https://www.expressen.se/nyheter/lina-34-upptackte-nakenbilder-pa-verkstaden/
Citat:
Lina Hartman, 34, hade lämnat in sin bil hos kedjan Min bil i Sollentuna. När hon den 19 april på morgonen klev in på verkstaden med sin sambo blev hon rejält chockad av det hon såg.
På en skärm i kundmottagningen visades avklädda bikinitjejer – till allmän beskådan.
– Jag blev chockad och förvånad. Nästan så att jag började skratta. Det här förväntar man sig inte 2018. Hade det varit på 50-talet i deras fikarum är det en sak. Men jag blev sjukt förvånad faktiskt, säger hon.
Citat:
– Jag tänker att människorna som jobbar där, jag förutsätter att det är män, inte har tänkt att sådana här filmer inte kan visas i publika utrymmen. Det blir jag jätteförvånad över, att de fått rulla de här filmerna.
Lina anser att bilderna som visades på skärmen är sexistiska, och att det är särskilt opassande efter #metoo.
Personalen lyssnar alltså på musik från Youtube. Långa mixar. Istället för P4 så vill de kanske ha lite annan musik.
Citat:
I samband med händelsen kontaktade Lina företaget, som var snabba med att be om ursäkt. I ett brev till Lina skriver Min Bil att bilderna visats av en olyckshändelse.
”Vi har normalt sett nyhetsslingor som rullar på tv:n men i går hade personalen valt en flera timmars lång Youtubekanal med musikvideos. Tyvärr innehöll denna musikkanal någon musikvideo med lättklädda tjejer, något vi finner högst olämpligt och det är inget vi står bakom”, skriver de i ursäkten.
Det är väldigt vanligt att många mixar med EDM, Electrohouse etc har lättklädda baddräktsmodeller.
Min Bil lägger sig platt och ber massa gånger om ursäkt.
Citat:
Lina berättar att hon godtagit ursäkten, men att hon hoppas på en bättring i framtiden.
– Man kan inte göra mer än att be om ursäkt och antagligen har de som jobbat där lärt sig en läxa. Man kanske borde jobba lite mer på sin interna jämställdhetspolicy.
Sen går hon (mest troligtvis) hem och kollar upp samma video på YT själv.
Varför gå ut i tidningen om hon redan fått sin ursäkt?
Trams.