Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2018-06-02, 11:52
Bannlyst
Jag hade bokat flyg från Landvetter till Rom, detta 25 till 29 juli, tänkte enbart boka om avgångsdatum under dagen idag så att jag åker 22a juli istället, dvs 3 dagar tidigare. Jag är medveten om att jag inte får pengarna tillbaka för avgångsbiljetten (enligt deras skitiga regler) men stämmer det eller är det jag som inte tror mina ögon?? SER ATT DEN LILLA ÄNDRINGEN PÅ AVGÅNGSDATUM KOSTAR MIG 2500 kr för att jag ja, helt enkelt enbart ändrar avgångsdatumet till ett datum 3 dagar tidigare, det här är helt absurt? Inte kan man annullera den jävla resan heller. Utan de vill blodsugare som de är suga en på än mer pengar än det man lagt ut. (Resan tur och retur gick på 2900 kr när jag hade bokat den tidigare)

Hur kan detta vara möjligt? Får de ens blåsa folk på pengar på detta vis?
Citera
2018-06-02, 11:58
Medlem
Omboka Ryan Air?

Varför åker sådana som du inte bara med SAS i stället? Då hade du fått betala 2500 extra från början, och fått mycket bättre service.
Citera
2018-06-02, 12:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av krakelibrankel
Omboka Ryan Air?

Varför åker sådana som du inte bara med SAS i stället? Då hade du fått betala 2500 extra från början, och fått mycket bättre service.

Inlägg av detta slag undanbedes! Ber enbart om konstruktiva inlägg, ev hur jag tar mig ur denna sörjan, eventuella förslag och lösningar. Känns inte helt ok att behöva betala 2500 pga en liten ändring på avgång. Sjuka jävla irländare. Hoppas de inte överlever länge till i branschen.
Senast redigerad av Maxodus 2018-06-02 kl. 12:06.
Citera
2018-06-02, 12:05
Medlem
Ryan blåser ingen som inte redan är blåst. Det är ett lågprisflyg för prismedvetna, kvalitet får man leta på annat håll.
Citera
2018-06-02, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maxodus
Inlägg av detta slag undanbedes! Ber enbart om konstruktiva inlägg, ev hur jag tar mig ur denna sörjan. Känns inte helt ok att behöva betala 2500 pga en liten ändring på avgång. Sjuka jävla irländare. Hoppas de inte överlever länge till i branschen.

Har du verkligen bokat direkt via Ryan Air?

Jag ser inte denhär avgiften i deras prislista.
https://www.ryanair.com/se/sv/prakti...sar_1777032603

Det måste ju vara att du bokat via någon researrangör, typ svenskaresegruppen, budgetair eller nån så där.

Då får du nämligen betala dubbla avgifter vid ombokning, en till flygbolaget och en till researrangören.
Citera
2018-06-02, 12:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av krakelibrankel
Har du verkligen bokat direkt via Ryan Air?

Jag ser inte denhär avgiften i deras prislista.
https://www.ryanair.com/se/sv/prakti...sar_1777032603

Det måste ju vara att du bokat via någon researrangör, typ svenskaresegruppen, budgetair eller nån så där.

Då får du nämligen betala dubbla avgifter vid ombokning, en till flygbolaget och en till researrangören.

Övrigt – Lågprisflyg:

"Alla frågor angående avbokning ställs direkt till flygbolaget Ryanair.

Vid bokning av tur- och returbiljett går det inte att avstå från utresa och sedan utnyttja returresan. Då finns det en risk att hela resan avbokas av flygbolaget och ingen återbetalning sker.

Har du frågor angående hotell eller hyrbil utanför vår telefontid, kontakta hotellet eller hyrbilsbolaget direkt.

Vi avskriver oss från ansvar för alla eventuella kostnader i samband med ofrivilliga övernattningar, transporter vid byten av flygplatser och liknande. Resevillkoren och övriga frågor hittar du här: www.travelstart.se"

Adressinformation
Svenska Resegruppen AB
Box 1340
751 43 Uppsala

//Fast som jag förstår det menar travelstart att alla ombokningar osv (prisändringar med detta), enbart berör Ryanair. Dvs Resegruppen bör väl inte vara involverade om jag vill boka om biljetten i detta fall? Men du menar att så trots allt är fallet? Isåfall har du något som kan bekräfta det du skriver om dubbla avgifter?
Senast redigerad av Maxodus 2018-06-02 kl. 12:26.
Citera
2018-06-02, 12:29
Medlem
Citat:
Övrigt – Lågprisflyg:

"Alla frågor angående avbokning ställs direkt till flygbolaget Ryanair.

Vid bokning av tur- och returbiljett går det inte att avstå från utresa och sedan utnyttja returresan. Då finns det en risk att hela resan avbokas av flygbolaget och ingen återbetalning sker.

Har du frågor angående hotell eller hyrbil utanför vår telefontid, kontakta hotellet eller hyrbilsbolaget direkt.

Vi avskriver oss från ansvar för alla eventuella kostnader i samband med ofrivilliga övernattningar, transporter vid byten av flygplatser och liknande. Resevillkoren och övriga frågor hittar du här: www.travelstart.se"

Adressinformation
Svenska Resegruppen AB
Box 1340
751 43 Uppsala

//Fast som jag förstår det menar travelstart att alla ombokningar osv (prisändringar med detta), enbart berör Ryanair. Dvs Resegruppen bör väl inte vara involverade om jag vill boka om biljetten i detta fall? Men du menar att så trots allt är fallet?

https://gulasidorna.eniro.se/f/svens...en-ab:14915750

Citat:
Bokade en ombokningsbar biljett på Travelpartner, som kostade lika mycket att boka om som en ny biljett. Bra! Spenderade timmar med den knappt engelsktalende kundtjänsten. Har använt Travelpartner tidigare men kommer helt klart sluta med det nu.

Jag vet att t.ex supersavertravel (samma företag) har ”ombokningsbar biljett” som en proukt, och om du inte valt den så blir det att resan avbeställs och bokas på nytt med alla kostnader som det innebär.
Citera
2018-06-02, 12:41
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:

//Fast som jag förstår det menar travelstart att alla ombokningar osv (prisändringar med detta), enbart berör Ryanair. Dvs Resegruppen bör väl inte vara involverade om jag vill boka om biljetten i detta fall? Men du menar att så trots allt är fallet? Isåfall har du något som kan bekräfta det du skriver om dubbla avgifter?

Du har köpt biljetten av SRG. Ryanair är inte inblandade. Ryanair vägrar dock totalt att överhuvudtaget omboka biljetter som inte köpts direkt från dem.

Så, det är SRG du skall vara upprörd på, inte Ryanair.
Citera
2018-06-02, 12:58
Citat:
Inlägg av detta slag undanbedes! Ber enbart om konstruktiva inlägg, ev hur jag tar mig ur denna sörjan, eventuella förslag och lösningar. Känns inte helt ok att behöva betala 2500 pga en liten ändring på avgång. Sjuka jävla irländare. Hoppas de inte överlever länge till i branschen.
De kommer att överleva länge eftersom människor normalt sett planerar sina resor och har koll på ut- respektive hemresa i förväg. Det är på de premisserna RyanAir kan tillhandahålla prispressade biljetter. Goddagspiltar som du, som bokar biljetter utan att vara helt säker på att du faktiskt kan åka på den bokade dagen, bör inte försöka både äta och ha kvar kakan samtidigt genom att boka billigast möjliga biljett samtidigt som du har en massa specifika önskemål och behov.

Jag har åkt massor med RyanAir och det har alltid fungerat klockrent. Fast det kan ju bero på att jag har ordning på mina papper, är medveten om bagagemåtten och vet vart jag ska och när det ska ske.

För övrigt är det idiotiskt att boka biljetter via resebyråer. Där om något hade du kunnat spara pengar. Biljetten till Rom hade, om du varit ute i god tid och bokat genom RyanAirs egen hemsida, kostat dig en femhundring istället för som nu det femdubbla. Resebyråhjonet bokar inte din resa gratis.

Tillägg:
Kollade upp dagarna du angav och om du bokar idag kostar en resa mellan Landvetter och Rom 1059 kr den 22 juli, om du bokar på sajten. Hemresan en vecka senare kostar 1263 kr. Ditresan avgår 10:25 och du är framme 13:10. Hade du bokat i mars hade du garanterat kunnat kapa 50% på det priset.

Alltså, sluta använda resebyråer och sluta tro att du kan få samma service som på SAS fast till en femtedel av priset. Man måste välja mellan billigt och bekvämt. Det är alltså inte RyanAirs fel att du inte har koll på reglerna och bokar genom en fördyrande mellanhand.
Senast redigerad av Arbetsskygg 2018-06-02 kl. 13:07.
Citera
2018-06-02, 13:07
Medlem
Det här är helt standard då det gäller de billigare biljetterna. Möjlighet till ombokning får man vanligtvis endast med business class och diverse premium-biljetter, eller mot extra avgift då man bokar.
Citera
2018-06-02, 13:09
Medlem
Milldues avatar
Ryan Air är ju kända för att ta extra betalt för minsta lilla extra som de gör. De har dessutom betydligt lägre vikter på bagaget jämfört med andra bolag. Så det lönar sig att vara extra försiktig om man väljer dem som flygbolag. 2500 är hutlöst det håller jag med om. Åkte ex med Qatar air och behövde noka om till en senare resa och de bokade om helt utan kostnader alls. Tjejen log och var trevlig dessutom.

Så låt det bli läropengar Ryan Air är INTE billigare, utan de erbjuder en avskalad resa där man tagit bort saker som är självklarheter vid andra bolag.
Citera
2018-06-02, 13:21
Medlem
Lite imponerad av att du lyckats skaffa ett Flasbackkonto men ändå inte vet att:

1. Boka aldrig via en resebyrå.
2. Ryanair tar betalt för allt de kan ta betalt för.

Läropengar kallas det väl för...
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2946874

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in