Citat:
Ursprungligen postat av
krakelibrankel
Jag skulle rekommendera Python till det du vill göra.
Det är väldigt enkelt att t.ex. prata med serieportar i python. Tror det är betydligt enklare än i C i alla fall där man måste läsa manualen om hur minne, teckenkodning osv skall hanteras osv.
Därav så går det snabbare att prototypa saker och göra enkla program för att t.ex. ladda upp / ned data från en enkortsdator.
Dessutom behöver man inte sätta upp ett jävla maven projekt och köra en jarfiler med batfiler som använder sig av miljövariabler och annat krafs som krävs med java.
Python är ett bra språk. Problemet med Python är just språket har språk- och biblioteksproblem. Python 2 är inte samma som Python 3 och Python 2 vägrar dö ut trots att Python 3 är det som gäller. Deras bibliotek är skrivna av opensourceorganisationer och där verkar det inte finnas någon struktur.
Så Python som idé och språk älskar jag. Men hur språket misshandlas av
billiga studenter som tror de kan "maskinlärning" bara för att de kan använda bibliotek som är skrivna av trogna matematiker, trycker jag är hemskt.
Python saknar dessutom en vettig GUI-miljö. Här igen får man leta efter tredjepartsbibliotek. GUI är något som JavaFX är kung på.
Däremot ett vettigt och framgångsrikt bibliotek är SymPy. Men det kör jag via GNU Octave för symbolisk matematik.
Men i övrigt så tycker jag att Python borde ha mer struktur på standard IDE, bättre GUI standardbibliotek och krav på att de som skriver bibliotek i Python ska göra det i Python 3.
Exempel:
För java behöver du ETT bibliotek för att vetenskapliga beräkningar(Apache Commons). I Python behöver du TVÅ bibliotek(NumPy, SciPy). Varför inte allt i ett?
Samma sak som Excel för Python. Finns några att välja mellan:
http://www.python-excel.org/
För Java så finns det endast ett att använda:
https://poi.apache.org/
Däremot håller jag med om att det går snabbare att utveckla i Python än i Java. Men frågan är hur mycket man vinner?
Jag tror att Pythons popularitet grundar sig på "hipster-nördar" som saknar kunskap om hur programmering ska gå till på riktigt. Denna kunskap får man mest med C-baserade språk.
Jarfiler kan du sätta som körbara så du slipper .bat filer.