordnat även dagens MSB och dess medarbetare beter sig alla likadant i varje forum vilka man än vänder sig till.
Citera
2018-03-24, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heheho

Fantombilderna. För alla 3 var väl under hans tid?
Citera
2018-03-24, 09:08
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Eller också var det en smart skenmanöver för ett helt annat syfte så som visade sig i allt annat.
Citera
2018-03-24, 09:25
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
.......DH påpekar att den uppräkning av VGs resande som polisen redovisar är identisk med med vad ML berättar i förhöret. Jag håller med DH om att jag verkligen hoppas att PU fått uppgiften om VGs intensiva resande från annan källa än enbart ML.
Om Maria L är den brasilianska som IvB berättat om att VG hade ett seriöst förhållande till så är hon värd all respekt hur förvirrad hon än måste ha blivit efter alla förhör och konstiga turer kring den garanterat oskyldige VG.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in