Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-24, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myllo
Jo, Anette K hade just en röd bil av mindre modell. I den lämnade hon Skandiagaraget
ett par minuter efter MOP.
Har för mig att väktaren (Olofsson?) sa att den var blå, men det är säkert som du säger.
Citera
2018-06-24, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Jag har lyssnat igenom ett avsnitt om Östling på youtube.

Fanns några i mitt tycke intressanta saker.

Östling skulle också haft uppgifter i det militära kuppförsvaret borde väl innebära Stay behind?
Östling och Grundborg hyrde en lägenhet på Regeringsgatan 85 från hösten 1985 fram till 31 mars 1986.
Man säger lite kort att Anti Avsan jobbade på knarkspan.
Man påstår att Östling skulle ha fått kännedom om att Sverige släppte ut en ubåt från Hårsfjärden 1982, för att undvika repressalier mot Sverige.
Detta skulle ha gjort Östling "skogstokig"

Svårt att få klara uppgifter om Södermötet men man spekulerar att datumet var 17 feb.
Närvarande skulle ha varit polisman A, polisman B, Per-Ola K, Kjell-Arne K ,Jan S, Henry E eventuellt också jägarnisse och Hans von H.

Polisman A del 1
https://www.youtube.com/watch?v=ZiYnDAMtPVU
Uppgiften om närvarande på Södermötet stämmer inte med den version som finns hos
GRK som behandlat detta utförligt.
Alltså: CGÖ (pm A), Per-Ola K, Kjell-Arne K, Jan S, Jerry E (inte Henry) och Jägarnisse.
Men inte SÅ (pm B) och HvH.
Citera
2018-06-24, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myllo
Uppgiften om närvarande på Södermötet stämmer inte med den version som finns hos
GRK som behandlat detta utförligt.
Alltså: CGÖ (pm A), Per-Ola K, Kjell-Arne K, Jan S, Jerry E (inte Henry) och Jägarnisse.
Men inte SÅ (pm B) och HvH.

Ok!
Men då är det inte orimligt att anta att Östling, Per-Ola K Jan S , Jerry E och jägarnisse var med.
En liten kompetent grupp med kapacitet att kunna genomföra en konspiration mot Palme om man spekulerar.
Undrar vem Holmer ville stötta mest i en sådan situation, Palme eller Östling?
Citera
2018-06-24, 16:22
Medlem
KaosSomInkomsts avatar
Jag skulle fortfarande vilja veta om knarkspanaren som avvek har identifierats?
Har några tänkbara namn...
Citera
2018-06-24, 16:30
Medlem
KaosSomInkomsts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Jag såg i ett inlägg på facebook att det gjordes en dörrknackning i området nära mordplatsen men att den gjordes först 2-3 veckor efter mordet.
Jag vet inte om uppgiften stämmer men om den gör det känns det ju väldigt märkligt.
Om man gör en dörrknackning och söker en mördare, så försöker väl man göra det så nära tidsmässigt som möjligt.

Jag har inget poliskunnande men en dörrknackning kan väl vara bra att genomföra om man vill hitta fler vittnen och kanske kunna få mer kunskap om vart mördaren kan ha tagit vägen.osv
Skar hela polisarbetet ihop?
Var man handlingsförlamade, leddes polisarbetet dåligt?

Jag förstår att det inte är lätt att hitta en gärningsman alla gånger., men i Palmemordet verkar det vara för mycket saker som gått snett.

Vi diskuterar larmtider, hur var gm klädd och hur rörde gm sig, fortfarande efter 32 år.

Många poliser och knarkspanare mm verkar ha befunnit sig nära mordplatsen men verkar inte sett något.

Skandiamannen misstänks för mordet men de flesta andra mordplatsvittnena verkar inte ha sett honom.

LP pekade ut CP tre år efter mordet, men från början verkar hon inte haft någon särskild klar bild av gm. osv

Vart tog gm vägen sen han sprungit iväg från mordplatsen?

För att SE ska vara inblandad krävs en konspiration oavsett hur han var inblandad.
Att han dyker upp på platsen vid just denna tidpunkt kan troligen bara vara slump, om han inte stod i kontakt med ett övervakningsteam.
Det som pekar mot SE är hans tidigare eskapad på kvällen. Kan han ha befunnit sig nära en viss biograf? Knarkspaningen som pågick vid denna tidpunkt kan eventuellt ha fångat honom på bild...
Och vad har eventuell amerikansk/svensk signalspaning fångat upp?
Citera
2018-06-24, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Nu är ju i och för sig detta kort svartvitt så oklart om jackan är grå eller i någon färgton
Men mannen till vänster:

https://www.amazon.co.uk/Vintage-mur.../dp/B075CTSR3Q
Dessa två mystiska män är väl det enda helt nya för dem som följt MOP under många år
Dels finns de på ett foto från mordplatsen tillsammans med en kepsman som med stor
sannolikhet är Stig Engström och sedan poserar de tillsammans vid ingången till Sabbatsberg.
Det verkar precis som om de bett någon föreviga dem för "vi var minsann med när Palme dog"
Varför då?! Den ene har uppgett ett namn som inte existerar! Vad i h-e är detta för figurer?
Citera
2018-06-24, 16:55
Medlem
DjungelJenss avatar
Vet inte om det är min hjärna som fabulerat detta eller om jag läst det någonstans.

Men har fått för mig att Holmér ska ha haft misstankar om att Engström och LJ stämt möte på kvällen för diverse homoerotiska utövanden, och att detta också ska ha varit en anledning till varför Holmér avfärdade Engströms vittnesmål.

Om jag inte fabulerat detta i mitt huvud; har LJ någonsin bekräftat/dementerat?

Finns en LJ på ansiktsboken som är lik vittnet. Han bor i Stockholm och jobbar på Samhall. Verkar dessutom gilla pride.

Finns det någonting som tyder på att LJ och Engström haft kännedom om varandra innan mordet?
Senast redigerad av DjungelJens 2018-06-24 kl. 17:06.
Citera
2018-06-24, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DjungelJens
Vet inte om det är min hjärna som fabulerat detta eller om jag läst det någonstans.

Men har fått för mig att Holmér ska ha haft misstankar om att Engström och LJ stämt möte på kvällen för diverse homoerotiska utövanden, och att detta också ska ha varit en anledning till varför Holmér avfärdade Engströms vittnesmål.

Om jag inte fabulerat detta i mitt huvud; har LJ någonsin bekräftat/dementerat?

Finns en LJ på ansiktsboken som är lik vittnet. Han bor i Stockholm och jobbar på Samhall. Verkar dessutom gilla pride.

Finns det någonting som tyder på att LJ och Engström haft kännedom om varandra innan mordet?

Källa Filter:
I sina samtal med Anne-Marie Åsheden (DN-reporter som jobbade på en bok baserad på kontinuerlig kontakt med Holmér. m.a) samma vecka (v. 23 1986)summerade Hans Holmér: »Sen har vi då Engström i Skandiahuset. Hans uppgifter stämmer inte om vad han gjorde på kvällen. Han säger att han varit inne på Skandia hela kvällen. En vittnesuppgift säger att han kommit in vid 21-tiden. Till råga på allt elände verkar det som han känner Jeppsson. Och Jeppsson är tydligen en knepig figur sexuellt, han ger undanglidande svar när man pratar runt om han träffat tjejer. Han blev klart störd. Så de där vana utredarna sa att det är nåt knepigt med den där killen. Och samma sak gäller Engström. Han är eventuellt tvåkönad. Nu ska vi tala med honom.«
Citera
2018-06-24, 18:03
Medlem
DjungelJenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Källa Filter:
I sina samtal med Anne-Marie Åsheden (DN-reporter som jobbade på en bok baserad på kontinuerlig kontakt med Holmér. m.a) samma vecka (v. 23 1986)summerade Hans Holmér: »Sen har vi då Engström i Skandiahuset. Hans uppgifter stämmer inte om vad han gjorde på kvällen. Han säger att han varit inne på Skandia hela kvällen. En vittnesuppgift säger att han kommit in vid 21-tiden. Till råga på allt elände verkar det som han känner Jeppsson. Och Jeppsson är tydligen en knepig figur sexuellt, han ger undanglidande svar när man pratar runt om han träffat tjejer. Han blev klart störd. Så de där vana utredarna sa att det är nåt knepigt med den där killen. Och samma sak gäller Engström. Han är eventuellt tvåkönad. Nu ska vi tala med honom.«

Ok. Verkar vara den texten jag läst.

Varför trodde Holmér att Engström och LJ kände varandra?

Vad tyder på att LJ är ”knepig” sexuellt (mer än att han gillar pride på Facebook).

Om LJ är ”knepig” sexuellt, hur är det relevant?

Varför trodde Holmér att Engström var tvåkönad... fanns det inte någon artikel om honom innan mordet där han utsetts till Sveriges ”kvinnligaste man@ eller dylikt?
Citera
2018-06-24, 18:33
Medlem
Hittade följande från Palmemordet på facebook.

Theodorus A - ett mordplatsvittne vi hittade i Wingrens pärmar i Windéns rapport från mordkvällen.

PU har dock sagt nej till att lämna ut förhören med Theodorus.

https://drive.google.com/…/17Jab-CwW...mmYact0x…/view
Citera
2018-06-24, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Kanske från den grekiska klubben på Apelbergsg 37, med den mest avlyssnade telefonen (åtminstone enligt Bengt Nylander, Säpo och tidigare Huddingegruppen)?

Athanassiou bodde enligt protokollet på Celsiusgatan, tvärgata till polishuset.

Ligger väl ganska nära till hands att han var där. Finns ingen med det namnet i Sveriges Befolkning 1980 eller 1990 så skulle sätta en slant på att han aldrig var direkt bofast här i landet. Det skulle i så fall kunna vara en del av förklaringen att han varit totalt okänd. Finns två Theodoros med snarlikt efternamn men de är båda skrivna i Borås både 1980 och 1990. Ska se om jag kan hitta något mer.
Citera
2018-06-24, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av folken1
Ligger väl ganska nära till hands att han var där. Finns ingen med det namnet i Sveriges Befolkning 1980 eller 1990 så skulle sätta en slant på att han aldrig var direkt bofast här i landet. Det skulle i så fall kunna vara en del av förklaringen att han varit totalt okänd. Finns två Theodoros med snarlikt efternamn men de är båda skrivna i Borås både 1980 och 1990. Ska se om jag kan hitta något mer.

Om man kollar vittnesprotokollet ser det ut som personnummerna är suddade.
Är det personnummer ser det även ut som greken hade 4 sista siffrorna.

https://sanningskommissionen.com/201...rdplatsvittne/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in