2018-07-04, 15:33
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Och det leder ju osökt tillbaka på två gamla utsagor och två tidningsartiklar. Lingärde och Dahlgren först och främst. Båda ger tydliga intryck av att förmedla budskap från någon. Dahlgren säger t o m att han för närvarande var förhindrad att svara på var och hur han hämtade HH men att han ev kan kolla och återkomma. Senare säger han Falun men fortfarande inget om hur.

Moelvs och Harrisons artiklar är snarlika, publicerade oberoende av varandra såvitt jag kan se. Samma källa? Harrison citerar en hög svensk polischef att skytten var en säkerhetsman som agerade i affekt.

Moelv skriver om Operation OLOF. Lingärde talar om en övervakning som utmynnar i en mordkomplott.

Återfinns knarkspaningen här eller är det ett kvalificerat stickspår avsett att dra bort fokus från u-tjänst, militär och obehagligheter som statsterrorism, statskupp i det fördolda?

Det skulle vara mycket intressant att veta vilka källor som ligger bakom dessa fyra utsagor. Innan dess är är det svårt att bedöma styrkan i trovärdigheten.
Citera
2018-07-04, 16:28
Medlem
FurirRevaers avatar
Mitt tips på källan bakom Lingärde och Dallas (framförallt Lingärde) är Birger Elme'r.

Åtminstone Harrison verkar ha fått uppgifter från någon insatt poliskälla. Holme'r? Moelv är lite luddigare. Han verkar ha haft flera källor.

Kan ju också påpekas att intervjun i I Världen Idag där en hög säkerhetspolis intervjuas om mordet har PG Vinge pekats ut som den som intervjuas.

En källa i samtliga utsagor skulle isf kunna vara Vinge. Oklart dock vilken status och ställning han haft efter sin avgång som Säpochef.

Han skulle också kunna vara en kandidat till mannen Dallas hämtar på centralen. Och då mörkar han även den punkten eftersom han nog borde känt igen Vinge.
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Det skulle vara mycket intressant att veta vilka källor som ligger bakom dessa fyra utsagor. Innan dess är är det svårt att bedöma styrkan i trovärdigheten.
Citera
2018-07-04, 17:34
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Vad menas med källan bakom Rolf Dahlgren? Han framför väl inget annat än sina egna upplevelser?
Citera
2018-07-04, 17:45
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Jan Gullou hade en annan inställning innan CP kom på tapeten.
Då hävdade han att om mordet hade polisiära kopplingar då skulle man ge PKK kollektiv skuld för mordet och utvisa ett gäng PKK:are.

Okej. Ja likt Kanger var han väl upprörd över att kurder utpekades.

Men JG:s envisa plädering för CP visar att han gått i ledband i många år.

Ty vem eller vilka har dragit fördelar av mörkläggningen?

Jag får intrycket att JG likt andra mediepersoner anlitats för att till varje pris upprätthålla CP-linjen.

Frågan är vem som betalat för deras tjänster? Follow the money.
Citera
2018-07-04, 17:51
Medlem
Har letat efter ursprungskällan till uppgiften om wt-män i butikerna Sari och Svensk Hemslöjd den 27 februari och/eller den 28 februari. Uppger här bara vad jag hittat utan någon värdering av trovärdighet hos källor eller annat. Är det någon som vet mer?

Man hittar enligt heheho #54466 uppgiften här:

"Statskupp i slowmotion" har passusen nedan, men jag har för mig att jag läst det i flera äldre böcker:
Kl 13.20 SVEAVÄGEN (SVENSK HEMSLÖJD ,SARI)
Vid upprepade tillfällen kommer det personer till klädbutiken Sari och Svensk
Hemslöjds butik i Skandiahuset, inte långt från den blivande mordplatsen. Till synes
gör de mottagningstester med walkietalkies. Männen framstår som väldigt arroganta och
står mitt i butiksdörren utan tanke på att det hindrar kunder. Till slut tröttnar personalen
och larmar myndigheterna. Polisen kommer dock aldrig till platsen"

Anér i samband med brevväxling Stig Engström.
https://drive.google.com/file/d/0Bxu...xqSkFLUHc/view

Uppgiften finns också i en kommentar på Gunnar Walls blogg och han svarar:

Uppgifterna om männen med walkie-talkie som uppträdde redan under dagtid kring mordplatsen är ju anmärkningsvärda. Nu vet jag faktiskt inte hur säkra dessa uppgifter kan anses vara och inte heller mer exakt vid vilken tid på dagen observationerna skulle ha gjorts. Men om de kan anses vara trovärdiga är de givetvis förbryllande – särskilt om det inte finns någon officiell förklaring till vad de inblandade personerna sysslade med.
Just de här uppgifterna har cirkulerat i olika sammanhang men förekommer inte i Granskningskommissionens betänkande. Det finns andra och senare walkie-talkieuppgifter som är avsevärt bättre dokumenterade.

https://gunnarwall.wordpress.com/about/

Har även hittat en fjärde källa som själv uppgett sitt namn i tråden, men undviker trots det att ställa en direkt fråga med hänsyn till 1.06.
Senast redigerad av cherryfive 2018-07-04 kl. 18:04.
Citera
2018-07-04, 17:51
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Ha ha, nej intellektuellt rörig har jag aldrig varit. Däremot kan jag genomskåda lögner.
Intellektuell orörlighet är väl annars ett kännetecken på en dold agenda. Alla är vi experter på att genomskåda lögner.

Men berätta, är det Lisbet Palme som har ljugit om att hon såg Christer Pettersson? Du vet ju att det signalement hon tidigt angav inte alls avviker från Petterssons signalement.
Citera
2018-07-04, 19:28
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Intellektuell orörlighet är väl annars ett kännetecken på en dold agenda. Alla är vi experter på att genomskåda lögner.

Men berätta, är det Lisbet Palme som har ljugit om att hon såg Christer Pettersson? Du vet ju att det signalement hon tidigt angav inte alls avviker från Petterssons signalement.
Vilket då? Så här utvecklades hennes vittnesmål över tid:

Första förhöret 1 mars på sjukhuset: Signalement: stor kraftig, mörkhårig iklädd midje- eller 3/4 lång blå eller mörkblå täckjacka. (Inte ett ord om ansikte eller blick)

1 mars i bostaden: Snett bakifrån såg hon hur en man sprang in på Tunnelgatan. Han stannade en bit in och vände sig om och fortsatte. …. I övrigt lade fru Palme inte märke till några detaljer i vare sig utseende eller klädsel. (Långt avstånd- mörkt. Inget ansikte-ingen blick)

8 mars sedan fantombilden publicerats: Mannen som sprang in på Tunnelgatan hade ett något rundare fylligare ansikte än det på fotot. Dragen i övrigt, mun och näsa, uppfattade hon som raka. (Fantombilden börjar ge innehåll åt ”ansiktet” inne i gränden – rundare och fylligare. Mun och näsa raka stämmer väl med fantombilden och kan vara en effekt av denna.

25 mars i förhör med Holmér: Gärningsmannen har stirrande blick –ljus blick – kindknotorna är liksom bulliga – vit överläpp – kort hals – uppdragna axlar – ett kompakt utseende. Den ”stirrande blicken” dyker nu upp tillsammans med ytterligare nya detaljer. Inte heller detta förhör är bandat och det går då inte att härleda hur den stirrande blicken tillkommit, men från och med nu är den etablerad i ”minnet”. Mannen har blivit ”gärningsman”. ”Ljus blick” – ”vit överläpp” associerar knappast till CP.
Citera
2018-07-04, 19:53
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massajen
Vilket då? Så här utvecklades hennes vittnesmål över tid:

Första förhöret 1 mars på sjukhuset: Signalement: stor kraftig, mörkhårig iklädd midje- eller 3/4 lång blå eller mörkblå täckjacka. (Inte ett ord om ansikte eller blick)

1 mars i bostaden: Snett bakifrån såg hon hur en man sprang in på Tunnelgatan. Han stannade en bit in och vände sig om och fortsatte. …. I övrigt lade fru Palme inte märke till några detaljer i vare sig utseende eller klädsel. (Långt avstånd- mörkt. Inget ansikte-ingen blick)

8 mars sedan fantombilden publicerats: Mannen som sprang in på Tunnelgatan hade ett något rundare fylligare ansikte än det på fotot. Dragen i övrigt, mun och näsa, uppfattade hon som raka. (Fantombilden börjar ge innehåll åt ”ansiktet” inne i gränden – rundare och fylligare. Mun och näsa raka stämmer väl med fantombilden och kan vara en effekt av denna.

25 mars i förhör med Holmér: Gärningsmannen har stirrande blick –ljus blick – kindknotorna är liksom bulliga – vit överläpp – kort hals – uppdragna axlar – ett kompakt utseende. Den ”stirrande blicken” dyker nu upp tillsammans med ytterligare nya detaljer. Inte heller detta förhör är bandat och det går då inte att härleda hur den stirrande blicken tillkommit, men från och med nu är den etablerad i ”minnet”. Mannen har blivit ”gärningsman”. ”Ljus blick” – ”vit överläpp” associerar knappast till CP.
Den vita överläppen skulle kunna vara en nyligen bortrakad mustasch. CP hade av och till mustasch. Ljus blick i motsats till mörka bruna ögon. Signalementet stämmer nog så bra.
Citera
2018-07-04, 20:12
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho

Min vän, jag vet att du investerat mycket i idén att CP befann sig på mordplatsen. Fortsätt gärna med det. Det gör inte mig något.

För egen del har jag kommit fram till att CP är ett planterat villospår i syfte att leda bort uppmärksamheten från de verkliga mördarna.

Jag är övertygad om att Birgitta W såg CP utanför Grand ca 21 eftersom det kvinnliga vittnet (har glömt namnet) som framträdde inför HD-resningen berättade att hon styrt CP till Grand för att Sigge C befann sig där.

Men det är också allt.

CP hade ingenting med Palmemordet att göra. Han valdes ut som lämplig "ensam galning" av Nässén/Ölvebro därför att situationen så krävde. Cyniskt - javisst. Ovanligt - nej.

Låt oss försöka finna de verkliga mördarna istället för att fortsätta prata om CP.
Citera
2018-07-04, 20:29
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Min vän, jag vet att du investerat mycket i idén att CP befann sig på mordplatsen. Fortsätt gärna med det. Det gör inte mig något.

För egen del har jag kommit fram till att CP är ett planterat villospår i syfte att leda bort uppmärksamheten från de verkliga mördarna.

Jag är övertygad om att Birgitta W såg CP utanför Grand ca 21 eftersom det kvinnliga vittnet (har glömt namnet) som framträdde inför HD-resningen berättade att hon styrt CP till Grand för att Sigge C befann sig där.

Men det är också allt.

CP hade ingenting med Palmemordet att göra. Han valdes ut som lämplig "ensam galning" av Nässén/Ölvebro därför att situationen så krävde. Cyniskt - javisst. Ovanligt - nej.

Låt oss försöka finna de verkliga mördarna istället för att fortsätta prata om CP.
Självklart är CP ett villospår, men ett villospår som planerades på ett mycket tidigt stadium. Det dyker upp tidigt i utredningen, precis som PKK, och det finns tecken på att båda spåren planerades innan mordet.

Att totalt fixera sig vid idéen att LP inte kan ha sett CP vid Dekorima är minst sagt underligt.
Citera
2018-07-04, 20:37
Medlem
Bacchus94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massajen

Stirrande blick, mörkt hår, vit överläpp och bulliga kindknotor (i alla fall en) stämmer ju bra in på CP. Ljus blick, kort hals, uppdragna axlar och ett kompakt utseende stämmer däremot bra in på SE.
Citera
2018-07-04, 21:14
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bacchus94
Stirrande blick, mörkt hår, vit överläpp och bulliga kindknotor (i alla fall en) stämmer ju bra in på CP. Ljus blick, kort hals, uppdragna axlar och ett kompakt utseende stämmer däremot bra in på SE.
Vittnesmålet är värdelöst av flera skäl. Det har också följdriktigt dömts ut av minnespsykologer. Inte bara ändrar hon sin beskrivning över tid (typiskt för förvrängda minnesbilder). Hon påverkas dels av "fantombilden", dels av informationen att en alkoholist är gripen. Vidare är hon på mordplatsen chockad och hysterisk.

Beträffande påståendet att CP uppehöll sig på platsen så kanske man ska komma ihåg att två av varandra oberoende vittnen gav honom alibi. Tingsrätten avfärdade dessa vittnen på rätt så tvivelaktiga grunder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in