2018-04-19, 19:43
Medlem
Angående Boforsaffären.

" Algernon kan då haft två obehagliga alternativ.: antingen förneka all kännedom om smuggling, vilket skulle ha lett till fängelsestraff för hans goda vänner i Boforsledningen
Eller också kunde han erkänna att han själv begått ett allvarligt tjänstefel enligt Veckans Affärer."

https://newsvoice.se/wp-content/uplo...lade-vapen.jpg

Dagens nyheter 27 mars 1987.
Citera
2018-04-19, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Angående Boforsaffären.

" Algernon kan då haft två obehagliga alternativ.: antingen förneka all kännedom om smuggling, vilket skulle ha lett till fängelsestraff för hans goda vänner i Boforsledningen
Eller också kunde han erkänna att han själv begått ett allvarligt tjänstefel enligt Veckans Affärer."

https://newsvoice.se/wp-content/uplo...lade-vapen.jpg

Dagens nyheter 27 mars 1987.
Ja, inte handlade det om dåligt samvete för beviljandet av en simpel luftvärnskanon till sultanen av Omans privata lustjakt i alla fall.
Återigen en sådan simpel lögn som alla ska låtsas köpa.

Claes Ulrik Winberg då?
Också en olycka?
Det känns inte så.
Citera
2018-04-19, 20:41
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gratis121
Jag tror inte på detta.

Kan du utveckla lite? (att en spaning i området fanns eller att den skulle avbrutits i förtid för att det intefanns något att titta på eller vad?) .
Senast redigerad av bradgardsindianen 2018-04-19 kl. 20:44.
Citera
2018-04-19, 21:34
Medlem
Gratis121s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Kan du utveckla lite? (att en spaning i området fanns eller att den skulle avbrutits i förtid för att det intefanns något att titta på eller vad?) .

Med all sannolikhet hade spaningen med mordet att göra är min starka övertygelse
Citera
2018-04-19, 21:38
Medlem
Citat:
Med all sannolikhet hade spaningen med mordet att göra är min starka övertygelse

Ja hursom. Det låter krystat att som ME uttrycker det: "... vår slavdrivare till chef..." även om det händelsevis kanske var öken att exempelvis sitta ett par timmar i en bil och glo vilka som komme roch går på en adress.
Citera
2018-04-19, 21:42
Medlem
Gratis121s avatar
Mikael R Hylin verkar vara en slipad kille och vet hur man lägger fram texten.
Dock skiner det igenom klart och tydligt vad hans uppgift handlar om.

Att bistå med mörkläggning samt rentvå polisen samt CP rättegångarna
Varför är bara ett fåtal grandvittnen (mindre än 10%) med i dokumentären.
Jo därför att det var dom ända som halvt som halvt pekade ut CP.
Jag säger bara så här
Glöm CP som GM
Skyll inte på en stackare som legat i skiten hela sitt liv som CP gjort.
Nu ska man fortsätta slå på honom efter hans föd också
Skäms!!
Citera
2018-04-19, 22:00
Medlem
godhetsapostelns avatar
Citat:
Den enkla sanningen är att Palme var tvungen att röjas pga politiska skäl.

Det fanns en gruppering i Sverige som fick uppgiften samt finansiering för detta uppdrag av en hittills okänd organisation.

Denna gruppering vågade inte utföra dådet själv så de lät leja in en svensk ”torped” för det, och det var inte Christer Pettersson.
I denna gruppering fanns både poliser och militärer, ganska högt uppsatta,gemensamt var ett de jobbade för rikets säkerhet och att de hade politiska åsikter relativt lång till höger nära inpå extrema åsikter.
Man fick även info från Säpo som i sin tur fick info av Palme närstående medarbetare under kvällen om Palmes förehavanden den 28:e februari 1986.
Politiska skäl vet jag inte. Möjligen säkerhetspolitiska skäl. Palme kan ju faktiskt varit den Östspion många misstänkte. Och en rättegång helt enkelt omöjlig då det skulle skämt ut Sverige.
Citera
2018-04-19, 22:21
Medlem
Hylin har säkert följt denna tråden före filmen gjordes. Jag skrev ju för ett eller två år sedan om att det kvinliga polisbefälet som avbröt narkotikapolisens spaning, intervjuades i en youtubevideo frå Norra Magasinet (El liknande). Hon hörs där svagt ange observationsplatsen "Posten". Posten hade ett företagsinriktat postkontor på andra våning i korsningens nordvästra hörne.

Vad som blir oförklarligt är då Hyl7ns uttalande om att mördaren skulle sprungit rakt i famnen på spanarna om de varit kvar. Flykten skedde ju bort ifrån postkontoret. Om de nu inte satt i baracken med väldigt begränsad upsikt över korsningen, vilket verkar mindre troligt. Hos statliga posten kunde ju tillstånd lättare ordnas diskret än att behöva gå in ett företags barack. Litar inte på Hylins uppgifter här.

Super7ntressant att Donalds IB-far Legionären, bott på Luntmakargatan 10, 5 år före mordet. Kanske var han inte alls i Marocko och skålade för mordet? Det var ju i andra hörnet av kvarteret mördaren spårlöst försvann. Går det att ta sig igenom kvarteret från Malmskillnads mot Luntmakarg?
Citera
2018-04-19, 22:26
Medlem
Jag såg också kvällens program men jag vet inte om jag hann uppfatta detta rätt.
Sa dem någon gång mitt i programmet att det fanns olika spaningsgruppper ute mordkvällen som jobbade utan att känna till varandras närvaro??

Isåfall kan man ju tänka sig att en grupp höll på med normal narkotikaspaning och en annan grupp hade någon annan verksamhet ,rikskrim.. SÄPO ...SSI , Stay behind .. osv
Citera
2018-04-19, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Politiska skäl vet jag inte. Möjligen säkerhetspolitiska skäl. Palme kan ju faktiskt varit den Östspion många misstänkte. Och en rättegång helt enkelt omöjlig då det skulle skämt ut Sverige.

På vilket sätt skulle en rättegång skämma ut Sverige om man funnit bevis för OP varit Sovjetspion? Det är väl precis tvärtom? Om nu mordet var en "lösning" på ett spionproblem så valde man ju Bananrepublikmetoden, och det väljer man mer för man inte har förstånd till annat.
Citera
2018-04-19, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Jag såg också kvällens program men jag vet inte om jag hann uppfatta detta rätt.
Sa dem någon gång mitt i programmet att det fanns olika spaningsgruppper ute mordkvällen som jobbade utan att känna till varandras närvaro??

Isåfall kan man ju tänka sig att en grupp höll på med normal narkotikaspaning och en annan grupp hade någon annan verksamhet ,rikskrim.. SÄPO ...SSI , Stay behind .. osv
Så uppfattade jag också att de sa.

Det är ju på något sätt hedrande att Hylin faktiskt tar udden av RÖ:s vittnesmål och slutklämmen var också intressant.
Är det ME som klippt och klistrat?
Vad är den spännande fortsättningen?

Kanske Hylin har en alternativ plan för RÖ?

RÖ kom söder i från på Sveavägen på väg upp mot Tegnérgatan, tio minuter efter mordet...

Kan det nya greppet vara att göra det sannolikt att RÖ sett CP skjuta OP?

Man ska inte gå händelserna i förväg, och tänker definitivt inte skaffa viaplay för att få svaret.
Väntar med ”spänning” till nästa Torsdag.
Senast redigerad av gida 2018-04-19 kl. 22:57.
Citera
2018-04-19, 23:33
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gida
Det var en fin affär då kan man tycka!
Tiodubbla insatsen!

Ponera då att det kan ha funnits ganska många som satt på insider information och satsat stora belopp innan affärsuppgörelsen blev offentlig.
Personer som också fått veta att Palme fått kännedom om de mutor på runt 300 miljoner som var förutsättningen för affären.
Regeringen Palme var redan svårt ifrågasatt och övervägde möjligen att stoppa affären.

Konsekvenserna av ett sådant beslut skulle kunna drabba väldigt många människor i olika positioner, som på basis av insider informationen gjort stora investeringar.
Poliser går att köpa precis som det mesta.

Det är belagt att Olof Palme inte stoppade haubits affären med Indien utan i själva verket såg till att den blev av.Rajiv Gandhi fick besök av OP i januari 1986. I mitten av februari genomfördes den sjunde utredningen från indisk sida om vilken haubits som skulle köpas in. De sex första utredningarna hade förespråkat den franska konkurrenten. Efter mötet mellan OP&RG så var Bofors haubits 77 herre på täppan.
"Utan OP hade det aldrig gått" var Martin Ardbos kommentar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in