Citat:
Ursprungligen postat av
MRKASI
någon som vet något speciellt om Kubbe flygbas. En av Sveriges största flygbasar som byggdes på 60 talet och stängdes på 2000 talet. tydligen ska det finnas bunkrar och underjordiska gångar där men jag och mina kamrater har varit där och letat ett 30 tal gånger men inte hittat nåt. både min och mina kompisars pappor har varigt där och letat i sin ungdom men utan nån större lycka.
Kubbe flygbas kallades för en av Sveriges största flygbaser.
Jag tror själv att dess antal reservbanor bidragit till att den ansetts så stor.
Förutom Örnsköldsviks flygplats hade den så kallade flygrakor som reservbanor, vägsträckor som är lite extra raka, breda och långa med parkeringsfickor modell större i anslutning.
De jag känner till tillhörande Kubbebasen finns efter följande vägar:
E4 (inom basens "närområde") 9
Husum-Fredrika 11
Örnsköldsvik-Björna 2
Själevad-Gottne 2
Överhörnäs-Hälla 7
Bjästa-Bredbyn 3
Bredbyn-Junsele 3
Junsele-Åsele 5
Åsele-"Aspsele" 3
Åsele-Fredrika 3
Åsele mot Vilhelmina 2
Åsele mot Dorotea 3
"småvägar" ytterligare 4
Detta är de 58 reservbanor till Kubbe flygbas som jag känner till, och det är långt ifrån omöjligt att det finns fler.
Det fanns alltså möjlighet att sprida flyget bra mycket mer än enbart basens 4 egna banor.
Skogsvägar som binder ihop basen med vägnäten reservbanorna finns efter var redan under basens aktiva tid välutvecklad.
De underjordiska tunnlarna var som redan nämnts KC och BasC, dessa är idag förstörda och naturen återställd varför fler utflykter med kompisarna inte kommer att resultera i att ni hittar en egen bunker att leka med.
Även nedgrävda tankar för flygbränsle och underjordiska ledningar för samband är uppgrävt och bortforslat.
Men basen ligger i fin natur så åk gärna ut bara för skojs skull, bunkersöket kan ju ses som en trevlig rekreation om inte annat.