Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-31, 16:53
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Ok, om vi utgår från att första förhöret blev fel.

Var paret Palme bevakade av okända personer strax före mordet, det skulle kunna visa på en viss planering.

Hur visste HH att Rimborn missuppfattat LP?

Här missar du det fastslagna att det inte bara är Åke Rimborn som hör Lisbeth Palme tala om de två GM: Det gör ocksa vice länspolismästare Gösta Welander som talar med LP på Sabb och därefter plockar bort Ustaja ur rikslarmet , men inte de två gärningsmännen.

LP kallar till sig Statsråden Ingvar Carlsson, Kjell-Olof Feldt och Anita Gradin på mordnatten för att berätta om iakttagelser i samband med MOP.. Även dessa tror på två GM. Det vet vi från ÖB Lennart Ljungs dagbok. Han skriver att vid sextiden på morgonen berättar försvarsminister Roine Carlsson att polisen jagar två gm som förövare till MOP.

Förutom Rimborn ska alltså minst ett halvdussin personer missförstå LP. Frågan är vad det är som gör att Hans Holmer kan förkast sin närmaste man, Welanders, bedöming från mordnatten?
Min egen tro är att under lördagsförmiddagen/morgonen framkommer uppgifter som gör att rikslarmet ignoreras och Rimborn retuscheras bort. Var och när detta händer har hittills inte gått att utröna.

Ulf Dahlsten berättar att han tidigt på lördagsförmiddagen besöks av ett par poliser med Justitiedepartementets Klas Bergenstrand i släptåg. Vad som avhandlas har i varje fall inte jag sett, men kanske är det här första stegen mot en mörkläggning tas. KB skulle sedan sitta med som regeringens representant i HHs spaningsledning fram till Operation Alpha. Den regering som helhjärtat stödjer HH och sedan Ebbe Carlsson under de kommande åren.
Citera
2018-03-31, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Jag tror inte PG Näss är inblandad i MOP men han har koll på häradet för GM-gruppen. Det är framförallt hans ord om att sortera bort och utesluta poliser och militärer talar för mig sitt tydliga språk. Han har gjort analysen och är på rätt spår, städgumman Näss värnar Rikets Säkerhet och går in för att sortera bort vissa poliser och vissa militärer medan han synar andra i sömmarna. Att han vill syna Bror Perä i sömmarna säger enligt den logiken att Bror P inte är inblandad.

Näss är utan tvekan insatt i misstankarna mot Olof Palme för att gå ryssarnas ärenden. Om han köper dem eller inte det kan jag inte läsa eller ens lägga pusslet och jag vågar mig inte på en kvalificerad gissning eller ens ett avancerat tankeexperiment. Näss kunde konsten att knipa.

Åke J Ek görs till en kollega och flyttas till en position på RPS som gör att han kan övervakas och kontrolleras. Slut med fribrytarepoken för Ek. Näss är nog på det klara med kopplingar uppåt men hans uppgift är att först värna Rikets säkerhet och i andra hand lagföra. Jag tror att om man har det som kompass när man tittar på Näss så kan man läsa ut mer av hans agerande, låtande och görande.

Mer eller mindre något åt det hållet sa Tore. Han ville för allt smör i Småland inte sitta fånge i Palmerummet utan man kom överens att Näss skulle ta det. Fick intrycket att han blev skrämd av någon som närvarade i utredningen. Någonstans högre upp fans nog de som kunde tala om vad rikets säkerhet gällde men Nääs blev också tvungen att spela efter Holmers pipa. Han lakoniska svar på frågan vem Ebbe skulle avlyssna säger en hel del.

Näss var nog en som kunde läsa signaler som vi andra inte snappar upp också. Tore anade nog mycket men ha var mycket noga med att hålla sig utanför så gott det gick.

Om nu Näss i opposition med HH och Ebbe var rikes väktare. Vad bevakade HH då för intressen och varför blev rookies från hans "team" kvar (t ex nye kriminalteknikern SB)i utredningen liksom Turbo?
Citera
2018-03-31, 17:00
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av biooid
Hade NF någon slags koppling till AB?

Jag kan ju inte annat än undra om du har någon koppling till honom, du kanske känner dig föorättad på något sätt?
Nej, jag tror AB för NF bara var en person han kunde skylla på, som i en förskola.

föorättad ? bara intellektuellt !
Senast redigerad av 299792458 2018-03-31 kl. 17:03.
Citera
2018-03-31, 17:04
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Av protokollen från buggningen av Sigge framgår att den som gjort sammanfattningen och därvid underlåtit att ta med att det vid mordet lyssnades på polisradion på en pågående hemlig spaning är Kriminalinspektör Björn Rosendahl!

Denne är alltså högt på listan när det gäller fejkningen av telefonsamtal från Grand som i själva verket skall vara en buggning av Sigges porttelefon någon dag tidigare.

Uppgifter om knarkspans avlyssning av Sigge Cedergrens telefon under MOP-dygnet in begärs intill PU från den första mars 1987. Nästan på dagen året efter MOP. Det är åklagaren Solveig Riberdahl som gör detta.

Knarkspans kriminalinspektör Björn Rosendahl avlyssnar bandet och gör en utskrift i form av ett PM 870328 som beskriver avlyssningen. SR får tillsammans med spaningschef Stig-Lennart Pettersson får en maskinskriven kopia av BRs PM.

I detta pm skrivs klart ut den 2315-21 ringer till Sigge och "blöder som en gris" är den sistnämndes lillebror Roger Cedergren, förvandlingen Roger Östlund sker genom Thure Nässéns försorg i förhör med Sigge 881118.

Märkligt nog används inte BRs PM i rättegångarna . Här dyker det upp vad som påstås vara en handskriven kopia av knarkspans orginalutskrift från mordnatten. Här finns uppgifter som pekar mot RÖ som uppringaren.

Problemet är bara att han vid nämnda tidpunkt jag drar kniv mot några unga punkare på Sveavägens västra trottoar och bommar en cigg av Pia Engström, som väntar vid busshållplatsen efter att ha sett samma föreställning av "Bröderna Mozart" som paret Palme.

Frågan blir varför den av BR gjorda PM inte duger i rättegången? Han har bevisligen lyssnat av bandet. Är det hans vanliga syssla så han tom kunde identifiera RCs röst på bandet? Bandet ja, det har funnits första mars 1987,varför beslagtogs det inte då? Eller blev det beslagtaget? Senare har det blivit avmagnetiserat , oklart av vem.

Slutligen kan sägas att dessa händelser sker i samma veva som när Hans Holmer tvingas släppa greppet om PU. Holger Romander har nu skickligt manövrerat ut HH och kopplar greppet om PU.
Citera
2018-03-31, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa<br /> <br /> [B
Ulf Dahlsten[/b] berättar att han tidigt på lördagsförmiddagen besöks av ett par poliser med Justitiedepartementets Klas Bergenstrand i släptåg. Vad som avhandlas har i varje fall inte jag sett, men kanske är det här första stegen mot en mörkläggning tas. KB skulle sedan sitta med som regeringens representant i HHs spaningsledning fram till Operation Alpha. Den regering som helhjärtat stödjer HH och sedan Ebbe Carlsson under de kommande åren.

Det är väl förmodligen de som informerar Dahlsten om WT männen och den påstådda spaningen som skall mörkas.
Citera
2018-03-31, 17:25
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Mer eller mindre något åt det hållet sa Tore. Han ville för allt smör i Småland inte sitta fånge i Palmerummet utan man kom överens att Näss skulle ta det. Fick intrycket att han blev skrämd av någon som närvarade i utredningen. Någonstans högre upp fans nog de som kunde tala om vad rikets säkerhet gällde men Nääs blev också tvungen att spela efter Holmers pipa. Han lakoniska svar på frågan vem Ebbe skulle avlyssna säger en hel del.

Näss var nog en som kunde läsa signaler som vi andra inte snappar upp också. Tore anade nog mycket men ha var mycket noga med att hålla sig utanför så gott det gick.

Om nu Näss i opposition med HH och Ebbe var rikes väktare. Vad bevakade HH då för intressen och varför blev rookies från hans "team" kvar (t ex nye kriminalteknikern SB)i utredningen liksom Turbo?

Den som syns tydligast är Ingvar Carlssons congsliere Carl Lidbom som efter bästa förmåga försöker förminska PG Näss med skitsnack som "arbetsmyra med chefsegenskaper.. CL står i olika sammanhang Hans Holmer och Ebbe Carlsson nära. Skitkastningskampanjen är noga planerad vilket märks i Hermansson/Wenanders bok "Uppdrag Olof Palme" där näss av anonym S-källa utnämns till en svartblå kalla krigare.

Det är värt att komma ihåg att CL är med på den beramade korsika-resan där han Kjell-Olof Feldt m bihang, Carl-Johan Åberg och Harry Schein diskuterar att Olof Palme verkar slut efter valkampanjen. Det är officiella versionen , skulle varit kul att varit en fluga på väggen där. Det ska sägas att efter "Ebbe-Carlsson affären" verkar vänskapen mellan KOF och CL och dennes chef Ingvar Carlsson falnat betydligt.

En väg mot lösningen är att utröna varför regeringen så ohämmat stödjer EC och HH och motarbetar den reguljära PU. Holger Romander slår tillbaka och manövrerar skickligt bort HH efter det monsturösa misslyckandet med "Operation Alpha". Men sedan undergrävs arbetet av att ge EC fria händer. I efterdyningarna framkom att både Anna-Greta Leijon och ICs statssekreterare Kjell Larsson hade sena mörkade nattsittningar med HH i januari 1987.
Citera
2018-03-31, 17:29
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Det är väl förmodligen de som informerar Dahlsten om WT männen och den påstådda spaningen som skall mörkas.

Tänkbart ,men behöver bekräftas, finns andra möjligheter. WT-männen är tidigt nämnda , inte minst i utländsk press. Berth Melén får uppdraget att undersöka dessa den tionde mars. Här är det viktigt att komma ihåg att det från början var Walter Kegö som var påtänkt för uppdraget. Men då han gick på kurs satte facket ner klackarna och det blev BM istället. Sverige är inte sverige för intet.
Citera
2018-03-31, 18:15
Medlem
Citat:
Tänkbart ,men behöver bekräftas, finns andra möjligheter. WT-männen är tidigt nämnda , inte minst i utländsk press. Berth Melén får uppdraget att undersöka dessa den tionde mars. Här är det viktigt att komma ihåg att det från början var Walter Kegö som var påtänkt för uppdraget. Men då han gick på kurs satte facket ner klackarna och det blev BM istället. Sverige är inte sverige för intet.

Bert Melen har väl sedan hand om livvaktsstyrkan. Vd vet vi om honom?

Så här i efterskott är det ganska märkligt vilka som skall utreda i Holmers Palmerum. Sonny, Kegö etc som med all säkerhet hade "kollegor" som var där på åsen och Sonny blev hastigt och lustigt forensisk expert och det verkar ha varit gynnsamt för karriären.
Citera
2018-03-31, 18:43
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Jag tror det här, att komma i närheten, att ta på, att säga något til statsministeren, var mycket viktigt och en del av hans barnsliga magiska tänkande.

Fast för Anckarström var det nödvändigt att komma nära. Den tidens handeldvapen var inte särskilt träffsäkra på ens hyfsat nära håll, så det var tvunget oavsett vad andra preferenser han må haft, jag känner inte till om Anckarström hyste intresse för magi. Hade han kunnat utföra mordet med mer avstånd till offret så är det möjligt att en annan plats kunde valts. En bra bågskytt kan visst få en träff med pil från en longbow på avstånd om strax under 3/4 av en engelsk mile (ca 1600 meter), en del barnpilbågar av bra kvalitet kan nå 500 meter. Men jag tror inte Anckarström ens funderade på pilbåge.
Citera
2018-03-31, 19:24
Medlem
299792458s avatar
Jag förstår att min bild av gärningsmannen krockar med 32 års utredning.

Men jag ser ett "barn" på mordplatsen, ett "barn" i sin egen tankevärld och att det är därför ni inte hittar honom, ni letar på fel nivå.
Senast redigerad av 299792458 2018-03-31 kl. 19:37.
Citera
2018-03-31, 20:46
Medlem
bartrams avatar
Citat:
Här missar du det fastslagna att det inte bara är Åke Rimborn som hör Lisbeth Palme tala om de två GM: Det gör ocksa vice länspolismästare Gösta Welander som talar med LP på Sabb och därefter plockar bort Ustaja ur rikslarmet , men inte de två gärningsmännen.

LP kallar till sig Statsråden Ingvar Carlsson, Kjell-Olof Feldt och Anita Gradin på mordnatten för att berätta om iakttagelser i samband med MOP.. Även dessa tror på två GM. Det vet vi från ÖB Lennart Ljungs dagbok. Han skriver att vid sextiden på morgonen berättar försvarsminister Roine Carlsson att polisen jagar två gm som förövare till MOP.

Förutom Rimborn ska alltså minst ett halvdussin personer missförstå LP. Frågan är vad det är som gör att Hans Holmer kan förkast sin närmaste man, Welanders, bedöming från mordnatten?
Min egen tro är att under lördagsförmiddagen/morgonen framkommer uppgifter som gör att rikslarmet ignoreras och Rimborn retuscheras bort. Var och när detta händer har hittills inte gått att utröna.

Ulf Dahlsten berättar att han tidigt på lördagsförmiddagen besöks av ett par poliser med Justitiedepartementets Klas Bergenstrand i släptåg. Vad som avhandlas har i varje fall inte jag sett, men kanske är det här första stegen mot en mörkläggning tas. KB skulle sedan sitta med som regeringens representant i HHs spaningsledning fram till Operation Alpha. Den regering som helhjärtat stödjer HH och sedan Ebbe Carlsson under de kommande åren.

I "Huvudet på en Påle" s 382 skriver GW att ÅR på SBC i ett särskilt säkerhetsrum meddelar även SVen-Åke HJälmrotpå Säpo om de två GM.

Detta efter att först ha ringt SBC och då fått instruktion att inte lämna några uppgifter per tfn. Säpo tror att en statskupp kunde vara på gång och att telefonlinjerna var avlyssnade.
Citera
2018-03-31, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
I "Huvudet på en Påle" s 382 skriver GW att ÅR på SBC i ett särskilt säkerhetsrum meddelar även SVen-Åke HJälmrotpå Säpo om de två GM.

Detta efter att först ha ringt SBC och då fått instruktion att inte lämna några uppgifter per tfn. Säpo tror att en statskupp kunde vara på gång och att telefonlinjerna var avlyssnade.
Kan vara att LP uppfattat AB som GM 2. Med största sannolikhet en missuppfattning, men hans koppling till Bofors blev en känslig omständighet som med hänsyn till den pågående storaffären med Indien måste döljas.
8,4 miljarder i potten.
Varför fick LP aldrig konfronteras med AB?
Har hon ens fått se en bild på honom efter händelsen?
Troligtvis inte.
Spekulerats har det gjorts från dag ett och fortfarande efter 32 år.
Märkligt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in