Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-09, 09:47
  #133
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kapten-Boom
Av intresse, hur mkt tjänar du? Hur mkt jobbar du?

Hej

Jag far 31 000 fore skatt i lon. Har ca 7 ars arbetserfarenhet bl.a. fran FN och privatsektor.

Arbetstiden ar satt till 40 timmar i veckan men det blir som oftast mer (skulle nog saga att under en vanlig arbetsvecka arbetar man 2-3 timmar overtid)+ en hel del resor. Ingen kompensation for overtid.
Citera
2018-06-09, 10:41
  #134
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielgarcia123
Tack för att du delade med dig lite av hur det är att jobba på ambassad! Får man fråga hur du lyckades få jobbet? Är det som diplomat eller ”vanlig” handläggare du jobbar som? Kan man för övrigt notera tydliga skillnader i bakgrund och erfarenheter mellan dessa två kategorier? Tänker t.ex. på skillnaden mellan de som genomgått Diplomatprogrammet respektive UD:s Utrikesadministratörsprogram.

Har även noterat att de flesta som lyckas bli antagna och sedermera få jobba på ambassad har haft åtminstone någon slags erfarenhet av ambassad tidigare såsom praktikplats; kan man förutsätta att detta är ett outtalat krav eller finns det de som lyckas komma igenom även utan?


Jag fick jobbet for att jag hade specifika kunskaper som de efterfrågade. Bra timing helt enkelt och att jag matchade den öppningen de hade så pass väl.

Förstår inte helt vad du menar med vanlig handläggare och diplomater. De som gått administratörsprogrammet ar ju också utsända diplomater.

Att ha varit praktikant pa en ambassad ar absolut inte något krav.

Jag tycker att många som frågar har i tråden grottar ner sig i vad man bör studera och ha praktikantplats etc. Givetvis ar det en bra erfarenhet att ha arbetat pa ambassad tidigare men som praktikant far man ganska begränsade arbetsuppgifter och ar inte något avgörande. Du måste ju ha flera ar med erfarenhet innan du blir antagen sa vart du praktiserade ar mer eller mindre irrelevant.

Jag kanner en hel del som arbetade som lokalt anställda pa ambassader eller som utsända pa ambassaden for andra myndigheter (t.ex. Sida, näringsdepartementet, forsvaret osv.) som senare gått diplomat programmet. Men det finns som sagt även manga som aldrig jobbat pa ambassad innan också. Om du bor utomlands kan du ju försöka hålla utkik om ambassaden i det landet du bor i lägger ut någon ledig tjänst. Då får du också en bättre bild av om det verkligen är något som passar dig.

Mitt tips är som jag skrev ovan att se det som en stegvis resa. Jag tycker det ar att sätta vagnen framför hästen att ha diplomat programmet som ultimata slutmål. Fråga dig istället "Varför vill jag jobba som diplomat?" För mig var det att jag gillar att flytta runt och bo på utmanade ställen, jag tycker om att lära mig nya saker hela tiden, och brinner for internationella relationer. Behöver inte nödvändigtvis jobba pa UD for att ha ett jobb som passar dessa intressen. Man kan jobba pa Sida, FN, internationella företag, NGOs, försvaret, Världsbanken, EEAS, tankesmedjor osv. Skaffa dig kvalifikationer som gör att du kan arbeta med de frågor du brinner för istället för specifikt rikta in dig på UD. Om dessa kvalifikationer passar det UD efterfrågar så sök för all del till diplomatprogrammet. Det som är relevant for UD idag ar kanske inte relevant om 10 år så det är inte någon vidare bra strategi att bara ha UD i fokus, så låt det inte styra dig i allt for hög grad. Det finns som sagt många andra möjligheter att ha minst lika intressanta jobb. Som tur är
Citera
2018-06-09, 10:42
  #135
Medlem
Kapten-Booms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejsvensk
Hej

Jag far 31 000 fore skatt i lon. Har ca 7 ars arbetserfarenhet bl.a. fran FN och privatsektor.

Arbetstiden ar satt till 40 timmar i veckan men det blir som oftast mer (skulle nog saga att under en vanlig arbetsvecka arbetar man 2-3 timmar overtid)+ en hel del resor. Ingen kompensation for overtid.

Låter väldigt lågt, hur ser ingångslön o lönetrappa ut?
Citera
2018-06-09, 10:47
  #136
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielgarcia123
Tack för att du delade med dig lite av hur det är att jobba på ambassad! Får man fråga hur du lyckades få jobbet? Är det som diplomat eller ”vanlig” handläggare du jobbar som? Kan man för övrigt notera tydliga skillnader i bakgrund och erfarenheter mellan dessa två kategorier? Tänker t.ex. på skillnaden mellan de som genomgått Diplomatprogrammet respektive UD:s Utrikesadministratörsprogram.

Har även noterat att de flesta som lyckas bli antagna och sedermera få jobba på ambassad har haft åtminstone någon slags erfarenhet av ambassad tidigare såsom praktikplats; kan man förutsätta att detta är ett outtalat krav eller finns det de som lyckas komma igenom även utan?


Jag fick jobbet for att jag hade specifika kunskaper som de efterfrågade. Bra timing helt enkelt och att jag matchade den öppningen de hade så pass väl.

Förstår inte helt vad du menar med vanlig handläggare och diplomater. De som gått administratörsprogrammet ar ju också utsända diplomater.

Att ha varit praktikant pa en ambassad ar absolut inte något krav.

Jag tycker att många som frågar har i tråden grottar ner sig i vad man bör studera och ha praktikantplats etc. Givetvis är det en bra erfarenhet att ha arbetat på ambassad tidigare men som praktikant får man ganska begränsade arbetsuppgifter. Du måste ju ha flera års erfarenhet innan du blir antagen sa vart du praktiserade blir mer eller mindre irrelevant.

Jag känner några som arbetade som lokalt anställda pa ambassader eller som utsända pa ambassaden för andra myndigheter (t.ex. Sida, näringsdepartementet, försvaret osv.) som senare gått diplomat programmet. Men det finns som sagt även manga som aldrig jobbat pa ambassad innan också. Om du bor utomlands kan du ju försöka hålla utkik om ambassaden i det landet du bor i lägger ut någon ledig tjänst. Då får du också en bättre bild av om det verkligen är något som passar dig.

Mitt tips är som jag skrev ovan att se det som en stegvis resa. Att ha diplomat programmet som ultimata slutmålet blir är att sätta vagnen framför hästen tycker jag. Fråga dig istället "Varför vill jag jobba som diplomat?" För mig var det att jag gillar att flytta runt och bo på utmanade ställen, jag tycker om att lära mig nya saker hela tiden, och brinner for internationella relationer. Behöver inte nödvändigtvis jobba pa UD för att ha ett jobb som passar dessa intressen. Man kan jobba pa Sida, FN, internationella företag, NGOs, försvaret, Världsbanken, EEAS, tankesmedjor osv. Skaffa dig kvalifikationer som gör att du kan arbeta med de frågor du brinner för istället för specifikt rikta in dig på UD. Om dessa kvalifikationer passar det UD efterfrågar så sök för all del till diplomatprogrammet. Det som är relevant for UD idag ar kanske inte relevant om 10 år så det är inte någon vidare bra strategi att bara ha UD i fokus, så låt det inte styra dig i allt for hög grad. Det finns som sagt många andra möjligheter att ha minst lika intressanta jobb. Som tur är
Citera
2018-06-09, 10:53
  #137
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kapten-Boom
Låter väldigt lågt, hur ser ingångslön o lönetrappa ut?

Har bara jobbat på ambassad i lite över ett år nu så har ingen egen erfarenhet av detta. Detta är väl i särklass det största klagomålet man hör från dem som arbetar på UD, att lönen är urdålig jämfört vad man skulle kunna tjäna på andra arbetsplatser med de kvalifikationer man besitter. Jag fick veta att jag borde förhandla hårt om min ingångslön för lönehöjningar efter det är knapra.

Median lönen för de över 35 år är enligt UDs lönestatistik så vitt jag kommer ihåg 34 000 kr (kan vara att det är +- 500 kr, kommer inte ihåg 100%).
Citera
2018-06-09, 10:58
  #138
Medlem
Kapten-Booms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejsvensk
Har bara jobbat på ambassad i lite över ett år nu så har ingen egen erfarenhet av detta. Detta är väl i särklass det största klagomålet man hör från dem som arbetar på UD, att lönen är urdålig jämfört vad man skulle kunna tjäna på andra arbetsplatser med de kvalifikationer man besitter. Jag fick veta att jag borde förhandla hårt om min ingångslön för lönehöjningar efter det är knapra.

Median lönen för de över 35 år är enligt UDs lönestatistik så vitt jag kommer ihåg 34 000 kr (kan vara att det är +- 500 kr, kommer inte ihåg 100%).

Kommer man in på Diplomatprogrammet som nyexad, eller krävs några års erfarenhet först? 31 känns rätt ok om det är direkt efter universitetet.
Citera
2018-06-09, 14:14
  #139
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kapten-Boom
Kommer man in på Diplomatprogrammet som nyexad, eller krävs några års erfarenhet först? 31 känns rätt ok om det är direkt efter universitetet.

De allra flesta verkar ha några år på nacken. Känner ingen som kom in som nyexad. Det ligger flera CVn i den här tråden du kan ta en titt på för att få en känsla för hur mycket erfarenhet som krävs.
Citera
2018-06-09, 14:47
  #140
Medlem
Kapten-Booms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejsvensk
De allra flesta verkar ha några år på nacken. Känner ingen som kom in som nyexad. Det ligger flera CVn i den här tråden du kan ta en titt på för att få en känsla för hur mycket erfarenhet som krävs.

Ok, och trots erfarenhet ger de bara 31 i månaden?

Hur många år har man en låg lön innan det vänder uppåt?

Varför så lågt?
Citera
2018-06-10, 12:54
  #141
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kapten-Boom
Ok, och trots erfarenhet ger de bara 31 i månaden?

Hur många år har man en låg lön innan det vänder uppåt?

Varför så lågt?


Ingen aning varför de är så låga. Eftertraktat jobb så man kan välja och vraka mellan ansökare?

De räknar med max 5 år arbetserfarenhet, så om du har mer än 5 år så påverkar det ändå inte din ingångslön. Samtidigt har många av de som blir antagna mer än fem år erfarenhet.

När det vänder uppåt? Enligt mina kollegor aldrig. Din största chans för att få en relativt bra lön har du när du förhandlar om din första lön när du blir anställd. Jag försökte förhandla stenhårt och fick upp erbjudandet med ett par tusen.

Men jag ska lägga till att under de perioder man arbetar utomlands så får man t.ex. gratis boende och sjukvårdsförsäkring, skola för barnen betald osv. Den låga lönen känns nog av mest de åren man arbetar hemma i Stockholm.

Jag är överlag nöjd. Tycker att jag har ett spännande jobb och bra kollegor. Som sagt ska man inte välja detta yrke för att man tror att diplomat livet är flashight och lyxigt.utan för att du brinner för Sverige och världen.
Citera
2018-06-10, 13:11
  #142
Medlem
Kapten-Booms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejsvensk
Ingen aning varför de är så låga. Eftertraktat jobb så man kan välja och vraka mellan ansökare?

Är det verkligen så då? Känns spontant som att de går miste om en hel del supertalanger genom att buda skamlöner. Själv hade jag inte accepterat 31 tkr efter en rejäl utbildning + flerårig erfarenhet av t.ex. utlandstjänst. Tittar man på folks meritlistor i denna tråd blir man ju mer än imponerad. Är det inte många som avstår diplomatdrömmen pga. lönen? Eller väger drömmen tyngst?

Citat:
Ursprungligen postat av hejsvensk
De räknar med max 5 år arbetserfarenhet, så om du har mer än 5 år så påverkar det ändå inte din ingångslön. Samtidigt har många av de som blir antagna mer än fem år erfarenhet.

Vad skulle du säga är snitterfarenheten i antal år för de sökande? Vad har de jobbat med? Sverige eller utlandet? Hur många års erfarenhet efter examen i snitt?

Citat:
Ursprungligen postat av hejsvensk
När det vänder uppåt? Enligt mina kollegor aldrig. Din största chans för att få en relativt bra lön har du när du förhandlar om din första lön när du blir anställd. Jag försökte förhandla stenhårt och fick upp erbjudandet med ett par tusen.

Hur lång tid tar det? Och hur ser löneutvecklingen ut därefter som "riktig" diplomat?

Citat:
Ursprungligen postat av hejsvensk
Men jag ska lägga till att under de perioder man arbetar utomlands så får man t.ex. gratis boende och sjukvårdsförsäkring, skola för barnen betald osv. Den låga lönen känns nog av mest de åren man arbetar hemma i Stockholm.

Ok, men antar att man då måste behålla sin lägenhet/hyresrätt i Sverige under utlandstjänstgöringen och betala hyrorna där (dock slippa dubbla hyror i både Sverige och utlandet)? Eller är det vanligt att kunna kapa sina boendekostnader helt?
Citera
2018-06-10, 16:37
  #143
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kapten-Boom
Är det verkligen så då? Känns spontant som att de går miste om en hel del supertalanger genom att buda skamlöner. Själv hade jag inte accepterat 31 tkr efter en rejäl utbildning + flerårig erfarenhet av t.ex. utlandstjänst. Tittar man på folks meritlistor i denna tråd blir man ju mer än imponerad. Är det inte många som avstår diplomatdrömmen pga. lönen? Eller väger drömmen tyngst?


Vad skulle du säga är snitterfarenheten i antal år för de sökande? Vad har de jobbat med? Sverige eller utlandet? Hur många års erfarenhet efter examen i snitt?



Hur lång tid tar det? Och hur ser löneutvecklingen ut därefter som "riktig" diplomat?



Ok, men antar att man då måste behålla sin lägenhet/hyresrätt i Sverige under utlandstjänstgöringen och betala hyrorna där (dock slippa dubbla hyror i både Sverige och utlandet)? Eller är det vanligt att kunna kapa sina boendekostnader helt?

1. Tja. Jag accepterade, och de har ca 500-700 sökare varje år så de lider ingen brist.
De jag känner (anekdot här) valde inte yrket pga lönen men för att det är ett intressant jobb.

2. Vet ej. Men CVn här i tråden ger väl en fingervisning.

3. Som jag skrev förut: "När det vänder uppåt? Enligt mina kollegor aldrig. Din största chans för att få en relativt bra lön har du när du förhandlar om din första lön när du blir anställd." Förstår inte vad du menar med riktig diplomat.

4. Ja, de som behåller sin bostad i Sverige får ju den extra utgiften.
Citera
2018-06-10, 19:49
  #144
Medlem
Kapten-Booms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejsvensk
3. Som jag skrev förut: "När det vänder uppåt? Enligt mina kollegor aldrig. Din största chans för att få en relativt bra lön har du när du förhandlar om din första lön när du blir anställd." Förstår inte vad du menar med riktig diplomat.

Det jag menade var när man blir "anställd" som du nämner. Efter hur lång tid är det, ett år?

Vilken lön landar man som anställd, som är "relativt bra"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in