Flashback bygger pepparkakshus!
2018-04-12, 17:54
Avstngd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clanton
Sjlv tycker jag att det r slseri med poliser nr de agerar taxirrelse, bttre d att de syns i t-banan istllet kanske skulle fyllskallar och spnnblattar vara mindre fulla och spnniga d.

I en ideal situation skulle vi inte ha ngra ordningsvakter alls utan bara poliser och vktare.
Tyvrr r det s att polisen inte fr de aspiranter man nskar - inte i tillrcklig mngd iaf, d fr OV istllet fylla gapet.
I vstvrlden r Sverige i srstllning att ge s pass omfattande befogenheter till en yrkesgrupp som har den kortaste utbildningen i hela landet.

Ls grna Guwallius Kolbjrns bok "Ordningsvakter : Ndlsningen som blev permanent" om hans wallraffande p OV-utbildningen och intervjuer med nya och gamla ordningsvakter dr de senare beskriver sina nya kollegor rentav som lgintelligenta.
Citera
2018-04-23, 11:51
Medlem
"Behllningen" av det senaste avsnittet var vl den unga kvinnliga vrden som
skulle bjuda en hemls p korv och undrade om han ville ha ketchup och/eller
senap. CATCHUP heter det vl nstan p engelska men SIINAEPP ? Knappast .

MUSTARD heter det och sjlv rekommenderar jag Dijonsorten ...

Jeanette var f med i Filip och Fredriks program ngon gng i veckan. Men
jag mrkte inte att hon sade ngonting. Zlatan i VM eller ej var dock frgan.
Citera
2018-04-26, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
I en ideal situation skulle vi inte ha ngra ordningsvakter alls utan bara poliser och vktare.
Tyvrr r det s att polisen inte fr de aspiranter man nskar - inte i tillrcklig mngd iaf, d fr OV istllet fylla gapet.
I vstvrlden r Sverige i srstllning att ge s pass omfattande befogenheter till en yrkesgrupp som har den kortaste utbildningen i hela landet.

Ls grna Guwallius Kolbjrns bok "Ordningsvakter : Ndlsningen som blev permanent" om hans wallraffande p OV-utbildningen och intervjuer med nya och gamla ordningsvakter dr de senare beskriver sina nya kollegor rentav som lgintelligenta.

Idealisk situation r att knappt behva varken poliser eller vktare i tunnelbanan. Behvs inte i flertalet storstder i europa. Ngot r jkligt skevt i Sverige. Vilket yngre generationer samt politiker inte verkar reagera p. Det homogena samhllet r ett minne blott.
Citera
2018-04-26, 09:56
Medlem
MonkMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bohonos
Idealisk situation r att knappt behva varken poliser eller vktare i tunnelbanan. Behvs inte i flertalet storstder i europa. Ngot r jkligt skevt i Sverige. Vilket yngre generationer samt politiker inte verkar reagera p. Det homogena samhllet r ett minne blott.

Exempel tack...
Citera
2018-04-26, 20:12
Avstngd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bohonos

Nja, det stmmer inte. Berlin, London, Paris mfl storstder har tonvis med skerhetspersonal i tunnelbanan.
Den stora skillnaden r att de har mnga fler poliser s det r mest dem man ser.

Dessutom r det numera sllsynt med vktare i tunnelbanan hr i Sverige, du menar nog ordningsvakter.

Som jag skrev tidigare s r det ganska unikt med att ge s pass omfattande befogenheter till en yrkesgrupp som har vldigt kort utbildning.
Citera
2018-04-26, 20:29
Medlem
micro113s avatar
Vad sysslade trygghetsvrden med????

Det r inte han som avgr om ngon skall f ka buss eller inte...
Citera
2018-04-28, 16:04
Medlem
namnskylts avatar
Ofta verkar dom avvisa "fr fulla" personer? Jag frstr om det r packade personer, men mnga r ju mest bara fulla. Knns ganska verdrivet p ngot stt. Mste ju va skrare i tunnelbanan n ute i trafiken dr de ska korsa gator och dyrligt i mrkret.

Dom prata lite luftigt om det i ett avsnitt, att dom utgjorde fara och kunde ramla ner p spret osv... Men det r vl en viss skillnad p att vara redls och bara full liksom.

Det knns ganska ngsligt p ntt vis.
Citera
2018-05-01, 22:53
Medlem
Ricins avatar
r sjlv med i serien lite titt som ttt, och jag kan tycka att hela serien br lggas ner, eller lgga mer fokus p andra inom tunnelbanan just drfr att alla redan har sett nu i flera r hur ordningsvakter jobbar. Dom som ocks r med r oftast inte dom som r den vassaste kniven i ldan liksom. Det blir bara tramsigt.
Mnga kollegor som r med har ju ngon personlighetsstrning i ngon form. Nee, lgg ner skiten.
Citera
2018-05-02, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ricin
r sjlv med i serien lite titt som ttt, och jag kan tycka att hela serien br lggas ner, eller lgga mer fokus p andra inom tunnelbanan just drfr att alla redan har sett nu i flera r hur ordningsvakter jobbar. Dom som ocks r med r oftast inte dom som r den vassaste kniven i ldan liksom. Det blir bara tramsigt.
Mnga kollegor som r med har ju ngon personlighetsstrning i ngon form. Nee, lgg ner skiten.

Om jag gissar rtt r du inte OV. Du r sprrvakt? Och r du OV, varfr skriva snt om dem du jobbar ihop med?
Citera
2018-05-02, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113

Killen ska vara glad att han inte blev envarsgripen fr olaga hot s som han agerade. S var bara rtt att han gick efter och kallade p vakter.
Citera
2018-05-02, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fastbuckfreddie
"Behllningen" av det senaste avsnittet var vl den unga kvinnliga vrden som
skulle bjuda en hemls p korv och undrade om han ville ha ketchup och/eller
senap. CATCHUP heter det vl nstan p engelska men SIINAEPP ? Knappast .

MUSTARD heter det och sjlv rekommenderar jag Dijonsorten ...

Jeanette var f med i Filip och Fredriks program ngon gng i veckan. Men
jag mrkte inte att hon sade ngonting. Zlatan i VM eller ej var dock frgan.

Jeanette r en vldigt bra person som frsker gra mer n att bara stoltsera med sin bricka. Mnga hade behvt en gnutta av henne i sitt hjrta.
Citera
2018-05-03, 09:31
Avstngd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113

Fel, han rknas som trafiktjnsteman och har rtt att avvisa folk under vissa frutsttningar;

Citat:
Trafiktjnstemn har ven befogenhet att avvisa personer frn trafikfretagets omrde eller frdmedel

https://www.minilex.se/a/ordning-och...lektivtrafiken
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in