Citat:
Ursprungligen postat av
PsychoChiller
Det hr r guld!
En lkare undersker Farbror Joakims huvud:
Ni har lite blinkus p tinkus, och det ger dligt komihg!
Vem minns vl inte nr Kalle hade ftt en knpp p cokus lokus p huvudet, och blivit helt knasig ?
Det uttrycket ska ha gett upphov till det dialektala uttrycket kokolocko som menas just bara knasig, vet ej hur det stavas nu tyvrr, ids inte ens googla...
Citat:
Ursprungligen postat av
HerrGickhan
Frr var det vldigt vanligt att figurerna kallade en sportbil fr vrlk och en lyxbil fr dollargrin.
Dollargrin blev ett vedertaget begrepp fr en stor amerikansk bil med en stor kromad grill framtill.
Citat:
Ursprungligen postat av
somewhereupnorth
Nr Oppfinnar-Jocke hade uppfunnit en slags miljvnlig bomb som sg till sig skrp nr den fyrades av. "GNAP" lt det om den. "Gnap, det r pang baklnges!" sa Jocke.
Ja, en sk implosionsbomb, en bomb som allts imploderar istllet fr exploderar.
Emil hrn var ocks en uppfinnare, fast en elak sdan. Emil hrn blev vl mest knd fr sina tromb-maskiner, byggda i spannmlssilos. De kunde allts alstra tromber p kommando.
Fast Knattarna hade lst i
Grnglingsboken att alla tromber p norra halvklotet snurrar motsols (pga Coriolis-effekten), medans Emil hrns tromber snurrade medsols, det var s Knattarna kom p att dessa tromber mste vara konstgjorda.
Figuren professor Frinkelstein i Simpsons ska ha inspirerats av Oppfinnar Jocke.
Citat:
Ursprungligen postat av
lampros
"Jetcykel fr ggossar" -- en av Uppfinnarjockes uppfinningar.
"Fast de aldrig sett solen var de de lyckligaste mnniskor jag mtt." -- Vilse i Anderna.
"Karamakoffs 'Vesuvius utbrott'" -- skiva som Kalles granne spelar fr att psyka honom i Tysta grannar.
Vem minns vl inte tex mrkerkastaren, dvs en ficklampa som istllet fr ljus kastade ut mrker ?
Ocks uppfunnen av Oppfinnar Jocke ja
Tysta grannar (Sldsa Vilohem) var det nr Kalle Anka lyssnade med stetoskop p vggarna efter grannens filttofflor som knarrade ?
Och att den grannen som var tystast av dem, var schweizare och provsmakare av ostar. Och det mesta ljudet han stadkommit i hela sitt liv var att ha knaprat p ngra kumminkorn i kryddostar ?
Citat:
Ursprungligen postat av
Enoch.Thulin
"Lngtbortistan" r ett ord jag anvnder ofta. ven "Lskeblask" ganska ofta."
Enligt vad jag minns s var anledningen till att namnet lskeblask kom till var det att det amerikanska originalet hade ett annat ord som kunde frknippas med alkohol, minns ej vilket. Barnlitteratur och associeringar till tex alkohol var helt tabu i dtidens Sverige. versttaren d, minns ej vad han hette nu, hittade d p ordet lskeblask fr att inte associera med ngon knd kommersiell dryck. Kalle Anka var redan d kritiserad, p 1970-talet, fr att vara alltfr kommersiell av vnstertrollen i bla SVT
Citat:
Ursprungligen postat av
Enoch.Thulin
Samt den klassiska frgesportfrgan: "Vad r det fr nummer p Musse Piggs brandfrskring"
Ja, det r bland de bsta frgorna man kan ta till nr det gller att tysta en besserwisser
Fast det klassiska svaret kommer nu kanske att bli
"Vet ej - Frga min svger"