2018-07-09, 10:18
Medlem
Ni som r religisa skulle ni vilja leva i ett samhlle som r baserat p bibeln och eller koranen med allt vad det innebr? Om inte varfr? Om varfr?
Citera
2018-07-09, 10:29
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svartekaptenen
Ni som r religisa skulle ni vilja leva i ett samhlle som r baserat p bibeln och eller koranen med allt vad det innebr? Om inte varfr? Om varfr?

Det beror p hur man baserar det p bibeln. Gr det p rtt stt, s ja. Jag tror dock att s lnge en mnniska innehar tronen s kan det inte ske.

Efter koranen, n, inte p ngot stt.
Citera
2018-07-09, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Det beror p hur man baserar det p bibeln. Gr det p rtt stt, s ja. Jag tror dock att s lnge en mnniska innehar tronen s kan det inte ske.

Efter koranen, n, inte p ngot stt.
Hur? Jag snackar Hela bibeln och det inkluderar sdana saker som brnna hxor och annat kul.
Citera
2018-07-09, 10:48
Medlem
borrizs avatar
Fram till 1734 dmde domstolarna efter "Mose lag", vill vi verkligen ha tillbaka den tiden?
Citera
2018-07-09, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Fram till 1734 dmde domstolarna efter "Mose lag", vill vi verkligen ha tillbaka den tiden?
Nej det gjorde de inte det var inte frbjudet att ta rkor och grisktt t ex, vidare var det inte
frbjudet att bra klder gjorda av olika material. Visst de brnde hxor under en kort period det
r sant.
Citera
2018-07-09, 11:10
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Hur? Jag snackar Hela bibeln och det inkluderar sdana saker som brnna hxor och annat kul.

Jag snackar hela bibeln inklusive Jesu ord till ktenskapsbrytaren - "G din vg och synda inte mer".
Citera
2018-07-09, 11:21
Medlem
Citat:
Jag snackar hela bibeln inklusive Jesu ord till ktenskapsbrytaren - "G din vg och synda inte mer".
gller det ven andra saker som jebus sa, t ex att titta p en kvinna med lust r att beg ktenskapsbrott oavsett om ni r gifta eller ej? Jebus var ocks en fresprkare fr sjlvstympning.
tycker du att detta r goda rd?
Citera
2018-07-09, 11:27
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Nej det gjorde de inte det var inte frbjudet att ta rkor och grisktt t ex, vidare var det inte
frbjudet att bra klder gjorda av olika material. Visst de brnde hxor under en kort period det
r sant.
Urskta en okunniga fljdfrga:
Var i bibeln str det att man skall brnna hxor?
Citera
2018-07-09, 11:29
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
gller det ven andra saker som jebus sa, t ex att titta p en kvinna med lust r att beg ktenskapsbrott oavsett om ni r gifta eller ej? Jebus var ocks en fresprkare fr sjlvstympning.
tycker du att detta r goda rd?

Du stter fingret p precis vad jag menar med hur det ska g till.

Fr det frsta - Ja, det vore helt klart sundare om vi levde efter bibelns freskrifter. D fr man srskilja p sdant som Israel befalldes bara fr att inte frknippas med den avgudadyrkan som pgick bland folken omkring dom, och det som r faktiska levnadsregler. Men det mste ocks vara baserat p en grund av nd, annars skulle det vara slut p mnniskor efter en kvart.

Fr det andra - Det jag menade med "Hur det grs" r att man dels mste ta hnsyn till bibeln som helhet i s fall, och dels faktiskt frst den. Det Jesus sger nr Han talar om att gra sig av med gon och hnder, r inte att det r ngot att praktisera. Det r en retorisk pong om hur allvarligt synd r. Fokusera inte p att rycka gon och armar, Jesus sger ocks att synden utgr frn hjrtat. Rycker du det s r det slut. Nej, fokusera p att ta bort dom dr synderna ur ditt liv.
Citera
2018-07-09, 11:32
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Urskta en okunniga fljdfrga:
Var i bibeln str det att man skall brnna hxor?

2 mos 22:18. Men d fr man ocks komma ihg Jesu ord till ktenskapsbrytaren - "G och synda inte mer"!

Syndens ln r dden, men det r inte upp till oss mnniskor att dela ut den.
Citera
2018-07-09, 11:34
Medlem
Citat:
Du stter fingret p precis vad jag menar med hur det ska g till.

Fr det frsta - Ja, det vore helt klart sundare om vi levde efter bibelns freskrifter. D fr man srskilja p sdant som Israel befalldes bara fr att inte frknippas med den avgudadyrkan som pgick bland folken omkring dom, och det som r faktiska levnadsregler. Men det mste ocks vara baserat p en grund av nd, annars skulle det vara slut p mnniskor efter en kvart.

Fr det andra - Det jag menade med "Hur det grs" r att man dels mste ta hnsyn till bibeln som helhet i s fall, och dels faktiskt frst den. Det Jesus sger nr Han talar om att gra sig av med gon och hnder, r inte att det r ngot att praktisera. Det r en retorisk pong om hur allvarligt synd r. Fokusera inte p att rycka gon och armar, Jesus sger ocks att synden utgr frn hjrtat. Rycker du det s r det slut. Nej, fokusera p att ta bort dom dr synderna ur ditt liv.
Jo men enligt honom r allting synd, vi r fdda syndiga vilket r genuint trams, hur vet du frresten
att han inte menade det bokstavligt?
Citera
2018-07-09, 11:37
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Jo men enligt honom r allting synd, vi r fdda syndiga vilket r genuint trams, hur vet du frresten
att han inte menade det bokstavligt?

Drfr att d hade Jesus vl sagt t ktenskapsbrytaren att sjlvstympa sig istllet fr att g sin vg och inte synda mer? Det r synden vi ska stympa bort ur vra liv.

Det r verkligen inte s att allt r synd. Dremot, r man en syndare, s gr man sklart inget annat n att just synda dagarna till nda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in