Citat:
Ursprungligen postat av
Eliwood
Tacklas i ishockey?
Ser inget problem där, men det går säkert att hitta på omständigheter som gör det problematiskt.
Citat:
Tävla mot varandra i fotboll?
Samma där.
Citat:
Heja på sitt favoritlag istället för Jesus?
Istället för? Då är det fel. Men om man inte gör favoritlaget till en avgud, så ser jag inget problem med att hoppas att dom vinner.
Citat:
Träna idrott överhuvudtaget?
Är snarare positivt, så länge det inte finns någon olycklig omständighet.
Citat:
Spela kort? Spela monopol?
Inget problem i sig.
Citat:
Spela elgitarr? Lyssna på musik?
Beror på vilken musik. Man kanske inte ska lovsjunga djävulen direkt...
Citat:
Röka hasch? Dricka alkohol?
Bibeln säger att man ska låta sig uppfyllas av den Helige Ande snarare än att låta sig berusas. Men kontexten av det är att brevet det står i skickades till en församling där den lokala seden som fanns innan kristendomen kom dit var fylle-ritualer. Så det är inte solklart. Att dricka alkohol i måttliga mängder som man inte blir berusad av är solklart okej.
Det beror på hur man dansar.
Absolut, men bara inom äktenskapet.
Citat:
Du är ju inte kristen, du är en... pussy. Av någon anledning, kanske just den, har du slutat att leva och du vill att andra ska göra det också.
Fel, jag är kristen. Och jag är mer levande än du tror. Det är tvärtom så att man inte har levt på riktigt förrän man har mött Jesus.
Citat:
Sedan talade Jesus till folket och sina lärjungar och sade: ”De skriftlärda och fariseerna har satt sig på Moses stol. Gör därför allt vad de lär er och håll fast vid det, men handla inte som de gör, för de säger ett och gör ett annat. De binder ihop tunga bördor och lägger dem på människornas axlar, men själva rör de inte ett finger för att rätta till dem. Allt vad de företar sig gör de för att människorna skall lägga märke till dem.
-- Matt 23:1-8
Ve er, skriftlärda och fariseer, ni hycklare som stänger till himmelriket för människorna. Ni går inte själva in, och dem som vill komma dit in släpper ni inte in. Ve er, skriftlärda och fariseer, ni hycklare som far över land och hav för att vinna en enda proselyt, och när någon har blivit det gör ni honom till ett helvetets barn, dubbelt värre än ni själva.
-- Matt 23:13-15
Vad ville du ha sagt med det? Du frågade ju, då får du tåla att jag svarar.