Citat:
Ursprungligen postat av
martinator
Dells nya flaggskepp på den bärbara sidan XPS är rejält smäckig i jämförelse - men kostar i princip samma pengar.
https://new.webhallen.com/se/product...050-Win-10-Pro
Vad är så smäckigt med den?
Jag har provat burken ifråga då den står på listan över tänkbara kandidater för en framtida dator och det enda jag kan säga är att jag gillar soft touch-CFRP på insidan. Tangentbordet är också helt OK.
Ja, det är annorlunda än Apples MBP men jag kan inte se något "smäck". En dator behöver inte enbart bestå av metall för att vara kvalitativ. Dell har ju förövrigt en Precision-version av XPS förövrigt som har högre byggkvalitet internt än XPS.
Andra alternativ till en MBP är t.ex Xiaomi Mi Book Pro som är utmärkt.
Sedan kan jag absolut hålla med om att vill man ha högre kvalitet får man betala mer än $299 för datorn. Jag kan också utan problem försvara Apples traditionella MacBook Pro, alltså innan det blev Retina och sedermera TouchBar då dessa burkar var mycket bra, såväl byggkvalitet som operativsystem (Mac OS X 10.6.x). Tyvärr är det inte så väl idag, Apple har fördummat MacBook Pro "TouchBar" genom att förvandla den till en "Air" då fokus legat på "lätt och tunn" ihop med ett "macOS" som blivit kraftigt iPhoniserat.
I all denna ivern att förvandla Macen till en "Starbucks-burk" har de egenskaper som tidigare utmärkte MacBook Pro åkt ut och istället ersatts med en överdimensionerad trackpad (man kan fråga sig varför eftersom storleken på traditionella MBPs fungerat felfritt under alla år) och TouchBar samtidigt som Mac-utvecklingsteamen slagits ihop med dito för iEnheterna.
Att komponenterna sedan är både fastlimmade och fastlödda är högst tveksamt på en s.k "Pro". Att man kör hård integrering på en Air där syftet är just tunn och lätt är förståeligt men inte på den s.k "professionella" serien.
Som det är idag framstår konkurrerande laptops som klart mer funktionella då de erbjuder mer fullfjädrade anslutningsmöjligheter, minneskortläsare etc samtidigt som Windows och Linux idag är mer funktionella system än det s.k "macOS" - en begränsad version av Mac OS X. Jag trivs utmärkt bra i just Mac OS X (10.6.x som får sägas vara sista versionen av det klassiska systemet innan iPhoniseringen startade med 10.7) men har migrerat till Windows i.o.m att fler och fler Macprogram och drivrutiner prompt kräver Yosemite (iPhonisering Grand Luxe, dessutom mycket fult GUI med en förfärlig ikondesign) trots att jag klamrat mig fast vid Mavericks under lång tid. Sista "acceptabla" versionen är just Mavericks (även om 10.6.8 är mer funktionell, inte minst eftersom den erbjudit full kompatibilitet med Mac OS X-program skrivna för 10.0-10.5).
Apple har lyckats ödelägga systemet rätt bra idag genom att t.ex tulla på kompatibiliteten (program kräver plötsligt 10.10 trots att Windowsversionen fungerar med Windows 7), begränsningar (MacNNs Feature Thief-artiklar ger en god bild av detta) ihop med Macar som i princip gör att valfriheten är Air eller Air (tunn och lätt) även om det ibland står "Pro" på den.
Tidigare hade Apple god kompatibilitet med sina system men nu försöker de köra iPhonestilen. De envisa ryktena om ett "macOS" som körs på A-serien och där Unix-certifieringen slopats (detta för att få bort Terminalen bl.a.) gör inte saken bättre.
I valet mellan en MBP-TouchBar och en Dell XPS tar jag Dell alla veckans dagar.
När det gäller Apples fanskara kan jag konstatera att jag varit Pro-Mac i många år, dock anti-iPhone då den enheten helt enkelt representerar iGnorans. Tidigare var Macen ett aktivt val man gjorde och på rationella grunder då det var en mycket bra dator för produktivitet (man fick saker gjorda) men sedan kom mainstream-eran. Idag har Apple blivit ett mainstreammärke och det märks också på att argumenten för detsamma försämrats (fanskaran brukar mest repetera reklambudskapen a la "it just works" etc).
Dagens Apple-fanboyism är baserad på iGnorans och ytliga faktorer (märke, status etc). Det skapar ett starkt ogillande. Dessutom skadar det Apple då företaget vidtar åtgärder som visserligen blidkar dessa fans men samtidigt skapar oreda inom industrin (Apple är idag värre än Microsoft någonsin varit när det gäller att undvika industristandarder och att hela tiden skapa egna inlåsta lösningar). Att denna strategi fungerar beror helt på Apples fanskara som köper och FÖRSVARAR rubbet.