2018-05-25, 21:33
Medlem
Trevligt.kontos avatar
Som gamal Pytonlsare fan jag her Pudelbergs puddingfabrik vldigt rolig. Nstan sker p att det var en homage.

Citera
2018-05-25, 22:19
Medlem
PsychoChillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Bonde sker gnu

Citat:
Ursprungligen postat av Elementart
Jag r p landstllet nu och brjade lsa lite i en gammal Kalle Anka Pocket. I en av serierna s finns barnskdespelaren Ankauly Calkon med

Det hr r guld!

En lkare undersker Farbror Joakims huvud: Ni har lite blinkus p tinkus, och det ger dligt komihg!

P samma lkares kontor hnger ett anslag:
Blindtarmsoperation $300
Med blixtls $500
Vulkanisering $150
Citera
2018-05-25, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PsychoChiller
Det hr r guld!

En lkare undersker Farbror Joakims huvud: Ni har lite blinkus p tinkus, och det ger dligt komihg!

Vem minns vl inte nr Kalle hade ftt en knpp p cokus lokus p huvudet, och blivit helt knasig ?
Det uttrycket ska ha gett upphov till det dialektala uttrycket kokolocko som menas just bara knasig, vet ej hur det stavas nu tyvrr, ids inte ens googla...

Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Frr var det vldigt vanligt att figurerna kallade en sportbil fr vrlk och en lyxbil fr dollargrin.

Dollargrin blev ett vedertaget begrepp fr en stor amerikansk bil med en stor kromad grill framtill.

Citat:
Ursprungligen postat av somewhereupnorth
Nr Oppfinnar-Jocke hade uppfunnit en slags miljvnlig bomb som sg till sig skrp nr den fyrades av. "GNAP" lt det om den. "Gnap, det r pang baklnges!" sa Jocke.

Ja, en sk implosionsbomb, en bomb som allts imploderar istllet fr exploderar.
Emil hrn var ocks en uppfinnare, fast en elak sdan. Emil hrn blev vl mest knd fr sina tromb-maskiner, byggda i spannmlssilos. De kunde allts alstra tromber p kommando.
Fast Knattarna hade lst i Grnglingsboken att alla tromber p norra halvklotet snurrar motsols (pga Coriolis-effekten), medans Emil hrns tromber snurrade medsols, det var s Knattarna kom p att dessa tromber mste vara konstgjorda.

Figuren professor Frinkelstein i Simpsons ska ha inspirerats av Oppfinnar Jocke.

Citat:
Ursprungligen postat av lampros
"Jetcykel fr ggossar" -- en av Uppfinnarjockes uppfinningar.

"Fast de aldrig sett solen var de de lyckligaste mnniskor jag mtt." -- Vilse i Anderna.

"Karamakoffs 'Vesuvius utbrott'" -- skiva som Kalles granne spelar fr att psyka honom i Tysta grannar.

Vem minns vl inte tex mrkerkastaren, dvs en ficklampa som istllet fr ljus kastade ut mrker ?
Ocks uppfunnen av Oppfinnar Jocke ja

Tysta grannar (Sldsa Vilohem) var det nr Kalle Anka lyssnade med stetoskop p vggarna efter grannens filttofflor som knarrade ?

Och att den grannen som var tystast av dem, var schweizare och provsmakare av ostar. Och det mesta ljudet han stadkommit i hela sitt liv var att ha knaprat p ngra kumminkorn i kryddostar ?

Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
"Lngtbortistan" r ett ord jag anvnder ofta. ven "Lskeblask" ganska ofta."

Enligt vad jag minns s var anledningen till att namnet lskeblask kom till var det att det amerikanska originalet hade ett annat ord som kunde frknippas med alkohol, minns ej vilket. Barnlitteratur och associeringar till tex alkohol var helt tabu i dtidens Sverige. versttaren d, minns ej vad han hette nu, hittade d p ordet lskeblask fr att inte associera med ngon knd kommersiell dryck. Kalle Anka var redan d kritiserad, p 1970-talet, fr att vara alltfr kommersiell av vnstertrollen i bla SVT

Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Samt den klassiska frgesportfrgan: "Vad r det fr nummer p Musse Piggs brandfrskring"

Ja, det r bland de bsta frgorna man kan ta till nr det gller att tysta en besserwisser

Fast det klassiska svaret kommer nu kanske att bli "Vet ej - Frga min svger"
Senast redigerad av MuhammedsArsle 2018-05-25 kl. 22:40.
Citera
2018-05-26, 05:33
Medlem
lampross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuhammedsArsle
Tysta grannar (Sldsa Vilohem) var det nr Kalle Anka lyssnade med stetoskop p vggarna efter grannens filttofflor som knarrade ?

Och att den grannen som var tystast av dem, var schweizare och provsmakare av ostar. Och det mesta ljudet han stadkommit i hela sitt liv var att ha knaprat p ngra kumminkorn i kryddostar ?
Ja precis den serien.
Citera
2018-05-26, 17:15
-Vid profetens skgg!

Det har frekommit ibland. Ofta nr det r Joakim von Anka som handlar med olje-sheiker. Innan man brjade "se ner" p araber framstlldes de som just araber, vet inte hur det ser ut idag...

Ingvald Krampa, som brjade med ett litet mbelvaruhus i Snlland sttte jag p hromdagen.
Citera
2018-05-26, 19:55
Moderator
Popesizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
-Vid profetens skgg!

Det har frekommit ibland. Ofta nr det r Joakim von Anka som handlar med olje-sheiker. Innan man brjade "se ner" p araber framstlldes de som just araber, vet inte hur det ser ut idag...

Ingvald Krampa, som brjade med ett litet mbelvaruhus i Snlland sttte jag p hromdagen.
r inte detta ocks en fras som yttras i en del Tintin-ventyr?
Citera
2018-05-26, 20:08
Medlem
Fiskmnglarens avatar
Nr min arbetskamrat ter ngot odefinierbart till lunch brukar jag frga om han ter slabbgryta.
Ett underbart Kalle -uttryck.
Citera
2018-05-26, 20:11
Medlem
Milldues avatar
Det jag mins mest r vl "g p Frank Snattra" konsert. Tja "lskeblask" r vl en klassiker annars.
Citera
2018-05-28, 09:07
Medlem
PlutoJs avatar
Skrla Hckvift = Carola Hggkvist
Citera
2018-05-31, 18:12
Medlem
Ngon annan som kommer ihg ventyret nr Musse och Lngben ska fnga en tjuv som stjl de 5 originalbckerna av William Skakspjut? Brilliant!
Citera
2018-05-31, 18:29
Medlem
Inge Tagg frimrkshandare r min favorit
Citera
2018-05-31, 18:30
Medlem
sfrges avatar
Det finns ju nn serie dr det r nn restaurang som har nn stjrna i Guide Ankelin.

Annars r ju den bsta nr Bjrnligan bryter sig in hemma hos ventyraren Jmtland Jonsson.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in