Citat:
Ursprungligen postat av
micro113
Gör det ont om du måste lära dig att uttrycka dig med respekt för andra?
Gör det ont att inte förstå skillnaden på neger och nigger? Gör det ont att ta till sig sig lingvistiska nyanser? Gör det ont att inte böja sig fram och presentera röven för pappa staten?
Jag använder ordet neger för att beskriva negrer till 100%. Varför? Jo för att inte nog med att det här dumma påhittet att förbjuda ordet kommer uppifrån utan dessutom för att alternativen är så förbannat korkade och diffusa:
1. Färgad. Jag har också en färg. Lite åt det blekt beiga hållet.
2. Svart (+ svarting). Negrer är inte helt svarta utan olika naynser (fyra kanske?
) av brunt. Dessutom kan man relatera svart till en del negativa ord och uttryck. Svartjobb, svartfot, se svart etc. På det kan det ibland misstas för "svårt" på grövre skånska.
3. Afrosvensk. BAHAHAHAHAHAHAHA!
4. Baluba. Oexakt då det inkluderar araber och som jag förstått det inte heller helt värdeneutralt.
5. Nigger. Inte heller värdeneutralt.
Återstår neger. Neutralt, klart och koncist. Alla förstår vad det är. Däremot säger jag inte "hörrudu negern" om jag vill påkalla en negers uppmärksamhet. Säger DU (+ namn om jag vet det) istället. Kom igen nu svenska är inget svårt språk.