Eftersom att det verkar som att man inte längre kommer att kunna posta länkar till nyhetsartiklar på sidor som drar in intäkter, utan att eventuellt betala för det, så har jag börjat på ett simpelt projekt för att kringgå lagen. Jag behöver dock hjälp!
https://www.svt.se/kultur/eu-sager-j...pphovsrattslag
Tanken är att ha ett tillägg för webbläsaren (i detta fall så har jag utvecklat ett tillägg för Chrome), som automatiskt ska ändra på alla länkar man postar, och sedan när man besöker en sida som innehåller en sådan länk, ändrar tillbaka till den riktiga länken. På detta vis så postar man aldrig en länk direkt till en artikel, man postar istället något som ser ut såhär:
<changed_link>xxx/gmbticbdl/psh0$upq
Denna adress hade av tillägget översatts till: www.flashback.org/#top för andra personer som sedan läser inlägget.
Det som händer är att varje bokstav i länken ändras till samma bokstavs byte-värde + 1. Så ett "a" skulle bli ett "b" osv.
Än så länge så har jag fått tillägget att hitta alla länkar som börjar med en viss tagg på varje hemsida man besöker, och sedan ta bort taggen och ändra länken till den riktiga länken innan sidan visas för användaren. Detta är första gången jag har försökt att göra ett tillägg för en webbläsare, och första gången jag har använt JavaScript, så min kod är långt ifrån perfekt. Jag tänkte därför att vi tillsammans kunde jobba på detta tillägg för att göra det så bra som möjligt.
Såhär installerar du tillägget:
1) Skapa en ny mapp på din dator, döp den till vad du vill.
2) Skapa en fil i mappen med namnet "manifest.json" och klistra in denna kod:
6) Aktivera "Programmerarläge" genom att trycka på knappen högst upp till höger på sidan.
7) Tryck på "Läser in okomprimerat tillägg" och välj mappen du skapade i steg (1).
Nu kan du öppna bakgrundssidan för appen genom att trycka på "bakgrundssida" i rutan för det nya tillägget (som kallas för "Chrome Extension"), vilken kommer att säga "Extension installed!" om du väljer att refresha tillägget genom att trycka på den gråa pilen i rutan för ditt tillägg. Jag har gjort en röd cirkel runt alla de viktiga knapparna på sidan:
https://i.imgur.com/UFwupsA.png
För tillfället så kommer koden endast att aktiveras för länkar som innehåller "flashback.org". Jag har en kommentar om vad man ska ändra för att tillägget ska kolla efter länkar med taggen istället, denna kommentar finner du på rad 30 i "content.js". Man kan välja vad taggen ska vara genom att ändra på variabeln "g_encryptionTag" högst upp i samma script, just nu så plockar den bort "https://". Allt detta är för att testa så att tillägget än så länge fungerar som det var tänkt, vilket det gör. Man måste även ta bort kommentaren för den sista raden i scriptet "document.links[ i ].href = decrypted_link;" så att länkarna faktiskt ändrar på sig. Om man vill så kan man ändra raden till "document.links[ i ].href = www.google.se";" för att ändra alla länkar på flashback.org för att leda till www.google.se.
Om man har bakgrundssidan öppen för tillägget när man besöker flashback.org så kommer man att se något som ser ut såhär:
Eftersom att tillägget just nu letar efter alla länkar som innehåller "flashback.org" så kommer alla länkar att ändra på sig om man besöker flashback.org. Och sedan kommer "https://" att plockas bort i början av länken (genom värdet på g_encryptionTag). Detta är bara ett bevis på att det fungerar som det ska. Som sagt så måste man göra ändringen som står på rad 30 i content.js och sedan ändra på variabeln g_encryptionTag för att få det att fungera som det är tänkt. Men eftersom att jag inte har fått delen där tillägget ska ändra på länkarna automatiskt att fungera än, så är tillägget bara en demonstration för idén.
Målet för tråden är att vi utforskar om det går att utveckla detta tillägg för att även ändra på alla länkar som man postar online automatiskt, och funderar på om detta hade varit en praktisk lösning för att kringgå Artikel 11.
https://www.svt.se/kultur/eu-sager-j...pphovsrattslag
Citat:
Artikel 11, det andra kraftigt omstridda förslaget, handlar om att skydda nyhetsmediers upphovsrätt och kan försvåra för kommersiella aktörer att sprida till exempel artiklar utan att källan tjänar pengar på detta. Det kan innebära en licensavgift för att länka till en nyhetsartikel – om du själv har intäkter från exempelvis reklam på ditt företags hemsida eller din personliga blogg.
Tanken är att ha ett tillägg för webbläsaren (i detta fall så har jag utvecklat ett tillägg för Chrome), som automatiskt ska ändra på alla länkar man postar, och sedan när man besöker en sida som innehåller en sådan länk, ändrar tillbaka till den riktiga länken. På detta vis så postar man aldrig en länk direkt till en artikel, man postar istället något som ser ut såhär:
<changed_link>xxx/gmbticbdl/psh0$upq
Denna adress hade av tillägget översatts till: www.flashback.org/#top för andra personer som sedan läser inlägget.
Det som händer är att varje bokstav i länken ändras till samma bokstavs byte-värde + 1. Så ett "a" skulle bli ett "b" osv.
Än så länge så har jag fått tillägget att hitta alla länkar som börjar med en viss tagg på varje hemsida man besöker, och sedan ta bort taggen och ändra länken till den riktiga länken innan sidan visas för användaren. Detta är första gången jag har försökt att göra ett tillägg för en webbläsare, och första gången jag har använt JavaScript, så min kod är långt ifrån perfekt. Jag tänkte därför att vi tillsammans kunde jobba på detta tillägg för att göra det så bra som möjligt.
Såhär installerar du tillägget:
1) Skapa en ny mapp på din dator, döp den till vad du vill.
2) Skapa en fil i mappen med namnet "manifest.json" och klistra in denna kod:
Kod:
3) Skapa en till fil och döp den till "background.js", klistra sedan in denna kod i filen:{ "manifest_version": 2, "name": "Chrome Extension", "version": "1.0", "description": "Change all links!", "permissions": ["storage","tabs","activeTab","https://ajax.googleapis.com/"], "content_scripts": [{ "matches": ["<all_urls>"], "js": ["content.js"], "run_at": "document_end" }], "background": { "scripts": ["background.js"], "persistent": false } }
Kod:
4) Skapa en tredje fil som du döper till "content.js" och klistra in denna kod:// listen for installed event chrome.runtime.onInstalled.addListener( function() { console.log( "Extension installed!" ); }); // listen for events from content script chrome.extension.onMessage.addListener( function( request, sender, sendResponse ) { switch( request.type ) { case "encrypted_link_found": console.log( "Link: " + request.data.link + "\nEncrypted: " + request.data.encrypted_link + "\nDecrypted: " + request.data.decrypted_link ); break; } return true; });
Kod:
5) Skriv in "chrome://extensions/" i adressfältet i din Chrome webbläsare.var g_encryptionTag = "https://"; // replace a part of the string String.prototype.replaceAt=function( index, replacement ) { return this.substr( 0, index ) + replacement + this.substr( index + replacement.length ); } // get the decrypted char at the char index of encrypted string String.prototype.decryptCharAtIndex=function( index ) { return String.fromCharCode( this.charCodeAt( index ) + 1 ); } // remove the tag from the start of the href String.prototype.removeEncryptionTag=function() { return this.substr( g_encryptionTag.length, this.length ); } window.onload=function() { // for each link in DOM for( i = 0; i < document.links.length; i++ ) { var link = document.links[i].href; // if tag is found in link var find_result = link.search( "flashback.org" ); // byt ut argumentet mot g_encryptionTag if( find_result != -1 ) { // decrypt link var encrypted_link = link.removeEncryptionTag(); var decrypted_link = encrypted_link; for( c = 0; c < decrypted_link.length; c++ ) { decrypted_link = decrypted_link.replaceAt( c, decrypted_link.decryptCharAtIndex( c ) ); } // notify background listener chrome.extension.sendMessage({ type: "encrypted_link_found", data: { link: link, encrypted_link: encrypted_link, decrypted_link: decrypted_link } }); //document.links[ i ].href = decrypted_link; } } }
6) Aktivera "Programmerarläge" genom att trycka på knappen högst upp till höger på sidan.
7) Tryck på "Läser in okomprimerat tillägg" och välj mappen du skapade i steg (1).
Nu kan du öppna bakgrundssidan för appen genom att trycka på "bakgrundssida" i rutan för det nya tillägget (som kallas för "Chrome Extension"), vilken kommer att säga "Extension installed!" om du väljer att refresha tillägget genom att trycka på den gråa pilen i rutan för ditt tillägg. Jag har gjort en röd cirkel runt alla de viktiga knapparna på sidan:
https://i.imgur.com/UFwupsA.png
För tillfället så kommer koden endast att aktiveras för länkar som innehåller "flashback.org". Jag har en kommentar om vad man ska ändra för att tillägget ska kolla efter länkar med taggen istället, denna kommentar finner du på rad 30 i "content.js". Man kan välja vad taggen ska vara genom att ändra på variabeln "g_encryptionTag" högst upp i samma script, just nu så plockar den bort "https://". Allt detta är för att testa så att tillägget än så länge fungerar som det var tänkt, vilket det gör. Man måste även ta bort kommentaren för den sista raden i scriptet "document.links[ i ].href = decrypted_link;" så att länkarna faktiskt ändrar på sig. Om man vill så kan man ändra raden till "document.links[ i ].href = www.google.se";" för att ändra alla länkar på flashback.org för att leda till www.google.se.
Om man har bakgrundssidan öppen för tillägget när man besöker flashback.org så kommer man att se något som ser ut såhär:
Citat:
för varje länk som finns på sidan.
Link: (FB) Paranormala fenomen, ockultism och ufologi
Encrypted: www.flashback.org/f148
Decrypted: xxx/gmbticbdl/psh0g259
Encrypted: www.flashback.org/f148
Decrypted: xxx/gmbticbdl/psh0g259
Eftersom att tillägget just nu letar efter alla länkar som innehåller "flashback.org" så kommer alla länkar att ändra på sig om man besöker flashback.org. Och sedan kommer "https://" att plockas bort i början av länken (genom värdet på g_encryptionTag). Detta är bara ett bevis på att det fungerar som det ska. Som sagt så måste man göra ändringen som står på rad 30 i content.js och sedan ändra på variabeln g_encryptionTag för att få det att fungera som det är tänkt. Men eftersom att jag inte har fått delen där tillägget ska ändra på länkarna automatiskt att fungera än, så är tillägget bara en demonstration för idén.
Målet för tråden är att vi utforskar om det går att utveckla detta tillägg för att även ändra på alla länkar som man postar online automatiskt, och funderar på om detta hade varit en praktisk lösning för att kringgå Artikel 11.
Senast redigerad av pponmm 2018-06-21 kl. 14:01.
Senast redigerad av pponmm 2018-06-21 kl. 14:01.