2018-03-29, 18:58
Medlem
I var o varann tråd ser man massa negativitet om apple prylar. Det gnälls över allt, klagas på priser, snålhet, ledningen bryr sig bara om pengar och inte konsumenterna längre osv.. För 5-10år sen var det helt annorlunda då var alla för apple vad har hänt de senaste åren att de flesta avskyr företaget och deras prylar

Varför
2018-03-29, 19:14
Medlem
Koodas avatar
För allt som är gratis kostar pengar på en Mac. Den används oftast av grafiker för drag and drop funktionen.
2018-03-29, 19:37
Bannlyst
Jag skulle inte säga att jag är emot det, men jag tycker att det är idioti att lägga upp emot 10 000 kronor på en mobiltelefon som man ändå byter ett år senare mot en dyrare.

Apple klagar dock inte..
2018-03-29, 19:39
Medlem
BigFatCones avatar
I grund och botten så handlar det inte om prylarna, det handlar om Apple-talibaner. Människor som bara sväljer all propaganda, som nödvändigtvis måste nämna att det är iPhonen dom glömde - inte telefonen, dom har inte en surfplatta, det är en iPad och inte heller är det en laptop för det är minsann en Macbook. Människor som vägrar inse att Apple och Mac inte är det bästa sen skivat bröd utan det är bara en jävla dator och ett operativsystem.

Apple är ett kul företag, deras produkter är bra och lättanvända, dom är rätt snygga och allt sånt där. Men det är fortfarande bara telefoner, surfplattor och datorer som vi snackar om.

Med detta sagt så älskar jag dom Apple-produkter jag har eller har haft, dom har varit jättetrevliga på alla sätt och vis. Precis som man förväntar sig när man köper produkter som kostar mer än deras hård- och mjukvara "egentligen" är värda.
2018-03-29, 19:45
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kooda
För allt som är gratis kostar pengar på en Mac. Den används oftast av grafiker för drag and drop funktionen.
Det är verkligen inte sant. Jag har typ... två betalprogram på min Mac, det är ungefär lika många som jag har på min Windowsburk. I övrigt så finns det en uppsjö av gratismjukvara för den som är lagd åt det hållet. Både Garageband och iMovie är är så pass bra att man kan använda dom vid professionella produktioner. Och dom följer alltså med operativsystemet.

Sen, precis som i Windows så får man betala om man vill ha mer professionella verktyg.
2018-03-29, 19:59
Medlem
MrLevaLivets avatar
Pratar vi mobil t ex så tycker jag allting är för låst. Jag vill kunna använda en gammal USB-laddare från år 2005 från byrålådan, eller en micro USB-kabel och komma åt telefonens hårddisk på datorn utan att strula med att Itunes står och tuggar och buggar med uppdateringar och konton och fan och hans moster. Hört många svordomar från Apple-folk som vill föra över/tömma telefonen, t ex bilder från telefonen till datorn/extern hårddisk.

Apple funkar väl bra om du har allting Apple men vem har råd med det.
2018-03-29, 20:00
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrLevaLivet
Pratar vi mobil t ex så tycker jag allting är för låst. Jag vill kunna använda en gammal USB-laddare från år 2005 från byrålådan, eller en micro USB-kabel och komma åt telefonens hårddisk på datorn utan att strula med att Itunes står och tuggar och buggar med uppdateringar och konton och fan och hans moster. Hört många svordomar från Apple-folk som vill föra över/tömma telefonen, t ex bilder från telefonen till datorn/extern hårddisk.

Dom fungerar bra även utan att bo i Apples ekosystem. Det underlättar men det behövs verkligen inte. Men visst är deras mobila plattform rätt låst.
2018-03-29, 20:05
Medlem
Mingla101s avatar
Vem vill ha ett äpple som någon dessutom redan bitit i ?

Men som svar på frågan, kan det vara så att apple blivit lite för stora och inte längre har någon konkurrenskänsla. Alltså dom kanske inte har någon att "tävla" med längre..
Senast redigerad av Mingla101 2018-03-29 kl. 20:08.
2018-03-29, 20:22
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mingla101
Vem vill ha ett äpple som någon dessutom redan bitit i ?

Men som svar på frågan, kan det vara så att apple blivit lite för stora och inte längre har någon konkurrenskänsla. Alltså dom kanske inte har någon att "tävla" med längre..
Om vi säger så här: Det finns ungefär 21 miljoner macOS användare och ungefär 300 miljoner iOS och macOS-användare totalt. Men det finns även 285 miljoner Windows-användare. Det finns alltså nästan lika många människor som använder en Apple-produkt som det finns Windows-användare. På desktopsidan så ligger alltså Apple låååååångt efter. Det finns även ungefär fyra gånger så många Android-användare som det finns Apple-användare totalt.

På detta så har fler och fler PC-tillverkare sedan länge börjat göra datorer som liknar Apples Macbooks. Kort sagt så har dom gott om konkurrens.
2018-03-29, 20:33
Medlem
Citat:

Ett par kommentarer....

Det går utmärkt bra att använda gamla USB-laddare från alla möjliga andra apparater till att ladda en iPhone. Det är bara att sätta laddaren (nätadaptern alltså) i vägguttaget, det enda du behöver sen är laddkabeln till din iPhone som du sätter ena änden i laddaren och den andra i luren. Jag har ett gäng olika äldre och nyare USB-laddare i hemmet eller hos kompisar som är från alla möjliga andra tillverkare, och de funkar att ladda iPhone med. Skulle man råka komma utan en egen laddkabel med sig så brukar det inte vara svårt att hitta en att låna då det trots allt handlar om en av världens mest sålda smartphones etc. T ex har hotellen oftast en hel låda med div kablar och annat som man får låna.

När det gäller bilder från iPhone till dator så kopplar man in sin iPhone till en Mac eller Win, och då ska den presentera sig som en digitalkamera. Om inte så öppnar man ett bildinsamlingsprogram och då brukar iPhonen finnas under kameranyheter där, och man kan där ladda in bilderna till datorn.

Förövrigt har nog TS missat rejält, för det har i alla tider varit populärt för vissa att klaga på Apple för allt de gör eller inte gör. Tyvärr har de flesta som klagar rätt dålig koll på det företag och dess produkter de klagar på, och verkar mest sprida gamla felaktiga påståenden. Därmed inte sagt att allt Apple gör är bara bra, absolut inte.
2018-03-29, 20:42
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Ett par kommentarer....

Det går utmärkt bra att använda gamla USB-laddare från alla möjliga andra apparater till att ladda en iPhone. Det är bara att sätta laddaren (nätadaptern alltså) i vägguttaget, det enda du behöver sen är laddkabeln till din iPhone som du sätter ena änden i laddaren och den andra i luren. Jag har ett gäng olika äldre och nyare USB-laddare i hemmet eller hos kompisar som är från alla möjliga andra tillverkare, och de funkar att ladda iPhone med. Skulle man råka komma utan en egen laddkabel med sig så brukar det inte vara svårt att hitta en att låna då det trots allt handlar om en av världens mest sålda smartphones etc. T ex har hotellen oftast en hel låda med div kablar och annat som man får låna.

När det gäller bilder från iPhone till dator så kopplar man in sin iPhone till en Mac eller Win, och då ska den presentera sig som en digitalkamera. Om inte så öppnar man ett bildinsamlingsprogram och då brukar iPhonen finnas under kameranyheter där, och man kan där ladda in bilderna till datorn.

Förövrigt har nog TS missat rejält, för det har i alla tider varit populärt för vissa att klaga på Apple för allt de gör eller inte gör. Tyvärr har de flesta som klagar rätt dålig koll på det företag och dess produkter de klagar på, och verkar mest sprida gamla felaktiga påståenden. Därmed inte sagt att allt Apple gör är bara bra, absolut inte.

Tack för bra tips, ska lägga dessa på minnet! Bildinsamlingstipset är jag riktigt nyfiken på, kul att kunna hjälpa Apple-kompisen

Edit: Dr Tinnitus, vet du något snabbt sätt att radera alla bilder/filmer sedan på Iphone? Vill minnas att han måste radera en i taget direkt i telefonen.
Senast redigerad av MrLevaLivet 2018-03-29 kl. 20:47.
2018-03-29, 21:04
Medlem
Citat:
Tack för bra tips, ska lägga dessa på minnet! Bildinsamlingstipset är jag riktigt nyfiken på, kul att kunna hjälpa Apple-kompisen

Edit: Dr Tinnitus, vet du något snabbt sätt att radera alla bilder/filmer sedan på Iphone? Vill minnas att han måste radera en i taget direkt i telefonen.

I bildinsamlingsprogrammen så brukar det dyka upp en fråga om man vill radera bilderna från enheten när importen till datorn är klar. Så är det i alla fall på Mac om man använder appen Bildinsamling på den.

Har man bara luren till hands så kan man öppna appen Bilder, välja albumet Alla Bilder, sen klicka på Välj, sen markera en massa bilder lätt genom att peta på en bild och sen stryka höger/vänster upp eller ned så markeras alla bilder, bildrader man sveper över. Och håller man fingret högst uppe eller nere så scrollar det fram fler bilder som då markeras. Sen trycker man på Radera. Då hamnar bilderna i albumet Senast Raderade och där kan man välja Radera alla bilder.

Lite tips i denna länk med https://www.techradar.com/how-to/pho...iphone-1308457

Har man iCloud Bildbibliotek så kan man radera bilder lätt den vägen.

För att knyta till topic så är det ju även närmast en mänskligt genetiskt betingad sak, att vi gärna gnäller på ”herre på täppan” och vill knuffa ner denne från toppen. Vissa kallar det avundsjuka men det är nogven för simpel förklaring. Men hur som helst så är ju Apple på många sätt herre på täppan, eller i alla fall så trängs de med ett litet fåtal konkurrenter som klarat att få fram produkter som är direkt riktade för att konkurrera med Apples produkter. Så det är naturligt att det skapar uppmärksamhet och väcker åsikter etc.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in