Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-24, 20:04
  #841
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Kom inte Tingström i kontakt med Borgenstierna först när Tingström hade kommit i klammeri med rättvisan? Christer Pettersson träffade väl också Tingström på kåken, så jag är tveksam att det fanns någon grupp med denna konstellation innan Tingström åkte in. (Jag kan minnas fel det jag läst om det dock).
Förefaller så, ja.
Citerar ur en annan bok, "Bombmannens testamente" av Ebervall och Samuelsson:

"Ombudet för Möller hette Carl Göran Borgenstierna Edquist. Lars fick en impuls och ringde,
och några dagar senare satt han i Borgenstiernas väntrum."

https://www.flashback.org/sp61660685

Existensen av ett hemligt högerextremistiskt brödraskap med Tingström som ledare och
en rad med väletablerade svenska medborgare med statusyrken som medlemmar och
Chrille P som nån torped låter inte riktigt trovärdigt får lov att sägas. Jag undrar var Schön
fått det härifrån? Vad han bygger det på? Jag har inte hört det från nåt annat håll än hans.
Citera
2018-04-24, 20:13
  #842
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Förefaller så, ja.
Citerar ur en annan bok, "Bombmannens testamente" av Ebervall och Samuelsson:

"Ombudet för Möller hette Carl Göran Borgenstierna Edquist. Lars fick en impuls och ringde,
och några dagar senare satt han i Borgenstiernas väntrum."

https://www.flashback.org/sp61660685

Existensen av ett hemligt högerextremistiskt brödraskap med Tingström som ledare och
en rad med väletablerade svenska medborgare med statusyrken som medlemmar och
Chrille P som nån torped låter inte riktigt trovärdigt får lov att sägas. Jag undrar var Schön
fått det härifrån? Vad han bygger det på? Jag har inte hört det från nåt annat håll än hans.

Borgenstierna (född - 15) verkar haft sin egen plattform långt innan Tingström (född - 34), när Tingström än väl var i koltåldern så jag är tveksam på om Tingström skulle varit en ledarfigur för denne. Borgenstierna (då med namnet Edqvist) dömdes redan 1931 till två månaders fängelse för att ska ha försökt måla Hugo Sillen med rödfärg.
__________________
Senast redigerad av bradgardsindianen 2018-04-24 kl. 20:17.
Citera
2018-04-24, 20:20
  #843
Medlem
bradgardsindianens avatar
Inlägg från annan skribent som brukar ha genomarbetad research i forum "Kriminalhistoria" :

(FB) Karl Göran Edquist/Borgenstierna
Citera
2018-04-26, 11:53
  #844
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Borgenstierna (född - 15) verkar haft sin egen plattform långt innan Tingström (född - 34), när Tingström än väl var i koltåldern så jag är tveksam på om Tingström skulle varit en ledarfigur för denne. Borgenstierna (då med namnet Edqvist) dömdes redan 1931 till två månaders fängelse för att ska ha försökt måla Hugo Sillen med rödfärg.
Det stod väl inte att Tingström var ledaren?
Lars Tingström, som hade kontakt med svenska och utländska samhällsomstörtande grupper,
var en av de drivande krafterna i ett hemligt politiskt brödraskap där den sammanhållande
länken var hatet mot Olof Palme och det samhälle han representerade.
Christer Pettersson, Tingströms livvakt och enligt egen utsago ointresserad av politik, var
knuten till denna grupp. I gruppen fanns poliser, läkare, journalister - och Borgenstierna.
De ledande krafterna höll kontakt med Christer Pettersson sedan deras ledare Tingström
hamnat i fängelse för en rad bombdåd.
Att Borgenstierna hade kontakt med ett gäng nazister verkar troligt och det finns ju även en kontakt med Barbro Sagnell. Katarina Cnattingius (FMN Täby) är inte systerdotter till Borgenstierna som jag har påstått, men hennes man var systerson till Borgenstierna.

Jag tror att olika grupper med nazistiska fantaster kan ha utnyttjas för ljusskygg verksamhet. Det skulle inte vara svårt för mer etablerade svenskar att kunna förneka sådana kontakter.
Citera
2018-04-26, 18:17
  #845
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Det stod väl inte att Tingström var ledaren?
Lars Tingström, som hade kontakt med svenska och utländska samhällsomstörtande grupper,
var en av de drivande krafterna i ett hemligt politiskt brödraskap där den sammanhållande
länken var hatet mot Olof Palme och det samhälle han representerade.
Christer Pettersson, Tingströms livvakt och enligt egen utsago ointresserad av politik, var
knuten till denna grupp. I gruppen fanns poliser, läkare, journalister - och Borgenstierna.
De ledande krafterna höll kontakt med Christer Pettersson sedan deras ledare Tingström
hamnat i fängelse för en rad bombdåd.
Att Borgenstierna hade kontakt med ett gäng nazister verkar troligt och det finns ju även en kontakt med Barbro Sagnell. Katarina Cnattingius (FMN Täby) är inte systerdotter till Borgenstierna som jag har påstått, men hennes man var systerson till Borgenstierna.

Jag tror att olika grupper med nazistiska fantaster kan ha utnyttjas för ljusskygg verksamhet. Det skulle inte vara svårt för mer etablerade svenskar att kunna förneka sådana kontakter.

Nej men signaturen Grandioso refererade till en källa som antytt att Tingström skulle vart ledare för ett högerextremistiskt nätverk med Tingström som ledare där Borgenstierna ingått

"...
De ledande krafterna höll kontakt med Christer Pettersson sedan deras ledare Tingström
hamnat i fängelse för en rad bombdåd..."

Det var detta påstående jag fann bakvänt på något sätt.
__________________
Senast redigerad av bradgardsindianen 2018-04-26 kl. 18:20.
Citera
2018-05-03, 20:36
  #846
Medlem
Grandiosos avatar
Gammal teori luftas igen i kvällens avsnitt ur Hylins dokumentärserie fast man framställer det
som om det vore något alldeles nytt man klurat fram:

Teorin: Knarkhandlaren var målet för Palmes mördare

Citat:
Gåtan kring mordet på tidigare statsminister Olof Palme fortsätter att förbrylla polisen, som 32 år efter brottet fortfarande letar efter en mördare.
Men enligt flera uppgifter som presenteras i torsdagens avsnitt av TV3:s dokumentärserie ”Palme, Träsket och mordrättegångarna” av Mikael Hylin kan det uppmärksammade mordet ha skett av misstag.

En teori är att gärningsmannens plan i stället var att mörda knarkhandlaren Sigge Cedergren som bodde nära mordplatsen.
Citat:
Det var väl känt att Sigge Cedergren promenerade Sveavägen söderut mellan klockan 20 och 21 så gott som varje kväll för att äta middag på restaurang Monte Carlo, därefter fortsatte han till sin spelklubb Oxen som låg lite längre ner på Sveavägen.

Flera personer intygar samtidigt att Sigge Cedergren och Olof Palme hade ett liknande utseende där båda två brukade gå klädda i rock och en så kallad ryssmössa.

Även Thure Nässén som hade kontakt med Sigge Cedergren både före och efter mordet på statsministern intygar att knarkhandlaren inte stod på god fot med Christer Pettersson:

– Jag vet att Cedergren var rädd för Christer Pettersson, säger han i programmet.
https://www.expressen.se/nyheter/nya...almes-mordare/

Helt kort kommentar om det hela: här togs nog inte miste.

Edit:
Fråga man kan ställa sig om man nu nödvändigtvis ska ägna saken nåt intresse:
Brukade Cedergren under sina kvällspromenader i city också ha följe av någon kvinna
eller gick han vanligtvis ensam?
__________________
Senast redigerad av Grandioso 2018-05-03 kl. 20:56.
Citera
2018-05-04, 18:01
  #847
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Dessutom är det ju sannolikt så att Grandmannen är identisk med Christer Pettersson.
Alla riktigt navlade inser att Grandmannen är identisk med mördaren.
Till och med i Hovrätten hålls det för sannolikt att Pettersson och Grandmannen är en och samma person.
Flygledarens vittnesmål kan inte viftas bort hursomhelst.

Därmed följer redan här och i detta sammanhang en logisk slutsats.

Den att Christer Pettersson sannolikt var Olof Palmes mördare.

Flygledarens vittnesmål sköt UG i sank i februari i år. CP hade alibi från tågstationerna i Märsta och Rotebro. I kombination med LJs vittnesmål och att de flesta mordplatsvittnesmål pekar på helt annan klädsel än CP brukade ha gör att man snarare kan avfärda honom som gärningsman.
Citera
2018-05-04, 19:29
  #848
Medlem
brutalares avatar
Det där om att Cedergren egentligen var offret är ganska intressant. LP sa väl att mördaren stod och stirrade någon sekund och det var kanske någon sekunds chock för GM då han insåg att det var fel person han skjutit. Det är väl inte särskilt sannolikt ändå. Men ingen kunde väl tro att någon av en slump skulle mörda utrikesministern Anna Lindh också? Osannolika saker händer.
Citera
2018-05-04, 20:01
  #849
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brutalare
Det där om att Cedergren egentligen var offret är ganska intressant. LP sa väl att mördaren stod och stirrade någon sekund och det var kanske någon sekunds chock för GM då han insåg att det var fel person han skjutit. Det är väl inte särskilt sannolikt ändå. Men ingen kunde väl tro att någon av en slump skulle mörda utrikesministern Anna Lindh också? Osannolika saker händer.

Anders D och Anders B vittnar om att GM är nära LOP längre än ett ögonblick innan mordet. Även om man inte tror på mötesscenariot bör GM hunnit se skillnad på SC och OP
Citera
2018-05-04, 22:02
  #850
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebroare
Flygledarens vittnesmål sköt UG i sank i februari i år. CP hade alibi från tågstationerna i Märsta och Rotebro. I kombination med LJs vittnesmål och att de flesta mordplatsvittnesmål pekar på helt annan klädsel än CP brukade ha gör att man snarare kan avfärda honom som gärningsman.

Det fanns alltså två vittnen som gav CP alibi genom att de sade sig ha sett honom vid tågstationerna. Det talar givetvis i viss mån emot CP som GM. Vittnena hette Enar Holm och Algot Åsell.

Samtidigt underkände tingsrätt och hovrätt tillförlitligheten i vittnesmålen och det fanns också skäl till detta. Det huvudsakliga problemet med dem berodde på brister i polisarbetet som innebar att frågan om CP:s hemresa utreddes dåligt. Vittnena kom fram sent och efter att CP: s historia om att ha somnat på pendeln relaterats i tidnngarna. Vittnet Holm kunde konstateras ha givit en del felaktiga tidsuppgifter osv.

https://www.expressen.se/nyheter/pet...nte-pa-tre-ar/

https://drive.google.com/file/d/0Bxu...9oR0xkSkE/view
Citera
2018-05-05, 10:16
  #851
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebroare
Flygledarens vittnesmål sköt UG i sank i februari i år. CP hade alibi från tågstationerna i Märsta och Rotebro. I kombination med LJs vittnesmål och att de flesta mordplatsvittnesmål pekar på helt annan klädsel än CP brukade ha gör att man snarare kan avfärda honom som gärningsman.

Uppdrag Granskning gjorde ett dåligt försök att avfärda bevisningen mot CP t ex inga nya dokument om flygledaren m.m. bara påståenden att han hade "pekat ut" andra året efter men inga bevis för det. Beror också på vad man menar med peka ut, kan lika gärna varit att han såg vissa likheter, inte att han hade pekat ut andra innan CP. Det finns inga bevis, dokument så det kan man snarare avfärda som UG påstod. Den enda flygledaren pekat ut med säkerhet som Grandmannen (23-tiden på mordkvällen) är CP.
__________________
Senast redigerad av Niklasgl87 2018-05-05 kl. 10:21.
Citera
2018-05-05, 10:43
  #852
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brutalare
Det där om att Cedergren egentligen var offret är ganska intressant. LP sa väl att mördaren stod och stirrade någon sekund och det var kanske någon sekunds chock för GM då han insåg att det var fel person han skjutit. Det är väl inte särskilt sannolikt ändå. Men ingen kunde väl tro att någon av en slump skulle mörda utrikesministern Anna Lindh också? Osannolika saker händer.

Det är precis vad jag tror också. SC hade ju skickat torpeder efter CP så han var nog rejält stressad och säkert lite påtänd också.

Hade det varit Palme som GM var ute efter så hade det med största sannolikhet avlossats fler skott. Att det skulle vara en professionell mördare som sköt OP verkar inte speciellt troligt av den anledningen. OP kunde ju lika gärna ha överlevt ett enstaka skott.

Första skottet var inte ens avsett att döda utan bara för att få ner det tänkta offret (Cedergren) på marken. CP ville se SC:s min när han sedan skulle avlossa det dödande skottet. Och där ligger istället OP, självaste statsministern i Sverige, CP:s idol och förebild. Snacka om chock ha måste ha fått. Att skjuta statsministern av misstag är knappast något man vill erkänna publikt i första taget. Att CP:s förträngningsmekanismer var starkare än hans moral är väl knappast någon överraskning.
__________________
Senast redigerad av B.R.Donut 2018-05-05 kl. 10:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in