Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-09, 11:12
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Tack! Anders Ekman finns enligt PeoFallmo hos PU, men inte Christoffer Almsäter. Har som andra sökt efter honom utan resultat. Det närmaste jag kommer är en Christoffer Helmsäter, avliden, född 560726.
Här är fotot från SvD igen:
https://imgur.com/HTAYwsY

Ännu ett foto på Ekman. Det skulle kunna vara "Almsäter" bredvid, men det har väl iofs knappast nån betydelse.
https://imgur.com/puYAuJF

Edit: Hade inte läst de senaste inläggen när jag postade detta.

Ingen med namnet Helmsäter är känd i PU.
Citera
2018-08-09, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SGDF
Jag kan inte bedöma varken det ena eller andra, du kan ha rätt. Jag vet ju inte vad han sitter på, i enrum. Men om han har luckor kanske du kan fylla dom?

Alla former av uppenbara dramatiseringar är dåligt, det är helt klart.

Har just tvingats konstatera att Borgnäs i Striptease 1997/98 inte ens har koll på grundläggande fakta.
Trodde det var nåt vittne jag på nåt underligt sätt missat när han började prata om sjuksköterskan i den röda bilen. Den han menade var den undersköterskestuderande i den grå bilen. Inget perifert vittne precis.
Citera
2018-08-09, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Lars J har ju i stort sett gått hela Luntis, och gatan är helt folktom.

Alltså.

Jag tycker att vi ska tänka Ockhams rakkniv här.

Om det nu fanns flera banemän som ingick i en konspiration så behövde de inte springa på bakgator och röra till det för sig innan mordet.

Enklaste förklaringen är oftast den rätta.

En eller två personer på östra sidan av Sveavägen.
En eller två personer på västra sidan. (Här har vi vittnesmålet om de springande männen i höjd med Holländargatan).
Grandmannen (som förföljde paret). Det ger 4-5 personer. Det räcker gott och väl. Tre av dessa bär vapen, kanske även en giftinjektion eller liknande.

Sedan eventuellt en eller två flyktbilar.

Kommunikation sker med enklaste medel, radio.

Robert Gustavsson vittnade ju i en intervju om WT-män på bion. Men hans samtal med polisen bemöttes med ett ”hrm, aha, det säger du” (typ som Birre på LAC som pratar som en bilmekaniker från Huddinge”.
Citera
2018-08-09, 11:16
Medlem
Citat:
Ingen med namnet Helmsäter är känd i PU.

Strålande, tack så mycket! Synd att det inte stämde.
Citera
2018-08-09, 12:37
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Strålande, tack så mycket! Synd att det inte stämde.

Tanken slår ju en att kanske är den långe ljuse på bilden den man som Lisbet såg norr om mordplatsen, efter mordet. Den så kallade "mannen i biege"?
Citera
2018-08-09, 12:41
Medlem
Gothuss avatar
Det är viktigt att ta reda på vilka som blev utsatta för Brabantmördarnas hänsynslöshet.
Kanske inte de personer som blev mördade utan vilka butiker som systematiskt attackerades.
Senast redigerad av Gothus 2018-08-09 kl. 12:47.
Citera
2018-08-09, 13:10
Medlem
Citat:
Tanken slår ju en att kanske är den långe ljuse på bilden den man som Lisbet såg norr om mordplatsen, efter mordet. Den så kallade "mannen i biege"?
Då är frågan: Hur kom dom dit?
Kan dom ha varit inne på bankomaten under det ögonblick som Palmes passerade?
Eller var de kanske trion som CA sett korsa Sveavägen i höjd med annonspelaren? En kvinna och två män, den ene längre än de två andra. (Ekman)
Varför låsa sig vid att det var LOP och GM hon såg?
De korsade ju inte Sveavägen där.

Korsandet av gatan har i så fall skett ungefär samtidigt som LOP passerat annonspelaren.

Remstam hävdar ju att Ekman står tillsammans med en dam på bilden där det spekuleras om en figur som påminner om SE.
Frågan är då när bilden är tagen, och när bilderna från sabb är tagna.
Citera
2018-08-09, 13:46
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Då är frågan: Hur kom dom dit?
Kan dom ha varit inne på bankomaten under det ögonblick som Palmes passerade?
Eller var de kanske trion som CA sett korsa Sveavägen i höjd med annonspelaren? En kvinna och två män, den ene längre än de två andra. (Ekman)
Varför låsa sig vid att det var LOP och GM hon såg?
De korsade ju inte Sveavägen där.

Korsandet av gatan har i så fall skett ungefär samtidigt som LOP passerat annonspelaren.

Remstam hävdar ju att Ekman står tillsammans med en dam på bilden där det spekuleras om en figur som påminner om SE.
Frågan är då när bilden är tagen, och när bilderna från sabb är tagna.

Det är rätt tänkt. Vi vet ju inget om det var fler som tog ut pengar efter ABs kamrater.

Och att CA ser 3 personer i sällskap runt pelaren kan ju vara en synvilla. Det kan vara en ögonblicksbild när LOP passerar AB, eller så är det ett sällskap likt IM sett?
Citera
2018-08-09, 13:48
Medlem
PeoFallmos avatar
Vi måste försöka gör en så noggrann "rekonstruktion" av AB med sällskap som vi kan efter det vi känner till.

Varken Klas N, Åsa G eller Niklas F kan påminna sig om att de mötte någon när de gick norrut på Sveavägens östra sida efter att de tagit ut pengar. Ingen av dem har heller hört skotten.

Här får vi en ganska klar indikering på att de har kommit en bra bit norrut, de svänger av vid Rådmansgatan, när skotten faller.

Då kan man räkna ut en realistisk tid när de som absolut senast möjligt lämnar området vid banken.
De tycker själva att de går raskt, men är samtidigt rätt berusade.

Vi kan då använda oss av 6 km/h som är ganska raskt och 5 km/h som är normal takt.

Att de inte sett LOP eller hör skotten indikerar klart på att de tre passerar Adolf Fredriks kyrkogata innan LOP kliver upp på östra trottoaren.

Från banken är det ganska exakt 100 meter till AFs gata.

100 meter i 6 km/h = 60 sekunder.

100 meter i 5 km/h = 72 sekunder.

Dvs att de lämnar Anders B, som absolut senast möjligt, 60-72 sekunder innan LOP kommer in på östra sidan.

Hela Skandia-kvarteret är 125 meter långt. Lisbet har uppgett ett mycket kort stopp vid Sari, sedan går de raskt utan fler stopp tills skotten faller.

125 meter i 6 km/h =75 sekunders promenad +10 sekunder stopp vid Sari

125 meter i 5 km/h =90 sekunders promenad +10 sekunder stopp vid Sari

Resultatet av detta ger att om båda sällskapen går i 6 km/h så lämnar sällskapet Anders senast möjligt 60+75+10=145 sekunder före mordet, dvs 23.19.05 om mordtiden 23.21.30

Går båda sällskapen i 5 km/h lämnar sällskapet Anders senast möjligt 72+90+10=172 sekunder före mordet, dvs 23.18.38 om mordtiden 23.21.30

Ett rimligt antagande är att sällskapet som senast går från banken mellan 23.18.40-23.19.00, vilket i sin tur ger att Anders som minst möjliga tid har stått ensam på trottoaren i 2,5-3 minuter.
Därtill har han stått där under den tid som de andra tar ut pengar vilket är minst ytterligare 1 minut.

Beroende på LOPs takt ger detta att Anders sällskap i dessa 5-6 km/h hinner gå 220-242 meter från banken när skotten faller.
Dvs nästan exakt samma plats som vittnet Nicola uppger sig stå vid när skotten faller.

Nicola har sagt att när han vänder sig om ser han ända till mordplatsen, dvs ingen står i vägen, det finns inga personer mellan honom själv och mordplatsen, vilket ger att Anders sällskap är ännu längre norrut på Sveavägen.

Det betyder att AB som minst har funnits i området kring mordplatsen i ca 5 minuter.
Citera
2018-08-09, 14:26
Medlem
Jag gick Nicola Fs väg senast förra helgen. Klockade också tiden. När han hör skotten är han utanför Sveavägen 56. Därifrån ser man knappt mordplatsen. Det är sjukt långt. Man ser möjligen fram till platsen men man ser inga detaljer. Och jag gick i fullt dagsljus.
Citera
2018-08-09, 14:29
Medlem
Citat:

Jag har också gjort den reflektionen. Ekman och "Almsäter" dyker upp tillsammans på flera foton än det från Sabb, kan förresten vara skärmdump från nån video minns inte.
https://imgur.com/mYFHVjZ

Som jämförelse Sabb fotot:
https://imgur.com/ubs3dhu
Citera
2018-08-09, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NiclasBen
Jag gick Nicola Fs väg senast förra helgen. Klockade också tiden. När han hör skotten är han utanför Sveavägen 56. Därifrån ser man knappt mordplatsen. Det är sjukt långt. Man ser möjligen fram till platsen men man ser inga detaljer. Och jag gick i fullt dagsljus.

Bra Vi hade den diskussionen för några veckor sen och då undrade jag just om nån här varit på plats. Det var vad jag hävdade då, han kan inte ha stått där och sett det han vittnade om att han sett.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in