• 1
  • 2
2018-08-18, 18:33
Medlem
Hillbilly98s avatar
Jag har tränat ett tag nu men jag har inte kört Marklyft på ett tag.
Efter jag har marklyft tungt så kan jag känna ömhet och att det gör lite ont i ländryggen.
Jag själv tycker att jag har en okej teknik. Frågan är, vad är det som gör att jag får ont?

Kan det vara möjligt att jag har för svag bål så att all vikt hamnar på ryggraden och just därför tar för mycket stress?

Ska till sjukgymnast om en månad men skulle gärna vilja veta vad ni tror.
Citera
2018-08-18, 18:41
Medlem
jagnickars avatar
Har du provat köra med bälte när du kör tungt för att få bättre buktryck?
Citera
2018-08-18, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hillbilly98
Jag har tränat ett tag nu men jag har inte kört Marklyft på ett tag.
Efter jag har marklyft tungt så kan jag känna ömhet och att det gör lite ont i ländryggen.
Jag själv tycker att jag har en okej teknik. Frågan är, vad är det som gör att jag får ont?

Kan det vara möjligt att jag har för svag bål så att all vikt hamnar på ryggraden och just därför tar för mycket stress?

Ska till sjukgymnast om en månad men skulle gärna vilja veta vad ni tror.

Kan bero på ett antal faktorer förstås. Enbart det faktum att du blir lite öm behöver inte nödvändigtvis innebära att du gör några större fel, ibland kan det gå över av själv.

Bålen kan vara ett problemområde, använd inte bälte och gör separata bålövningar för öka styrkan där. Du kan också behöva aktivera rumpan/och/eller benen mer (istället för att använda ryggen så mycket). I princip gäller det väl att förbättra tekniken för att komma till rätta med detta.
Citera
2018-08-18, 18:49
Medlem
Krongjorts avatar
Pröva raka marklyft en period och se ifall smärtan ändå återkommer. Är det så att du precis prövat marklyft efter en period av vila från just marklyft, så kan det även vara träningsvärk som du känner av. I annat fall så filma och analysera, be om hjälp på plats eller här, med hjälp av filmen. Lycka till.
Citera
2018-08-18, 19:12
Medlem
Själv är jag så gammal så jag nöjer mig med att lyfta tandborsten och ölglaset.
Dock inte samtidigt, kan bli överbelastning då
Senast redigerad av bosseriks 2018-08-18 kl. 19:15.
Citera
2018-08-18, 20:10
Medlem
Hillbilly98s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jagnickar
Har du provat köra med bälte när du kör tungt för att få bättre buktryck?

Kör alltid med bälte

Citat:
Ursprungligen postat av Thrull
Kan bero på ett antal faktorer förstås. Enbart det faktum att du blir lite öm behöver inte nödvändigtvis innebära att du gör några större fel, ibland kan det gå över av själv.

Bålen kan vara ett problemområde, använd inte bälte och gör separata bålövningar för öka styrkan där. Du kan också behöva aktivera rumpan/och/eller benen mer (istället för att använda ryggen så mycket). I princip gäller det väl att förbättra tekniken för att komma till rätta med detta.

Saken är, skulle jag inte använda bälte så skulle jag få mer ont.
Vad för bålövningar skulle du rekommendera och hur ofta ska jag göra dom?
Citera
2018-08-18, 20:42
Medlem
Citat:
Kör alltid med bälte

Min gissning utan att ha sett sig lyfta (det blir rena gissningslekar för alla här innan det finns film på don teknik) är att du inte får tryck med benen utan att du börjar lyftet med ryggen, även om du har en rak rygg samt båltryck så kommer ryggen att kännas öm av det.
Se till att inleda lyftet med benen och aktivera ryggen när stången är vid knäna.

Att inleda lyftet med ryggen går väl bra på relativt låga vikter, för min del går det bra upp till ca 80% av max.

Men är nu din teknik bra, och du inte lyfter fel så tror jag det är träningsverk, eller "pump" .

Hur tungt lyfter du?
Citera
2018-08-18, 20:46
Medlem
winterwabbits avatar
Jag kan bli öm i ländryggen efter mark om jag inte stretchar lår/röv ordentligt under/efter passet. Är ju rätt så många underifrån kommande muskler som fäster mot höft och ryggslut.
Citera
2018-08-18, 20:51
Medlem
keyboardwarri0rs avatar
Ett tips som jag själv missade på och lyckades skada nedre ryggen på grund av är att jag hade blicken framåt när jag lyfte vikten. Istället ska man ha huvudet neutralt så att ryggraden är så rakt som möjligt.

Märker att det är många på gymmet som kör marklyft med nacken bakåt och blicken fram. Som sagt det kan vara det som gör att du får ont. Alltså att ryggraden är sne när du drar upp. (Och givetvis ska ditt fokus inte vara att dra upp utan att putta ifrån med fötterna/benen)

Här ser du en bild på huvudpositionering som många gör fel på och som kan skada nedre rygg.

https://www.t-nation.com/training/ti...fect-deadlifts

"Keep Your Head Neutral

Whether you're squatting, deadlifting, pressing, or pulling, keep your head neutral so that the body stays in the right position. In other words, don't try to look up or down.
"
Senast redigerad av keyboardwarri0r 2018-08-18 kl. 20:59.
Citera
2018-08-18, 22:10
Medlem
Expohunters avatar
Du tror inte det bara är lite hederlig träningsvärk? Vad betyder
Citat:
har inte kört på ett tag
, en vecka eller 4 månader?
Citera
2018-08-18, 22:40
Medlem
Citat:
Kör alltid med bälte

https://www.youtube.com/watch?v=GcwIALgRXHk&t=71s dessa tre är väl bra. Kan rekommendera att göra dem direkt innan du tränar marklyft som uppvärmning för att aktivera bålen också. Problemet är ju att du vant dig så mycket vid bälte att dina åkommor förvärras om du tar bort det. Du förstår säkert själv att du ska kunna utföra marklyft utan att få ont (med detta införstått utan bälte också).

Finns en bra youtubekanal som heter supertraninggym, många bra videos angående mark.
Citera
2018-08-19, 01:30
Medlem
ingetbranicks avatar
Apropå bälte kan man väl göra som med dragremmar, köra utan på lägre vikter och ta till det först på högre vikter när det verkligen behövs och gör skillnad.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in