Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 7
  • 8
2018-06-03, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MRKASI
någon som vet något speciellt om Kubbe flygbas. En av Sveriges största flygbasar som byggdes på 60 talet och stängdes på 2000 talet. tydligen ska det finnas bunkrar och underjordiska gångar där men jag och mina kamrater har varit där och letat ett 30 tal gånger men inte hittat nåt. både min och mina kompisars pappor har varigt där och letat i sin ungdom men utan nån större lycka.

Vad jag har förstått så hade Kubbe ingen bergtunnel/Hangar
Dock var det en BAS 90 vilket innebär att det fans 2 fortifierade underjordiska centraler en KC och en Bas C. De brukar ligga någon km iväg, har ingen aning var men det går nog att "snoka" reda på var de låg.
Citera
2018-08-01, 23:14
Medlem
Citat:
någon som vet något speciellt om Kubbe flygbas. En av Sveriges största flygbasar som byggdes på 60 talet och stängdes på 2000 talet. tydligen ska det finnas bunkrar och underjordiska gångar där men jag och mina kamrater har varit där och letat ett 30 tal gånger men inte hittat nåt. både min och mina kompisars pappor har varigt där och letat i sin ungdom men utan nån större lycka.

Var där och kollade på Kubbe för några månader sedan och både BasC & KC är igengrävda. Om ingångarna finns kvar under jordmassor och stenkross kan man fundera över. Annars är ju basen fortfarande i överraskande gott skick med väldigt lite sabb och klotter. Det mesta är exakt som det var i mitten på 90-talet.
Citera
2018-08-11, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Infotizer
Hur vart det med Remsleberget vart det sålt?

http://allehanda.se/start/solleftea/...saljas?m=print

Gammalt men eftersom tråden blivit aktuell kan jag ge ett svar.
Bergrummet ägs av ett företag som bygger om bandvagnar och hyrs ut till ett däckföretag. För ett antal år sedan var hela bergrummet fyllt med BV206 som byggs om och säljs vidare. Varje rum/sal/verkstad där inne hade bandvagnar i sig. Vad som finns där nu vet jag inte.

Stort bergrum i alla fall och riktigt häftigt att vandra runt där inne. Kommer ihåg en sjukt lång trapp som man inte såg slutet på så det kanske var dörren till denna någon hittat i tråden. 3000m2 bergrum.

Edit: Haha, ser nu att allt står i artikeln och till och med trappen var med på bild.
Senast redigerad av Flaskhalsen123 2018-08-11 kl. 10:21.
Citera
2018-11-18, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Broly21
Finns mycket hemligt i graninge trakterna oxå. Mot viksjö strax utanför kommungränsen från Sollefteå. Vitåsen närmare bestämt. Finns ett gigantiskt skyddsrum. Sägs att man fick in hela Sundsvall sjukhus patienter i det. Plus landstinget. Dock är ingången övergräft. Sedan hammarshöjden från graninge mot Kramfors finns en stor radar som kommer upp ur berget då och då. Är fortfarande aktivt. Sedan finns det mer smått o gott

Väldigt gammal tråd men inte sett den fören nu, kan det vara denna radar du pratar om? I början av klippet

https://youtu.be/8iW4rqzkGyg
Citera
2018-11-18, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Infotizer
Nu får ni sluta dra fiskehistorier och annat hit och dit. Det mesta idag är bara fjärrdrift, en vanlig FTN är nog inte mer en max 2gånger/året som dom är ute och kollar. Tanken är att platserna ska kunna klara sig själv. Eller?

Dom som nu gillar att skiva om saker här, om det nu är SO eller ej låt dom göra det.

Kan vi blödiga få reda på ett och annat, kan man ju undra vad ryssen vet.

Otroligt hemlig plats....
http://www.highpointing.se/punkterna...n_kramfors.htm

Dock så besökte jag en Ftn plats igår. Bilspår hela vägen fram, sist vi var där för några år sedan var det skottat hela vägen fram då vi var dit när det var snö. Så att någon är där en gång i veckan är verkligen inte omöjligt 😊
Citera
2019-01-31, 15:47
Medlem
DenSomSokers avatar
Ingen som har vägarna förbi Sollefteå och kan kika på berget mittemot Berners tunga fordon ab? Jäkla sugen på att se bilder från platsen
Citera
2019-02-10, 19:59
Medlem
Pan-Everts avatar
Citat:

Kubbe flygbas kallades för en av Sveriges största flygbaser.
Jag tror själv att dess antal reservbanor bidragit till att den ansetts så stor.
Förutom Örnsköldsviks flygplats hade den så kallade flygrakor som reservbanor, vägsträckor som är lite extra raka, breda och långa med parkeringsfickor modell större i anslutning.

De jag känner till tillhörande Kubbebasen finns efter följande vägar:
E4 (inom basens "närområde") 9
Husum-Fredrika 11
Örnsköldsvik-Björna 2
Själevad-Gottne 2
Överhörnäs-Hälla 7
Bjästa-Bredbyn 3
Bredbyn-Junsele 3
Junsele-Åsele 5
Åsele-"Aspsele" 3
Åsele-Fredrika 3
Åsele mot Vilhelmina 2
Åsele mot Dorotea 3
"småvägar" ytterligare 4

Detta är de 58 reservbanor till Kubbe flygbas som jag känner till, och det är långt ifrån omöjligt att det finns fler.
Det fanns alltså möjlighet att sprida flyget bra mycket mer än enbart basens 4 egna banor.

Skogsvägar som binder ihop basen med vägnäten reservbanorna finns efter var redan under basens aktiva tid välutvecklad.

De underjordiska tunnlarna var som redan nämnts KC och BasC, dessa är idag förstörda och naturen återställd varför fler utflykter med kompisarna inte kommer att resultera i att ni hittar en egen bunker att leka med.
Även nedgrävda tankar för flygbränsle och underjordiska ledningar för samband är uppgrävt och bortforslat.

Men basen ligger i fin natur så åk gärna ut bara för skojs skull, bunkersöket kan ju ses som en trevlig rekreation om inte annat.
Citera
2022-11-24, 22:17
Medlem
Var väl en flygledningscentral i berget mellan Graninge & Viksjö.
Citera
2023-11-06, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pan-Evert
Kubbe flygbas kallades för en av Sveriges största flygbaser.
Jag tror själv att dess antal reservbanor bidragit till att den ansetts så stor.
Förutom Örnsköldsviks flygplats hade den så kallade flygrakor som reservbanor, vägsträckor som är lite extra raka, breda och långa med parkeringsfickor modell större i anslutning.

De jag känner till tillhörande Kubbebasen finns efter följande vägar:
E4 (inom basens "närområde") 9
Husum-Fredrika 11
Örnsköldsvik-Björna 2
Själevad-Gottne 2
Överhörnäs-Hälla 7
Bjästa-Bredbyn 3
Bredbyn-Junsele 3
Junsele-Åsele 5
Åsele-"Aspsele" 3
Åsele-Fredrika 3
Åsele mot Vilhelmina 2
Åsele mot Dorotea 3
"småvägar" ytterligare 4

Detta är de 58 reservbanor till Kubbe flygbas som jag känner till, och det är långt ifrån omöjligt att det finns fler.
Det fanns alltså möjlighet att sprida flyget bra mycket mer än enbart basens 4 egna banor.

Skogsvägar som binder ihop basen med vägnäten reservbanorna finns efter var redan under basens aktiva tid välutvecklad.

De underjordiska tunnlarna var som redan nämnts KC och BasC, dessa är idag förstörda och naturen återställd varför fler utflykter med kompisarna inte kommer att resultera i att ni hittar en egen bunker att leka med.
Även nedgrävda tankar för flygbränsle och underjordiska ledningar för samband är uppgrävt och bortforslat.

Men basen ligger i fin natur så åk gärna ut bara för skojs skull, bunkersöket kan ju ses som en trevlig rekreation om inte annat.

Källa på det? Kört efter många av dessa vägar väldigt många gånger, och inte sett några flygrakor på dessa. T.ex Åsele-Dorotea säger du att det finns tre stycken, det finns noll till min vetskap.
Citera
2023-11-08, 23:02
Medlem
Kryptos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viggeniluften
Källa på det? Kört efter många av dessa vägar väldigt många gånger, och inte sett några flygrakor på dessa. T.ex Åsele-Dorotea säger du att det finns tre stycken, det finns noll till min vetskap.

Kubbe flygbas var från början en Bas 60 (fält 44, anl 170) med tillhörande T-bas, och utspridda reservvägbaser.
60 är alltså 1960, under Kalla Kriget. Omkring denna tid byggdes dessa reservvägbaser (vanliga landsvägar) som under årens lopp byggts om ett flertal gånger och idag knappt går att se spår av.
Utbyggd till Bas 90 1990.

Se dessa för att förstå hur kort raka som behövs:

https://www.youtube.com/watch?v=I_Omegb7KNU
https://youtu.be/gxI3g9LwqhM?si=BccE_nLnx6y_UKku&t=224
https://www.youtube.com/watch?v=9SmJs3R1ZDc
Citera
2023-11-11, 23:41
Medlem
Citat:

Den där listan är komplett nonsens. Det har aldrig funnits någon reservägbas mellan Dorotea och Åsele. Vägbana är 7,5 meter bred med dike direkt på båda sidor, det går inte att landa ett plan på så smala vägar. Reservägbaserna är 12-13 meter breda och har asfalterade uppställningplatser i banändarna. Nog att flygvapen var självmordsbenäget i sitt uppträdande under 50-60-talet men i helvete att man landade på smala landsvägar med dike direkt på båda sidor, inte ens Chuck Yeager hade kommit på tanken att göra något så dumt.
https://www.forsvarsmakten.se/siteas...ort_2006.1.pdf
Senast redigerad av Gincan 2023-11-11 kl. 23:43.
Citera
2024-01-19, 08:48
Medlem
Pan-Everts avatar
Citat:
Då får du nog köra samtliga vägar igen, samt mäta hur lång varje raka är.
För en kortbana räcker 800 m

Källa: https://www.forsvarsmakten.se/sv/inf...ga-vagbaserna/

Långt ifrån mitt bekymmer att du har svårt med avståndsbedömning. Vad är nästa påstående, att de flerkilometerlånga rakorna kring Örnsköldsviks flygplats och Gideå samt de med än idag kvarvarande uppställningsplatserna kring Överhörnäs - Billsta inte heller finns och absolut inte var med i planeringsstadiet som reservbanor?
De två exemplen ovan är två reservBASER, majoriteten av de tidigare listade rakorna är reservBANOR, dessa två begrepp ska inte blandas ihop.
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in