Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-01-11, 00:01
Medlem
frassefrolics avatar
Härnösands HC ligger precis utanför stan.
Känner personligen ett antal personer som varit ner i anläggningen i Viksjöområdet.
Citera
2015-01-11, 02:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frassefrolic
Härnösands HC ligger precis utanför stan.
Känner personligen ett antal personer som varit ner i anläggningen i Viksjöområdet.

Har fått detaljerade och tillförlitliga tips att ett "sjukhus" under mark ska finnas strax söder om HK bron. Har letat mig less och är ganska skeptisk till dessa rykten. Var ska H-sands HC ligga, har åkt västerut från Älandsbro men inte hittat något.
Citera
2015-01-11, 21:03
Medlem
Pansararmens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flygger
Har fått detaljerade och tillförlitliga tips att ett "sjukhus" under mark ska finnas strax söder om HK bron. Har letat mig less och är ganska skeptisk till dessa rykten. Var ska H-sands HC ligga, har åkt västerut från Älandsbro men inte hittat något.

Sverige hade inga sjukhus i bergrum, med ett undantag. Hur svårt ska det vara att förstå?

Älandsbro är fel.
Citera
2015-01-11, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pansararmen
Sverige hade inga sjukhus i bergrum, med ett undantag. Hur svårt ska det vara att förstå?

Älandsbro är fel.

Snarare två undantag.
Citera
2015-02-11, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swedroy
Satt och titta runt här på FB och hittade den tråd. Och fick en "Flashback" av en trevlig utflykt på 70-talet med brorsan, morsan och farsan, båda jobbade inom försvaret, till just Palijaka.
Vi var ute och plockade hjortron på just dom myrarna, bakom bommarna, som då var låsta.
Men farsan hade nycklar till låsen. Vi satt på en liten gräs kulle och fikade, då hela kullen började röra på sig i sidled, och ett murat hål i ca. 3m diameter öppnar sig.
När jag tittar ner fanns en stege insatt i det murade röret, och till botten är det c. 15-20m.
Efter ca 5 min stängs "kullen" igen, men på väg tillbaka till bilen, ser vi att en till "kulle" står öppen.
Farsan säger till oss, att inte berätta något om detta till våra kompisar, eller någon annan person.
Försvars hemligheter ska man inte berätta för någon.
Var där nu i somras med brorsan, men vi kommer inte ihåg vart detta område låg, utan gav upp efter några timmars irrande på skogs bil vägar. Och några bommar hittade vi inte heller, så det ligger nog inget kvar där ute på myrarna, mer än hålen under kullarna.

Skulle du kunna placera på en kartbild på ungefär vilken myr de skulle kunna vara. Sjukt häftigt
Citera
2017-05-07, 00:36
Medlem
Det är helt ok att ni rör er runt Försvarets master och anläggningar för att kika, men förstör inget, klättra i master eller fotografera.
Om personal inom Försvaret kommer så stanna gärna och prata om ni är nyfiken men räkna inte med att få gå in i anläggningen.

Ser någon något konstigt så avvisa på direkten alternativt ring efter hjälp om något allvarligt händer.
Citera
2017-05-07, 07:48
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flygger
Fanns inget " sjukhus" i berg, däremot ett stort mob.förråd bakom T3 med ett fältsjukhus.
Idag har FM ett fältsjukhus kvar och det står lagrat på Gotland.
Å andra sidan har vi inga soldater som kan bli sårade heller så nyttan saknas.
Citera
2017-05-07, 07:58
Medlem
Hela området kring Sollefteå kryllar av unga män som kallas flyende ensamkommande barn i 20 års åldern.
Bussbolagen jublar när pengarna rullar in.
Dessa krigare är väl medvetna om dessa nämnda områden.
Citera
2017-05-07, 15:13
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TexZ
Det är helt ok att ni rör er runt Försvarets master och anläggningar för att kika, men förstör inget, klättra i master eller fotografera.
Om personal inom Försvaret kommer så stanna gärna och prata om ni är nyfiken men räkna inte med att få gå in i anläggningen.

Ser någon något konstigt så avvisa på direkten alternativt ring efter hjälp om något allvarligt händer.

Sedan skriv om det mer än gärna på forum som detta så att ryssen nu vet exakt vart alla anläggningar finns utan att ens behöva skicka dit folk för att spana...

Men det är väl så det är när det är fritt för alla att nosa omkring överallt nästan (allemansrätten). Men hittar man nu något sådant här bör man väl just tänka på den aspekten då att åtminstone försöka hålla det lite hemligt.
Citera
2018-02-24, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Sedan skriv om det mer än gärna på forum som detta så att ryssen nu vet exakt vart alla anläggningar finns utan att ens behöva skicka dit folk för att spana...

Men det är väl så det är när det är fritt för alla att nosa omkring överallt nästan (allemansrätten). Men hittar man nu något sådant här bör man väl just tänka på den aspekten då att åtminstone försöka hålla det lite hemligt.

Som att ryssen skulle gå in på flashback och leta rätt på lilla Sollefteås gömda ställen.
Citera
2018-02-24, 18:49
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moon-
Som att ryssen skulle gå in på flashback och leta rätt på lilla Sollefteås gömda ställen.

Lilla Sollefteå. Jo du kan tänka så. Du som jag har säkert betalat skatt tillsammans med många andra miljarder kronor för att skapa militäranläggningar som denna. Som vi inte vill att ryssen ska veta om. Såklart ryssen är på Flashback de behöver inte ens spionera de får allt gratis här.
Citera
2018-05-22, 18:32
Medlem
MRKASIs avatar
någon som vet något speciellt om Kubbe flygbas. En av Sveriges största flygbasar som byggdes på 60 talet och stängdes på 2000 talet. tydligen ska det finnas bunkrar och underjordiska gångar där men jag och mina kamrater har varit där och letat ett 30 tal gånger men inte hittat nåt. både min och mina kompisars pappor har varigt där och letat i sin ungdom men utan nån större lycka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in