2018-04-03, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pingvin.
Att jämföra apple produkter med klockor från lyx märken är ju rätt komiskt för klockor från Rolex, Bretling, IWC osv är historiska verk som håller ju priserna även efter många år. Finns modeller som går upp i pris då de är unika på marknaden. Samma med Tavlor, unika bilar mm

Apples produkter är riktigt snygga och deras os är riktigt stabilt och bra men för deras priser är det ett hån av största like för du får från ett valfritt märke samma eller bättre hårdvara för halva pris

Som sagt ni apple fanatiker, ni borde ju veta hur många datorer apple säljer efter de första 6mån de släpps. Undrar hur många air, pro, imac modeller det går åt. Hade varit roligt o se hur många som går in o köper en apple dator fö dessa sjuka priser när de är så gamla

Något man vet iaf är att 8 av 10 apple kunder är helt okunniga om datorn de ska köpa och blir helt vilseledda från försäljarna då deras 4år gamla maskin är bättre än en ny maskin från Pc märken

De måste ju sälja och då får de ta till drastiska metoder för sälja till ett överpris som heter duga och det vet ni apple fanatiker om. Så sluta försvara ett företag som håller på med såna här idiotiska metoder

Jag kan gå in o köpa deras senaste modell 15tum för 33 tusen men jag som kan en hel del om hårdvara skulle över min döda kropp köpa en. Jag väljer hellre en pc istället för halva pris och få bättre hårdvara på köpet. Sen kan jag njuta av resten av pengarna som annars hade gått rakt ner i apple ledningens fickor. Så lätt lurad e jag inte

Hur genomtänkt är ditt inlägg egentligen....?

Först orerar du att Appleköpare är vilseledda av säljarna, i nästa stycke orerar du om att Appleköparna vet om att det handlar om drastiska metoder och överpris.... Är du helt frisk eller går du på starka mediciner eller nåt, eller har ditt Applehat helt fördärvat dina sinnen....?

Jag valde efter mycken fundering att testa en MacBook Pro 2009, efter att ha kört Win i massor av år. Det blev dyrt ja, ca 20k för en då näst värsting 15” MBP. Å andra sidan kostade min dåvarande ca 1 år gamla närmast maxade 15” Win-laptop drygt 17k.

Vad fick jag då för dessa 3k mer? Jo jag fick...

En bärbar helt i aluminium som var extremt mycket stabilare och kändes mycket mer gedigen och exklusivare istället för den plastiga flexande knarriga Win-laptop jag hade innan.

Jag fick en dator som vägde minst halvkilot mindre, var ungefär hälften så tjock, smalare på bredden och mindre på djupet, hade belysta tangenter, LED-belyst skärm, glasskärm istället för plast, extremt mycket bättre ljusstyrka på skärmen, extremt mycket bättre färgåtergivning och vitbalans men lite sämre upplösning. Bättre grafikkort på vissa punkter, bättre processor, mindre RAM men trots det snabbare, extremt mycket bättre batteritid, fri uppdatering av OS etc etc.

Allt detta för ynka 3k mer, och denna dator har jag kvar än idag och den är still goding strong, medan den gamla Win jag hade som var ett år gammal redan började kännas sliten och som jag fick sälja för 7k beggad. Denna MBP som nu är 9 år gammal får jag ca 3k beggad för idag då den är uppad med 8GB RAM och 1TB SSD (totalkostnad ca 25K ink ett nytt batteri) så hur menar du att jag skulle vara lurad då detta är den i särklass bästa laptop jag hittills haft?

Ett av de vanligaste påståendena Applehatarna kastar fram är att man får samma eller dubbla prestandan för halva priset på PC än på Mac, och jag har många gånger frågat om de kunnat ge exempel på en bärbar Win som 2009 kunde matcha eller vara dubbelt så bra som min MBP på alla punkter och för halva priset, eller jämfört med nån MBP idag, men då blir det tyst eller så kommer de med helt galna exempel på nån knappt släpbar speldator som har halva batteritiden men förvalda lampor under tangenterna... Kan du som är ”expert” ge bättre exempel på vad jag borde köpt 2009 eller idag då jag siktar på att köpa en ny MBP inom ett år eller två?
2018-04-03, 20:25
Moderator
tobess avatar
Det finns som nämnt en hel del "apple-talibaner" som anser att det är det bästa sedan skivat bröd, och uttrycker det gärna till allt och alla med samma kaliber som någon som är nyfrälst.

Med det sagt så gillar jag apples produkter, i alla fall vad kommer till laptops. Mina två senaste (privata) datorer har varit en macbook och nu macbook pro. Kommer nog inte i första taget att byta till något annat märke, dels pga OS X, dels pga den (enligt mig) överlägsna touchpaden Merparten av alla PC datorer har någon plastigt skräp som touchpad som fungerar halvdant. Visst finns det i stort sett lika bra ultrabooks från PC-tillverkare men då ligger prisnivån i stort sett på samma nivå. Eftersom jag inte spelar någon har det absolut noll betydelse.

Förutom det är det en produkt som helt enkelt fungerar, rakt ur lådan. Detta ser vissa som något negativt och/eller tror att de som använder apple helt enkelt inte kan något om varken mjukvara eller hårdvara. Personligen har jag jobbat det senaste decenniet inom IT-industrin och är uppväxt med att bygga datorer och dylikt från barnsben. Skulle jag vilja sitta och fippla på med datorn kunde jag göra det, men ärligt talat har jag bättre saker att spendera min tid på. Jag orkar inte sitta och leta efter drivrutiner för att få något att fungera eller byta ut diverse delar och hålla på. Med åldern har jag blivit för bekväm av mig för att spendera timtal på såna grejer, hellre köper jag något jag kan använda utan problem tills den dag att jag känner att det är dags att uppgradera hela åbäket.

Men det är ungefär där mitt apple-köpande slutar också. Skulle aldrig slå mig in att plöja ner så mycket pengar för en telefon t.ex. , i synnerhet när androids ekosystem i mitt tycke är mycket bättre.

Men för att nu klargöra varför de finns dom som "hatar apple"

-De som inte är vana med OS X
-De som helt enkelt inte har råd
-De som spelar och/eller anser att man får bättre hårdvara för pengarna
-De som aldrig själva använt en apple-produkt

Och sen förstås de som inte kvalar in på något av punkterna ovan men som motreaktion till apple-talibanerna högljutt känner att de måste proklamera att de tillhör PC master race.

Själv kunde jag inte bry mig mindre om vad andra använder, varför, och hur mycket pengar de väljer att spendera på det. För att vara helt ärligt skiter jag fullständigt i det. Om fler kunde fokusera mer på sig själva istället för alla andra vore världen i allmänhet ett bättre ställe.
2018-04-03, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pingvin.
Apples produkter är riktigt snygga och deras os är riktigt stabilt och bra men för deras priser är det ett hån av största like för du får från ett valfritt märke samma eller bättre hårdvara för halva pris
Men om man inte behöver världens värsta systemkrav utan bara vill ha något som funkar utan strul? Jag har en PC hemma som jag spelar på, men en Macbook Pro som jag använder till allt annat (skriva, surfa, lyssna på musik etc) och för det fungerar den alldeles utmärkt. Sedan vet jag inte om deras priser är så hutlösa generellt sett, men om du ska ha det dyraste så kostar det ju fläsk.
Jag betalade 12000 (13" retina, 8 gb minne, 256 gb SSD) för min dator 2013, och jag har fortfarande kvar den och använder den dagligen utan en tillstymmelse till strul. Vilket är mer än jag upplevt av de stora antalet bärbara PC jag gick igenom innan jag köpte Macen. Jag har än så länge avverkat ungefär 550 battericykler, och jag har svårt att tro att jag inte ska kunna använda den till batteriet säckar ihop (vilket sägs vara kring 1000 cykler), d.v.s. jag bör kunna ha den till år 2023 förutsatt att jag inte tappar den på något olyckligt sätt. Jag får dessutom fortfarande ut ungefär 8 timmars batteritid ur den. Troligtvis bland mina bästa elektronikköp kort sagt.
2018-04-03, 22:04
Medlem
St-Sixtuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Med tanke på att Apple är världens högst värderade företag så känns trådens ämne lite efterblivet.

Ett annat sätt att rangordna företagen är att mäta hur många årsvinster företagen värderas till. Här framträder en tydlig etta, Amazon !

Apple kommer in på åttonde plats långt efter Microsoft på fjärde plats.

Källa: Nasdaq
2018-04-03, 22:13
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av St-Sixtus
Ett annat sätt att rangordna företagen är att mäta hur många årsvinster företagen värderas till. Här framträder en tydlig etta, Amazon !

Apple kommer in på åttonde plats långt efter Microsoft på fjärde plats.

Källa: Nasdaq
Men det beror ju på att Amazon har jävligt låg vinst.
2018-04-03, 23:30
Medlem
Har alltid tyckt att Android har varit ett otroligt jobbigt system vilket resulterat i att jag endast springer runt med Apple mobiler. Har också en mac men den används inte jätteofta. I grund och botten är ju Apple perfekt för den som inte bryr sig så mycket om jättemycket funktioner, och vill ha en snabb och fungerade telefon.
2018-04-06, 09:23
Medlem
St-Sixtuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Det finns som nämnt en hel del "apple-talibaner" som anser att det är det bästa sedan skivat bröd, och uttrycker det gärna till allt och alla med samma kaliber som någon som är nyfrälst.

Med det sagt så gillar jag apples produkter, i alla fall vad kommer till laptops. Mina två senaste (privata) datorer har varit en macbook och nu macbook pro. Kommer nog inte i första taget att byta till något annat märke, dels pga OS X, dels pga den (enligt mig) överlägsna touchpaden Merparten av alla PC datorer har någon plastigt skräp som touchpad som fungerar halvdant. Visst finns det i stort sett lika bra ultrabooks från PC-tillverkare men då ligger prisnivån i stort sett på samma nivå. Eftersom jag inte spelar någon har det absolut noll betydelse.

Förutom det är det en produkt som helt enkelt fungerar, rakt ur lådan. Detta ser vissa som något negativt och/eller tror att de som använder apple helt enkelt inte kan något om varken mjukvara eller hårdvara. Personligen har jag jobbat det senaste decenniet inom IT-industrin och är uppväxt med att bygga datorer och dylikt från barnsben. Skulle jag vilja sitta och fippla på med datorn kunde jag göra det, men ärligt talat har jag bättre saker att spendera min tid på. Jag orkar inte sitta och leta efter drivrutiner för att få något att fungera eller byta ut diverse delar och hålla på. Med åldern har jag blivit för bekväm av mig för att spendera timtal på såna grejer, hellre köper jag något jag kan använda utan problem tills den dag att jag känner att det är dags att uppgradera hela åbäket.

Men det är ungefär där mitt apple-köpande slutar också. Skulle aldrig slå mig in att plöja ner så mycket pengar för en telefon t.ex. , i synnerhet när androids ekosystem i mitt tycke är mycket bättre.

Men för att nu klargöra varför de finns dom som "hatar apple"

-De som inte är vana med OS X
-De som helt enkelt inte har råd
-De som spelar och/eller anser att man får bättre hårdvara för pengarna
-De som aldrig själva använt en apple-produkt

Och sen förstås de som inte kvalar in på något av punkterna ovan men som motreaktion till apple-talibanerna högljutt känner att de måste proklamera att de tillhör PC master race.

Själv kunde jag inte bry mig mindre om vad andra använder, varför, och hur mycket pengar de väljer att spendera på det. För att vara helt ärligt skiter jag fullständigt i det. Om fler kunde fokusera mer på sig själva istället för alla andra vore världen i allmänhet ett bättre ställe.

Att påstå att äppleskruttet bara fungerar är verkligen en sanning med modifikation.

Jag har en bekant som är frälst på apple (konstigt nog) och maken till att ha problem med sin dator har jag aldrig varit med om.

Bekantingen har en imac med ett två-tre år på nacken och fanstyget strular oavbrutet.

Bland annat så har viktiga program så som bokföring och skrivardrivrutiner helt slutat fungera efter att han kört uppdateringar på datorn med resultat att han fått köpa nytt bokföringsprogram och suttit i dagar med att peta in bokföringen i det nya programmet samt fått köpa nya skrivare två gånger.

Det konstiga är att han fortfarande tycker om sin dator.

Den är ju så bra byggd och blank och fin!!

Att den sedan går som en traktor från 1915 verkar inte spela någon roll alls då det verkar vara
viktigare med statusen att äga skräpet än själva funktionen.
2018-04-06, 09:39
Moderator
tobess avatar
Citat:
Att påstå att äppleskruttet bara fungerar är verkligen en sanning med modifikation.

Jag har en bekant som är frälst på apple (konstigt nog) och maken till att ha problem med sin dator har jag aldrig varit med om.

Bekantingen har en imac med ett två-tre år på nacken och fanstyget strular oavbrutet.

Bland annat så har viktiga program så som bokföring och skrivardrivrutiner helt slutat fungera efter att han kört uppdateringar på datorn med resultat att han fått köpa nytt bokföringsprogram och suttit i dagar med att peta in bokföringen i det nya programmet samt fått köpa nya skrivare två gånger.

Att den sedan går som en traktor från 1915 verkar inte spela någon roll alls då det verkar vara

Min förra Macbook var i användning i 8(?) år utan några problem. Enda jag kan komma på som skulle strulat var att bottenplattan i något skede började "knottra" sig, vilket var ett känt problem och det var bara att fylla i ett formulär så skickade Apple ut en ny. Enda jag gjorde åt datorn var att uppgradera minnet i den från 2->8GB. Fungerade som klockan, t.o.m. batteriet höll i flera timmar trots att det aldrig blivit utbytt.

Inne på 2:a året med min Macbook Pro nu och inga som helst tillstymmelse till problem där heller. Det var bara att plocka upp ur lådan och börja använda.
2018-04-06, 11:13
Medlem
Citat:

Ovan ännu ett exempel på en okunnig Apple-hatares anekdoter, lögner och överdrifter....

Vet vi om bokföringsprogrammet var Apples eget? Sannolikt inte och då kan det vara så enkelt att det är upp till utvecklaren av detta bokföringsprogram att se till att det blir uppdaterat och kompatibelt med nya uppdateringar av operativsystemet. Det är liksom inte heller Microsoft ansvar att se till att alla tredjeparts programvaror funkar... Och grundläggande gäller detsamma för skrivarrutiner.

Alla datorer kan krångla, så även Apples, och visst är påståendet att Apple ”bara funkar” en sanning med modifikation. Men det finns även en anledning till att just det uttrycket blivit vanligt och synonymt med Apples grejor då de ofta är mer stabila, driftsäkra och kräver mindre underhåll etc.

Väldigt mång avittnar ju om att när de bytte till Mac så var det nåt av det bästa de gjort, och att det varit den bästa dator de haft. Jag själv kör fortfarande på min gamla MacBook Pro från 2009 och den funkar kalas än sett till sin ålder, och är definitivt den bästa dator jag haft.
2018-04-06, 12:42
Medlem
Letrangeres avatar
Har precis sålt min Macbook Air på blocket. Den var nätt och snygg men hade dålig prestanda för pengarna jag betalade. Sedan fungerade inte heller mitt träningsprogram samt office paketet som det skulle. Mitt råd blir att köp inte en Mac om ni inte jobbar med bild/video. Pärlor för svin som man säger.
2018-04-06, 14:44
Medlem
Racerbyces avatar
Apples produkter har helt värdelöst stöd för wifi. Vet inte hur många gånger jag stött på folk som klagat på att deras svindyra Macbook Pro, iMac, iPhone, iPad och allt vad de heter tappar kontakten med wifi, när det samtidigt sitter andra enheter med andra operativsystem anslutna till samma nätverk utan problem. Enda gången de verkar fungera är när de ansluts till Apples egna routrar, men verkar inte vara kompatibla med andra routermärken. Och om detta stämmer kan man ju fråga sig varför prylarna är så dyra, om de inte ens kan hantera en sådan fundamental funktion som wifi.

Att sedan Applefantasterna ofta har en sådan snorkig attityd och säger saker i stil med "Ja men jag har ju produkter från Apple, då kaaaaan det ju absolut INTE vara fel på mina enheter, det måste vara den där värdelösa Asus routerns eller bredbandsoperatörens fel, men absolut inte mina Appleprylar!!!" när wifit krånglar gör ju bara saken än roligare...
2018-04-06, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Racerbyce
Apples produkter har helt värdelöst stöd för wifi. Vet inte hur många gånger jag stött på folk som klagat på att deras svindyra Macbook Pro, iMac, iPhone, iPad och allt vad de heter tappar kontakten med wifi, när det samtidigt sitter andra enheter med andra operativsystem anslutna till samma nätverk utan problem. Enda gången de verkar fungera är när de ansluts till Apples egna routrar, men verkar inte vara kompatibla med andra routermärken. Och om detta stämmer kan man ju fråga sig varför prylarna är så dyra, om de inte ens kan hantera en sådan fundamental funktion som wifi.

Att sedan Applefantasterna ofta har en sådan snorkig attityd och säger saker i stil med "Ja men jag har ju produkter från Apple, då kaaaaan det ju absolut INTE vara fel på mina enheter, det måste vara den där värdelösa Asus routerns eller bredbandsoperatörens fel, men absolut inte mina Appleprylar!!!" när wifit krånglar gör ju bara saken än roligare...

Problemet är att du drar slutsatser för ett helt märke utifrån de negativa åsikter du hört från en liten klunga folk, men inte sett till det totala antalet användare som inte har haft några problem med sitt wifi med nån Apple-produkt.

Söker man sen på nätet så ser man ju att problem med WiFi inte är direkt ovanligt även för alla andra märken på både datorer och routrar etc. Vilket å andra sidan kan bero på allt från defekta exemplar, dåliga förhållanden, handhavandefel etc etc.

Så Apples grunkor funkar såklart normal helt ok med alla andra routrar med som håller sig till de standarder som råder. Men kan såklart funka ännu bättre med Apples egna nätverksprylar då det ju inte är helt ovanligt att man kan få till saker lite bättre om man har full koll på hela kedjan.

Notera nu att jag inte påstår att det aldrig kan förekomma problem med detta på Apples grejor, men det är inte nån sån katastrof som du försöker påstå.

Jag brukar dessutom säga att de som har mest problem med Apples grejor är oftast de som själva aldrig haft några...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in